Proč automobilky od Nokie koupily mapy Here

Daimler, Audi a BMW od finské Nokie koupily populární mapy Here. Není to pouze kvůli navigaci a samořiditelným automobilům, ale také kvůli hackerům.

Tři prémioví výrobci – Daimler, Audi a BMW – se společně zavázali zaplatit Nokii za její digitální mapy 2,5 miliardy eur (67,8 miliardy korun). Důvodem jsou podle šéfa Daimleru Detera Zetsche obavy z hackerů.

„Chceme mít mnohem lepší kontrolu nad bezpečností dat ve vozech. To je jeden z hlavních důvodů, proč se Mercedes-Benz stal členem konsorcia automobilových výrobců a předložil nabídku Nokii,“ řekl.

Dohoda o koupi mapových služeb Here finské Nokie byla dokončena nedávno. Další zájemci, kteří měli o mapové služby Here také zájem, například americký Uber, se už podle deníku The Wall Street Journal z probíhající aukce stáhli.

Nokia se rozhodla prodat své mapy, protože chystá spojení se společností Alcatel-Lucent. A to bude drahé. Za převzetí francouzského konkurenta – již schválené Evropskou komisí – zaplatí 15,6 miliardy eur (přes 420 miliard korun) v akciích. V příštích letech se chce zaměřit už jen na telekomunikace.

Zlaté mapy

Proč tolik rozruchu kolem jednoho prodeje? Mapy s vysokým rozlišením a s aktuálními dopravními informacemi jsou naprosto nezbytné pro „vozy bez řidiče“. Ty se už testují delší dobu na silnicích a měly by se podle dopravních expertů v příštím desetiletí stát hlavním tahákem pro motoristy.

Klepněte pro větší obrázek
Odhady prodejů samořiditelných automobilů.​

Německé prémiové značky také vidí ve „vylepšené“ navigační technologii další významný zdroj příjmů. Chystají se ji nabídnout třeba automobilkám Fiat Chrysler Automotive, Renault nebo PSA Peugeot Citroën. Proto neváhaly za mapové služby Nokie nabídnout takový balík peněz.

Nokia přitom ale chtěla za mapy mnohem více. Mapovací službu totiž koupila od firmy Navteq před sedmi lety za 8,1 miliardy dolarů a jen loni za její využití utržila 970 milionů eur. Polovina příjmu pocházela za prodej map automobilovým značkám. Dva zdroje sdělily agentuře Reuters, že podpis konečné dohody s Nokií nyní vázne ještě na zodpovězení otázky, kdo vlastní patenty technologie umožňující samořiditelným autům komunikovat s mobilní sítí.

Aktivní jsou však i další společnosti poskytující navigační služby, třeba TomTom. I ten pracuje na dalším vývoji map s vysokým rozlišením pro samořiditelné automobily. V současnosti prohlubuje spolupráci s firmou Bosch, hlavním dodavatelem elektronických a dalších systémů pro automobilové odvětví.

Nové přesné mapy

„Na konci roku 2015 hodláme představit nové vysoce přesné mapy všech dálnic a jim podobných rychlostních silnic v Německu. Budou pro auta bez řidičů,“ řekl Jan Maarten de Vries, viceprezident společnosti TomTom. Postupně bude podrobné mapové pokrytí silnic rozšířeno podle Dirka Hoheisela, představitele firmy Bosch, o zbytek Evropy a Severní Ameriky: „Měly by být připravené pro pohyb autonomních vozů na dálnicích v roce 2020.“

Klepněte pro větší obrázek
Auto jako další generátor dat.​

Na nových detailních mapách bude možné určit přesnou polohu vozů na silnicích i jejich předpokládanou trasu. Data sbíraná laserovými senzory automobilů budou neustále průběžně vyhodnocována. Vždy bude jasné, kde se který vůz přesně nachází, zda je v okolí dopravní zácpa, nehoda. Podrobné mapy vyvinuté společnostmi TomTom a Bosch jsou již v současnosti užívané v testovaných samořiditelných automobilech v Německu a v USA, zatím však bez „lokalizační“ vrstvy.

