Propustí IBM dalších sto tisíc lidí?

Sice hodně propouštíme, ale také hodně nabíráme, ovšem do jiných a nových oblastí. IBM už za vyhazovy utratila miliardy a tím to zřejmě stále nekončí.

Médii v posledních dnes prolétla zpráva, že IBM chystá propouštění až 100 tisíc zaměstnanců. Firma na tyto spekulace rychle zareagovala prohlášením, že se jedná o směšné číslo a že by se ve skutečnosti nemělo jednat o více než 10 tisíc lidí. I to by ale znamenalo další nákladnou várku, kterých už pár k vidění bylo. IBM stále nezvládla projít těžkou transformací a zdá se, že obrat bude ještě nějakou dobu trvat.

Situaci, v jaké se IBM nachází, a jak z toho všeho chce ven, jsme popisovali v našem nedávném textu. Ten je platný i dnes a vše podstatné shrnuje: firmě neustále klesají finanční ukazatele, musí propouštět, čelí útoku mladých cloudových firem, prodala divizi serverů a výroby čipů a snaží se naskočit na nový byznys jako právě cloud, big data nebo bezpečnost.

Jenže mezitím se stále dějí zajímavé věci. Vlny vyhazovů IBM v loňském roce stály miliardu dolarů, stejná částka je platná také pro rok 2013. Také letos se s těmito „work balance“ náklady počítá, i když zástupci společnosti slibují, že už nebudou tak velké.

To je stará IBM, teď přichází ta nová

„Další propouštění by se mělo týkat zejména lidí z té staré IBM,“ říká pro Connect.cz jeden z dobře postavených zdrojů ve společnosti. „Sice teď hodně propouštíme, jde ovšem o zaměstnance, kteří pracovali na starém typu byznysu. Toho, který už nemá smysl rozvíjet. Svět je jinde a my se tam potřebujeme posunout. Vedle těchto propouštění úplně zaniká to, že hromady lidí také nabíráme – do oblastí, které jsou pro nás nové a na kterých chceme stavět.“

Klepněte pro větší obrázek
Strategie je správná, teď jí začít naplňovat. Šéfka IBM Virginia Rometty.

Jinými slovy, IBM se zbavuje lidí z tradičního enterprise IT byznysu a hledá zaměstnance s novým typem znalostí. Firemní IT rozpočty se stále více přelévají od kovaných „ajťáků“ směrem k marketingovým a obchodním šéfům, kteří už nemusí řešit IT infrastrukturu, ale potřebné aplikace nakupují přes cloud. Stará IBM ale k těmto šéfům chodit neumí, stále je napojené na IT odborníky. Noví lidé to mohou změnit.

IBM proto dle informací Connect.cz postupně buduje nové firemní jednotky a divize, které mají novou situaci reflektovat. Šéfka IBM Virginia Rometty už dříve jasně vzkázala, že tato firma už nebude o prodeji serverů, ale o službách, velkých datech, cloudu, analytice a bezpečnosti. „Musíme sami sebe předělat. Tak, jako jsme to udělali v předchozích generacích,“ říká Rometty a poukazuje na více než stoleté úspěšné tažení Big Blue.

Nové oblasti rostou, ale…

Poslední finanční výsledky ukázaly, že tyto oblasti skutečně rostou. Cloud meziročně navýšil tržby o sedm procent a stejně na tom jsou také analytika a data. Tyto nové oblasti zatím ale nejsou tak velké, aby dokázaly nahradit propady v jiných sekcích. IBM tak tržby padají už deset kvartálů v řadě, přičemž poslední meziroční propad činil 12 procent. Celý rok pak byl v minusu zhruba sedm procent.

Úplně jasné rovněž nejsou počty, pomocí kterých IBM oněch čísel z cloudu dosahuje. Podle mnohých kritiků míchá jablka s hruškami a reálná a „skutečně cloud“ čísla jsou jiná. Jedna z kritik míří třeba na to, že IBM do cloudových výsledků počítá také staré a pouze převedené outsourcingové projekty.

Klepněte pro větší obrázek
Teď celkově nerosteme, ale v nových oblastech ano. A na to potřebujeme nové lidi. Virginia Rometty.

Společně s hlavním zaměřením svého byznysu a produktů se IBM snaží změnit také uvnitř. To má úzce souviset s propouštěním oněch starých gard a nahrazováním mladšími lidmi s novými schopnostmi a zaměřeními. Podobně jako třeba SAP se Big Blue snaží více připodobnit k mladým sexy firmám a startupům. Velká sídla v New Yorku či Londýně sice zatím houpačky nemají, prochází ale příjemnými změnami. K nové tváří IBM má pomoci také velká aliance s Applem.

Virginia Rometty zdůrazňuje, že změny, kterými její společnost prochází, jsou zaměřené na dlouhodobý horizont, a tudíž vše může poněkud trvat. Trh tradičně příliš trpělivý není a jen za poslední rok poslal akcie IBM o více než 13 procent dolů. IBM se tak v tomto ohledu řadí mezi nejhorší firmy v rámci Dow Jones vůbec. „Naše strategie je správná. Teď už jde o to jí začít vykonávat,“ říká k tomu Rometty.

Málo investic

V IBM je to teď hodně o šetření a investicích do zpětného odkupu akcií, které se šplhají do miliard dolarů. Hodně kritiků ale varuje, že by firma raději měla více investovat. IBM ročně do výzkumu a vývoje vkládá šest procent z celkových tržeb. Mnoho jiných firem ale jde mnohem dále, Google a další mají toto číslo nad 10 procenty.

Big Blue má sice Watsona, který je hodně vidět a dost se o něm mluví, jinak ale zaset tolik oslnit nedokáže. Více než o nových a skvělých technologiích se kolem IBM mluví spíše o problémech.

 

IBM se zbavuje lidí ze starých časů enterprise IT a chce lákat nové s jinými schopnostmi. Potřebuje se dostat k marketingovým a obchodním šéfům.

 

IBM se ale rozhodně kolem novinek stále snaží točit. Kromě více než dvoumiliardové akvizice cloudu SoftLayer, kolem kterého se nová vize z velké míry točí, se neustále rozšiřuje program podpory mladých technologických firem. Ten je hodně aktivní také v Česku, kde se firmě daří startupy lákat. Na cloud SoftLayer přešla třeba vycházející hvězda Brand Embassy.

Miliardy dolarů IBM posílá také do expanze datových center po celém světě a finančně se velice angažuje rovněž v open source, OpenStacku, Dockeru, Hadoopu a dalších novinkách. Zajímavě se v budoucnu může jevit i spolupráce s Twitterem na analyzování informací.

I přes všechny problémy je IBM každopádně stále obří podnik se zhruba 400 tisíci zaměstnanci a ročními tržbami přesahujícími 90 miliard dolarů. A jak se zdá, na pořadu dne není ani žádné dělení, které v případě HP či Symantecu přišlo do módy. Tady se zdá, že je vše v pořádku, protože třeba v případě HP je velkou otázkou, zda rozdělení skutečně prospěje firmě, nebo pouze akcionářům.

Diskuze (20) Další článek: USA modernizovaly definici broadbandu. Musí nabídnout alespoň 25 Mb/s

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,