Přichází doba digitálních identit a internetových občanek

Díky mobilním zařízením a internetu věcí přesouváme naše identity na internet. Přijdou proto internetové občanky, nové zákony či volba jména dětí podle dostupnosti domén?
Přichází doba digitálních identit a internetových občanek

Connect.cz z Berlína: Vedle našich tradičních identit začínají žít také identity nové, které až se dostatečně rozvinou, mohou ty současné zastínit. Lidé o sobě s rozmachem mobilních zařízení, sociálních sítí a internetu věcí světové síti sdělují nové a nové specifické informace, ať už cíleně či nevědomky, díky kterým je možné si vytvořit hodně specifický obrázek o daném člověku. To je často spojováno s výhodami, je zde ale také mnohem temnější stránka věci.

Počet k internetu připojených zařízení v průměrné domácnosti se každý rok rychle zvětšuje. Zatímco celosvětový průměr byl v loňském roce na 3,5 zařízeních na domácnost, letos už je to 4,5 (Česko je na 3,8). Není pochyb o tom, že tato čísla v blízké budoucnosti velice rychle porostou. Zatímco dnes je růst způsoben rychlým šířením chytrých telefonů a tabletů, do budoucna bude ještě více umocněn novými druhy zařízení, jakými jsou chytré ledničky, elektroměry, televize, termostaty, ovládání dveří, oken a světel a mnoho dalších. Objevovat se začínají i první na internet prakticky neustále připojená auta.

Zatímco v současnosti je možné generování dat o nás samotných relativně jednoduše zastavit tak, že doma prostě vypneme tablety a telefony, v budoucnu bude toto odstřižení prakticky nemožné, komunikovat s internetem a všemožnými cloudy totiž bude celá domácnost. Všemožné firmy, organizace a vlády budou mít jasné informace o lidech, jejich návycích a chování. Už dnes o nás chytrý telefon a různé sociální aplikace umí prozradit, kde se nejčastěji pohybujeme, kolik utrácíme a za co, co máme rádi, jaké restaurace navštěvujeme, kam a jak často cestujeme a tak dále. A teď si představte, že máte doma ledničku, která ví, jaké kupujete jídlo a jak dlouho vydrží čerstvé, televizi, která přesně ví, jaké pořady a kdy sledujete, zámky a termostaty, které spínají při vašem návratu domů z práce.

Co je to bezpečnost?

Do toho všeho zásadně promluví i takové věci jako zdravotnictví. Různé náramky a čipy budou hlídat „dění v našich tělech“ a jakmile narazí na problém, třeba krevní sraženinu, automaticky přes internet zalarmují zodpovědného lékaře. Ten jenom odklepne datum provedení zákroku a vše se v reálném čase dozví i pojišťovna.

Klepněte pro větší obrázek
Přijde Generace S. Šéf analytického týmu Kaspersky Lab Sergej Novikov.

Naše já budou žít i na internetu a čím více osobních elektronických zařízení přijde, a čím více tato zařízení budou dokonalá, tím více s našimi běžnými životy srostou. Sociální sítě a další cloudové služby se díky dalším generacím Google Glass stanou naprosto integrální součástí života. A společně s tím se naše identity přenesou na internet.

Tyto osobní profily jsou pro hromadu firem velice zajímavé už dnes, třeba Google a Facebook z podobných údajů velice aktivně těží. Jenže zatímco u těchto společností lze očekávat, že budou jednat pokud možno v mezích zákona a vždy se přizpůsobí novým nařízením vlád, u hackerů a dalších zájmových skupin už to platit nebude. Navíc ani samotné vlády zřejmě nebudou chtít nechat obrovskou zásobárnu dat o svých občanech ležet ladem, viz stále bobtnající případ aféry PRISM.

„Tento internet věcí je celý o našich datech,“ říká v rozhovoru pro Connect.cz produktový šéf společnosti Kaspersky Lab Vartan Minasyan. „V chytrých zařízeních a na internetu je o nás všechno, což hackery a temnou stranu samozřejmě velice zajímá,“ pokračuje. „Dnes už při osobních loupežích nejsou hlavním cílem klíče od bytu či peněženka, ale právě chytré telefony a tablety. Na mobilech už máme mnohdy více citlivějších a osobních údajů, než na domácích počítačích.“

Čím více jsou mobilní zařízení přenosnější a připojené k rychlému internetu a sociálním sítím, tím více se stávají osobnějšími a lidé na nich generují více a více osobních dat. Třeba sdělování polohy na různých službách bylo u běžného počítače prakticky nemyslitelné, dnes tuto činnost dělá kde kdo. Mobily začínají sloužit i jako peněženky, schránky pro nákup letenek, lístků na koncerty a podobně.