TomTom je ale na automobilovém trhu mnohem menší hráč než Nokia. Ta mezi své zákazníky řadí většinu z 25 největších automobilových světových výrobců. V druhém čtvrtletí letošního roku TomTom oznámil příjem plynoucí z automobilového průmyslu ve výši 26 milionů eur. Nokia generovala za první čtvrtletí (výsledky druhého ještě neoznámila) příjem desetkrát vyšší – 261 milionů eur.

Otázka bezpečnosti

Proč jsou nové digitální mapy s vysokým rozlišením a jejich zabezpečení a ochrana dalších elektronických systémů v dnešních vozech tak důležité? Na to odpověděli ve své studii analytici společnosti Morgan Stanley: „S tím, jak jsou nové vozy stále více propojené, jak se stávají stále samostatnějšími, méně závislými na lidech, na jejich mechanické obsluze, tak se otázka bezpečnosti stává stále důležitější.“

 

TomTom: Na konci roku 2015 hodláme představit nové vysoce přesné mapy všech dálnic a jim podobných rychlostních silnic v Německu. Budou pro auta bez řidičů.

 

Dnešní automobily jsou doslova napěchované elektronikou. To jen zvyšuje možná rizika. Třeba inženýři z IOActive poukázali na zranitelnost vozů značky Ford. Konkrétně se jednalo o senzory pneumatik, které předávaly informace skrze rádiový signál. „Kdyby někdo poblíž řídící jednotky namontoval pirátský vysílač, mohl by na dálku (GSM) palubnímu počítači poslat falešný signál, že pneumatiky byly poškozené, a vůz by se nejspíše sám zastavil,“ uvedli.

Obrovský rozruch vzbudil nedávný „únos“ Jeepu Cherokee novináře Andyho Greenberga z Wiredu. Hackeři Chris Valasek a Charlie Miller ovládli jeho terénní automobil jedoucí po dálnici skrz mobilní síť Verizon. Nejprve v džípu modelového roku 2014 spustili audio systém.

Pak ho téměř zastavili, když začali manipulovat s převodovkou. Mezitím na obrazovce „hacknutého“ multimediálního systému zobrazili svoje portréty. A třešničkou na dortu bylo, když ovládli brzdy vozu. To už se událo na bezpečném místě, na parkovišti.

Hackerské útoky

Nakonec se jim podařilo částečně se zmocnit i řízení. Později oba hackeři, kteří se zabývají softwarovou bezpečností automobilů již několik let a pomáhají automobilkám s jejich ochranou, vysvětlili, jak působivého výsledku dosáhli. Na vůz zaútočili přes systém Uconnect.

 

Auta bez řidičů

Auta, která nebudou v určitých situacích potřebovat řidiče, se objeví podle společnosti Boston Consulting Group ve větším počtu už za dva roky. V roce 2025 pak bude mít trh se samořiditelnými vozy hodnotu až 42 miliard dolarů. Zcela samostatně se budou auta „bez řidičů“ schopna pohybovat v ulicích mist v roce 2022. A v roce 2035 budou představovat už čtvrtinu všech prodaných vozu. V roce 2035 bude jezdit ve světě kolem 18 milionu částečně a 12 milionu plně „autonomních“ vozu. Nejvíce jich bude v miliardové Číně.

 

Automobily s tímto systémem připojené k internetu mají svoji IP adresu (jako každé jiné zařízení v rámci internetu věcí). Valasek a Miller ale objevili chyby v zabezpečení. Díky tomu se dostali k různým informacím, například aktuální poloze. Nakonec se jim podařilo přes internet přepsat firmware palubního počítače.

Skrz něj pak mohli komunikovat s nízkoúrovňovými subsystémy vozu. Tak poslali do vozu instrukce, které spustily stěrače automobilu, daly signál elektronickým brzdám a tak dále.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) nyní kvůli sehranému hackerskému útoku svolává do servisu nejen vozy značky Jeep, ale i jiné, dohromady kolem 1,4 milionu osobních a nákladních aut kvůli updatu softwaru. Tak výrobce zjištění, jak jsou jeho vozy snadno zranitelné, vyplašilo.

