Projekt auta od Applu zpomalila nerozhodnost a chybějící Steve Jobs, autonomní systém je roky pozadu

  • Unikly informace o problémech, které se vyskytovaly v rámci vývoje auta od Applu
  • Apple se nedokázal na mnoha zásadních věcech rozhodnout
  • Nyní vyvíjí hlavně autonomní systém, ale i ten je pozadu oproti konkurenci

Tajný projekt Titan, pod kterým se skrýval elektromobil od Applu, se stal naprostou senzací do té doby, než se objevily informace, že Apple přerušil práce na samotném automobilu a začal se soustředit hlavně na autonomní a další systémy. Nyní na povrch unikly neoficiální informace o tom, jaké problémy projekt provázely a proč k takovému stavu došlo. Dočkáme se jednou auta od Applu?

Snil o něm už i Steve Jobs

Elon Musk v rámci Tesly ukázal, že přichází revoluční změna v automobilovém průmyslu – přechod na elektromobily. Díky tomu se otevírá okno pro vstup nových inovativních hráčů, kteří dokáží potenciálně porazit i zaběhlé automobilky, kterým přechod bude trvat déle, mají zájem o udržení stávajícího stavu a hlavně nemají tak agilní vývoj ve velmi důležitých kategoriích – softwaru a platformách.

V roce 2008, kdy Tesla představila první Model S a zároveň rok po představení prvního iPhonu, se dle Tonyho Fadella, který byl v té době v Applu šéfem pro iPody, Steve Jobs velmi zajímal o možnost vývoje elektromobilu značky Applu. Masivní úspěch iPhonu a fokus na nový trh ale nejspíše tento nápad odsunul na později.

Projekt Titan startuje

S projektem pod kódovým označením „Titan“ se začalo bohužel až po Jobsově smrti, konkrétně koncem roku 2014, kdy Tim Cook start a rozpočet oficiálně schválil a přidělil bývalého inženýra z Fordu - Steva Zadeskyho - na pozici výkonného ředitele.

Během roku 2015 se objevilo několik informací, které potvrzovaly to, že Apple začal na vlastním elektromobilu pracovat. I sám Tim Cook se oficiálně vyjadřoval k tomu, že automobilový průmysl čeká velká změna – větší důležitost softwaru, přechod na elektrický pohon a autonomní řízení. Dle několika velkých amerických deníků se také uskutečnily schůzky Applu a několika společností, které se pohybují v oblasti autonomního řízení.

Následující rok potvrdil vývoj automobilu Applu i Elon Musk z Tesly, podle jehož slov je velmi těžké utajit projekt, na který někdo najal tisíc nových specializovaných inženýrů. Apple se v roce 2016 začal zajímat i o nabíjecí stanice, které jsou vekou konkurenční výhodou Tesly, protože je rychle rozšiřuje po celém světě. Superchargery umožňují extrémně rychlé nabíjení a jsou tak důležité jako základní infrastruktura pro cestování na větší vzdálenosti.

Zmíněný Steve Zadesky bohužel odešel z Applu a tím pádem i z celého vedení projektu v lednu roku 2016 a byl nahrazen bývalým šéfem z automobilky Mercedes-Benz – Johannem Jungwirthem. V polovině roku Apple najal také Dana Dodge, který měl u BlackBerry na starost vývoj operačního systému QNX.

Jak to auto má vlastně vypadat?

Ke konci roku 2016 už se dle neoficiálních informací začaly projevovat odsouvané problémy a došlo k přerušení vývoje samotného elektromobilu a zaměření nejdříve na jeho softwarovou část, do které patří operační systém auta (CarOS) i autonomní systém řízení a další prvky.

Důvody lze shrnout jednoduše – chybějící vizionář, který by celý projekt táhl nekompromisně dopředu k jasnému cíli. Takovým byl v Applu Steve Jobs. Místo toho se v Applu dělaly spíše dílčí pokusy a nikdo vlastně neměl jasnou představu o výsledku.

Dle informací webu The New York Times například tým inženýrů Applu vyvíjel i zcela nový systém kol ve tvaru koule, které mohou rotovat na jakoukoli stranu. Technologie funguje na bázi toho, že jsou kola „koule“ řízena pouze elektromagneticky a tím pádem jejich volná rotace umožňuje ještě více zvýšit bezpečnost vozu na vozovce (natáčení v zatáčkách či smyku, u klasických kol to v omezené míře má třeba Renault v rámci technologie 4Control) a také neomezený pohyb při parkování a podobně.

Koncept elektromagneticky řízených kol ve tvaru koule ukázal minulý rok Goodyear:

Apple chtěl rovněž vymyslet nový systém LIDARu, který je bohužel v současné generaci „nevkusný“ – přece si nemyslíte, že by Apple vypustil na trh vlastní elektromobil, který by měl na střeše nějaký šílený maják. V tom má Tesla například zcela jiný přístup – přešla na systém integrovaných kamer a radaru, žádný LIDAR nepoužívá.