A společně s tímto masovým šířením se lidé přestávají zajímat o to, jak vlastně tyto technologie fungují. „Často se třeba setkáváme s lidmi, kteří si Skype a jemu podobné služby vůbec nespojují s internetem,“ popisuje Minasyan. „Prostě spouští Skype a vůbec je nenapadne, že k tomu je potřeba internet. Pro ně je to Skype a konec.“

Generace bezpečnosti

S tím ostatně souvisí i to, že podle různých průzkumů zhruba 70 procent lidí vůbec na svých mobilních přístrojích bezpečnost neřeší. Počet různých virů a útoků na tato zařízení samozřejmě sice není tak veliký, zájem záškodníků ale neustále roste právě v souvislosti s tím, že lidé svých chytrým pomocníkům sdělují více a více.

Klepněte pro větší obrázek
Až přijde nová generace politiků obeznámaná s fungováním internetu, přijdou i nové zákony. Kniha The New Digital Age se pokouší predikovat možné scénáře vývoje světa propojeného s internetem a novými technologiemi.

Provázanost digitálních profilů s těmi skutečnými se projevuje už nyní. V Kaspersky Lab například denně registrují 250 tisíc útoků na účty Apple ID, ze kterých je možné se pak dostat k údajům o platebních kartách. Účty Applu jsou přitom ve statistikách až na sedmém místě a na údaje z Facebooku, Googlu a mnohých dalších se útočí ještě více.

„V současné době nás lze pojmenovat jako Generaci @, ale v nedaleké budoucnosti se budeme muset změnit v Generaci S,“ navazuje na svého kolegu jeden z šéfů výzkumu v ruské bezpečnostní firmě Sergej Novikov s tím, že ono písmeno „S“ znamená security, tedy bezpečnost. „Nová zařízení a služby jsou na trh chrleny v čím dál menších intervalech a není tak čas na jejich důkladné přijetí a vyřešení bezpečnostních otázek.“

To je ostatně vidět u vlád po celém světě. Dnes v nich figuruje pouze málo lidí, kteří rozumí internetu a všemu novému, co se v rámci něj děje. Tato praxe se do budoucna bude muset změnit, aby bylo možné veškerý tok osobních informací usměrňovat.

Digitální občanka

„Některé vlády v budoucnu nejspíše budou chtít vytvořit něco jako centrální digitální elektronickou občanku,“ píše například v knize The New Digital Age bývalý výkonný šéf a dnešní předseda představenstva Googlu Eric Schmidt. „Tato občanka bude sloužit jako jednotící centrum všech našich ostatních účtů, od Facebooku a Gmailu přes přístupy do internetových diskusí až po účet k předplatnému novin,“ míní Schmidt. Cílem by měla být bezpečnost a jedna internetová identita.

Schmidt si zároveň myslí i to, že digitální identity v mnohém ty tradiční převáží. Velkou roli budou mít například na výběr jména. Běžné, hodně používané jméno, totiž nebude na internetu dobře viditelné a unikátní a o taková jména údajně nebude zájem. Rodiče začnou svým dětem ještě před narozením zakládat vlastní unikátní internetové domény a účty tak, aby byly v síti co nejvíce zakódovány. Jakmile člověk nebude vidět na internetu, nebude existovat. To se nejeví jako divoké fantazie – například firmy už dnes při posuzování zájemců o práci ve velkém využívají informace o nich dostupné na internetu a sociálních sítích.

Vlády zároveň začnou přicházet s novými druhy zákonů. Je možné třeba to, že krádeže mobilních telefonů budou vzhledem k výše zmiňovaným skutečnostem posuzovány na úrovni krádeže identity. Prolamování hesel a získávání přístupů k internetovým účtům bude znamenat to samé, jako vloupání se do fyzických objektů.

Společně s přesunem nebezpečí na nové druhy internetových zařízení se promění i to, jak fungují běžné antivirové společnosti. Ty doposud neustále přidávaly nové funkce do tradičního softwarového balíku. K běžnému antiviru postupně přibyly nástroje jako firewall, ochrana před spamem, zálohování dat, správa přihlašovacích údajů, ochrana na sociálních sítích, verze pro mobilní zařízení a podobně. Do budoucna začne spolupráce přímo s výrobci.

„S největší pravděpodobností si nebudete antivir instalovat do své chytré televize či auta, už totiž bude součástí návrhu,“ vysvětluje Sergej Novikov. „Už nyní začínáme spolupracovat s různými výrobci a naše bezpečnostní technologie se používají rovnou během vývoje.“

Cestu autora hradila společnost Kaspersky Lab.

Témata článku: Internet, Právo, Bezpečnost, Sociální sítě, Eric Schmidt, Mobilní telefony do 2000, Nový účet, Velké jméno, Internet věcí, Nová vláda, Podobné údaje, Mobilní telefony od 02, Různé druhy, Mobilní Facebook, Chytré náramky, Nové zařízení, Nový zákon, Doba, Osobní údaj, Schmidt, Nová generace, Velký pomocník, Běžný život, Chytré televize, Chytré mobilní telefony