Aktualizujte si svůj vůz

Přitom šéf FCA Sergio Marchionne v poslední době několikrát zopakoval, že si není vědom žádného skutečného kybernetického útoku proti vozům, které vyrábí skupina Fiat Chrysler Automobiles. „Svolávací akce je krok správným směrem,“ řekl Mark Rosekind, představitel americké bezpečnostní organizace NHTSA.

Majitelé ohrožených modelů Jeep z let 2013 až 2015 mají nyní tři možnosti. Nový software si mohou stáhnout ze stránek Chrysleru nebo počkat na USB, které jim je zasláno poštou, a vše vyřešit samoinstalací. Anebo vyrazit k autorizovaným dealerům, kteří vše vyřeší za ně. Problém zaskočil i americký Kongres.

Senátoři požadují, aby software byl u vozů zcela izolován, aby ho nemohli napadnout hackeři. Zároveň by měl být schopen okamžitě rozpoznat, když se někdo o útok pokusí.

Diskuze (13) Další článek: Česko zasáhly silné deště. Sledujte je na radaru ČR, Evropy i celého světa

Témata článku: Byznys, Mapy, Automobily, Akvizice, TomTom, Jeep, Citroën, Řidič, Americký kongres, Miller, Pneumatiky, Andy Green, Stanley, Svolávací akce, Stěrač, NHTSA, Here, Nové auto, Autonomní systém, Autonomní technologie, Dopravní informace, Automobile, Maarten, Mapové pokrytí, Morgan Stanley



Spousta řidičů v Česku riskuje pokutu kvůli umístění držáku mobilního telefonu. Zákon hovoří jasně

Spousta řidičů v Česku riskuje pokutu kvůli umístění držáku mobilního telefonu. Zákon hovoří jasně

** Kam s telefonem v autě, které nemá palubní počítač? ** Variant držáků je celá řada, ale každý má svá specifika ** Není možné jej umístit, kam se vám zlíbí

AutoRevue.cz
LegislativaPro řidičePříslušenství
Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

** Google umí kromě vyhledávání i spoustu dalších věcí ** Vybrali jsme více než 15 užitečných funkcí a schopností ** Stačí zadat do vyhledávače ta správná klíčová slova

Karel Kilián
TipyVyhledávačeGoogle
Návod, jak dostat maximum z Peněženky Google

Návod, jak dostat maximum z Peněženky Google

Služba Google Wallet (Peněženka Google) schlamstla před několika měsíci platební aplikaci Google Pay. Díky tomu se původní platforma rozrostla o další funkce. Je zde však i prostor pro zlepšení.

Jan Spěšný
Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

** Bylo to jen otázkou času ** Už i WhatsApp nabízí prémiové předplatné ** Za poplatek dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Martin Chroust
předplatnéWhatsAppMobilní aplikace
Co s novým počítačem: Tohle udělejte, než ho začnete používat

Co s novým počítačem: Tohle udělejte, než ho začnete používat

**Každý nový počítač si zaslouží počáteční péči **Odinstalujte bloatware a nezapomeňte na vhodné nastavení **Poradíme, jaký software do nového počítače nainstalovat

Petr UrbanDavid Polesný
TipyPočítače
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě
Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

** Chytré hodinky běžně bereme jako informativní měřidla ** Jak si však stojí ve srovnání s profesionálními měřiči ** Při měření stavby těla se na hodinky můžete spolehnout

Martin Chroust
Galaxy Watch4Měření
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

** Dnešní telefony se předhánějí v tom, který z nich bude větší ** Malé telefony na trhu skoro vyhynuly... ** Čínská značka si připravila telefon do dlaně s třípalcovým displejem

Martin Chroust
InfraportKompaktní velikostSmartphony
Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

** Sdílení účtů mezi kamarády je jen začátek ** Dnes letí nákupy předplatných v Indii nebo na Aliexpressu ** Superlevné „netflixy“ ale mohou nakonec spíš škodit

Lukáš Václavík
PředplatnéNetflixSpotify