Inženýři Applu dokonce vyvinuli i speciální extrémně tichý systém automatického zavírání dveří a podobné vymoženosti, zkrátka i ty nejmenší detaily, na které jsme u Applu zvyklí.

Vývoj tak šel opravdu od „podlahy a kol“, ale tým se bohužel nedokázal rozhodnout na zásadní věci – bude auto už plně autonomní a tedy bez volantu a pedálů (tuto volbu chtěl například Jony Ive), nebo bude ještě umožňovat i manuální řízení, kterou prosazoval původní šéf projektu? I přes to, že by auto nespatřilo světlo světa dříve než v roce 2020, je to těžká volba, se kterou souvisí spoustu dalšího vývoje.

Nerozhodnost se projevovala i na samotném softwarovém základu – bude Apple používat pro vývoj vlastní nový jazyk Swift, nebo starý osvědčený C++?

Na tomto příkladu je vidět, že ať už je projekt jakýkoli a má být dostatečně ambiciózní a inovativní, potřebuje silného vůdce, který rozhodne ty nejdůležitější věci. Myslím, že se Stevem Jobsem v pozadí by tato nerozhodnost nenastala, jak by to ale bylo, se už bohužel nedozvíme.

Restart a zaměření na software

V polovině roku tak došlo k rozhodnutí, že se hardwarová a výrobní část minimalizuje a vývoj se začne soustředit hlavně na samotný autonomní systém řízení a další softwarové prvky, které mají zahrnovat i rozšířenou realitu a podobně.

Došlo k takovém restartu projektu, rovněž k propouštění lidí a do vedení se dostal dlouhodobý osvědčený šéf hardwaru v Applu – Bob Mansfield. Apple letos v dubnu získal licenci na testování autonomních systémů na reálných silnicích, což už bylo několikrát zachyceno. Apple je testuje v rámci automobilu Lexus RX 450h, což je SUV.

Apple bude v rámci testování provozovat systém s označením PAIL (Palo Alto to Infinite Loop), který bude automaticky a bez řidiče převážet zaměstnance mezi starým a novým kruhovým sídlem. K tomu prý využije integraci vlastního autonomního systém s nějakým běžným vozem od cizí automobilky.

Apple je pozadu, ale může to dohnat

Dle neoficiálního zdroje, který měl možnost vidět jak řešení autonomního řízení od Googlu a Applu, je Apple asi tři roky pozadu za Googlem. To rozhodně není dobrá zpráva, ale dalo se to čekat. Google začal s vývojem už před mnoha lety. Každopádně s příchodem hlubokých neuronových sítí už není problém zrychlit učení i s omezeným množstvím dat a vznikají i firmy, které se soustředí jen na sběr dat, které pak dále prodávají. Samotné trojrozměrné snímání by se dalo přirovnat ke klasickým mapám, které se rovněž dají koupit a nad kterými můžete postavit vlastní aplikaci, navigaci a podobně.

Objevily se i chytré algoritmy, které snižují potřebu velkého množství dat v oblasti miliardách najetých kilometrů, což přihrává tomu, že náskok Googlu nehraje tak velkou roli, jak by se mohlo zdát. Lze ale předpokládat, že Google a Tesla budou mít v datových podkladech náskok minimálně ještě pár let.

Dočkáme se Apple Car?

Odpovědět na tuto otázku je poměrně složité, protože s příchodem autonomních systémů přichází i velké změny v oblasti použití automobilů. Nesmíme zapomínat, že Apple investoval miliardu dolarů do startupu DiDi, což je vlastně čínský Uber.

Zároveň se objevily i zprávy, že Apple začal spolupracovat s velkým čínským výrobcem z oblasti baterií pro elektromobily.

To by naznačovalo, že Apple Car jednou bude, otázkou je, kdy a v jaké formě. Pokud by chtěl Apple vyvinout autonomní systém a ten prodávat automobilkám, byl by jako Google nebo Microsoft, což neodpovídá jeho ověřené uzavřené strategii, kdy si hlídá jak hardware, tak i software.

Pokud software a autonomní systém hraje důležitější roli než hardware, dává fokus nejdříve na něj logiku. Zjednodušeně řešeno, výrobu automobilu by si mohl objednat u nějakého velkého výrobce v Číně a bylo by to podobné jako v případě iPhonu a dalších zařízení. Apple bude vyvíjet design, software, několik důležitých hardwarových částí a vše to někde složí a vyrobí do finálního produktu.

S příchodem autonomního řízení je ale třeba myslet na to, že to také znamená masivní přechod od vlastnění auta k jeho pronájmu. Objeví se tak systémy, kdy budou elektromobily fungovat jako takové automatické taxíky, ale pochopitelně s extrémní nízkou cenou, takže budou výhodnější, než vlastní auto.

V tomto případě by dávala smysl investice Applu do DiDi, protože by mohl mít v budoucnu zajištěnou poptávku po luxusních autonomních převozech. Za vyšší luxus si ale připlatíte, což je u Apple samozřejmé.

Diskuze (23) Další článek: Windows 95 mají 22 let. Silný odkaz zanechávají i v nejnovějších Windows 10

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,