Seznam vyhrál soud nad Chapsem o data jízdních řádů

Krajský soud v Brně potvrdil, že společnost Chaps je povinným subjektem a musí tak zveřejňovat data jízdních řádů. Rýsuje se tak šance, že dlouholetý monopol skončí.
Seznam vyhrál soud nad Chapsem o data jízdních řádů

Seznam.cz si připsal první vítězství v boji proti neprůhlednému nakládání se státními daty, která mají být podle zákona otevřená a dostupná prakticky komukoliv na vyžádání. České internetové jedničce se pod vedením generálního ředitele Michala Feixe po dlouhých přípravách podařilo uspět u krajského soudu v Brně, který udělal důležitý krok proti společnosti Chaps ovládající data tuzemských jízdních řádů.

Soud totiž rozhodl, že soukromá firma Chaps je povinným subjektem, na něhož se stahuje zákon o svobodném přístupu k informacím. Zpráva, jejíž plné znění je možné si přečíst ve formátu PDF, zároveň konstatuje, že v této souvislosti je ministerstvo dopravy nadřízeným orgánem, což v podstatě znamená to, že se na něj už Chaps nebude moci odvolávat a sám zůstávat skrytý a nedotknutelný.

To by v budoucnu mohlo rozbít zaběhnutý a několik let trvající monopol. Data z celostátního informačního systému o jízdních řádech totiž doposud stále ovládá právě společnost Chaps, která v roce 2001 podepsala smlouvu s ministerstvem dopravy. To tento krok obhájilo tím, že nebude muset vynakládat žádné prostředky na provoz služby, což mělo být pro stát výhodné.

„Tento výrok soudu jsem očekával nejen já, ale i další odborníci, kteří se o případ zajímají. Tím, že stát předal správu jízdních řádů soukromé firmě, se nelze zbavit povinnosti tato data zpřístupňovat zájemcům,“ sdělil pro Connect.cz k výsledku soudu šéf Seznamu Michal Feix.

Politický (ne)zájem

Stát skutečně nic platit nemusí, Chaps ale projekt pojal po svém a i když by měl, veřejná data ve strojově čitelném formátu nezveřejňuje a staví si nad nimi vlastní byznys. Při častých apelacích kritiků na tyto praktiky se firma odvolávala na to, že není oním povinným subjektem, který musí data zpřístupňovat. Soud nyní tuto obhajobu odmítnul. Zároveň ale Chapsu přímo nenařídil, aby tolik žádané informace zveřejnil. Seznam nyní bude muset podat novou žádost a vzhledem k tomu, že Chaps nyní díky soudnímu posvěcení zákon o svobodných informacích musí respektovat, měl by žádosti zdejší internetové jedničky vyhovět.

Klepněte pro větší obrázek
První důležitý krok je za námi. Generální ředitel Seznamu Michal Feix.

Chaps během let zkoušel různé triky. Některá data například zveřejňoval, ale ne ve strojově čitelném formátu a často měnil jejich strukturu tak, aby nebylo možné třeba napsat automatický skript pro jejich dolování. Firma si zároveň vyvinula proprietární systém a databázi, které považuje za vlastní know-how.

Do zaběhnutého systému se zároveň politikům nechtělo příliš zasahovat, nebylo to pro ně politicky průchodné. I když veřejná data spravuje jedna firma, služba jízdních řádů IDOS.cz funguje na vysoké úrovni a s téměř 2 miliony unikátními návštěvníky za měsíc se řadí mezi velice žádané a populární. Změna dodavatele a technologií by se vzhledem k proprietárním systémům Chapsu zřejmě projevila například na dlouhodobém výpadku či dočasně zhoršených službách.

Jenže právě otevřenost dat z jízdních řádů by vedla k tomu, že se informací chytnou zájemci jako Seznam, Google a nepochybně i mnoho dalších firem, vývojářů a podobně. Na nich je pak možné stavět nové a nové služby. Konkrétně tuzemská internetová jednička by chtěla informace o spojích integrovat do mobilní i webové verze Mapy.cz.

Výhodné pro Mafru

V boji proti Chapsu je na soudní úrovni Seznam poněkud osamocen a další silní mediální a internetoví hráči se do tahanic příliš neženou. Googlu se sice například podařilo vyjednat data pražské hromadné dopravy, to je ale pouze dílčí vítězství díky tomu, že informace o jízdních řádech do celkového systému dodávají jednotlivé kraje. A s nimi je těžké jednotlivě mluvit, což přiživuje podezření, že se na celém monopolu přiživují Chapsu spřízněné duše.

Do sporu logicky nezasahuje ani mediální dům Mafra, jež je velkým zákazníkem Chapsu a díky němu může IDOS.cz pod doménou iDnesu provozovat. Jízdní řády tvoří velký podíl návštěvnosti iDnesu a po nástupu konkurenčních služeb by toto číslo mohlo výrazně klesnout, i když je IDOS mezi běžnými uživateli zažitá značka. Chaps mimo jiné aktualizované jízdní řády prodává jako samostatný software.

Průlomové rozhodnutí brněnského krajského soudu ještě neznamená, že ke k nápravě současných pořádků dojde v brzké době, spor se může ještě nějakou dobu táhnout. Chaps ještě může podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a k případu se podle všeho odvolal. „Skutečnost, že se proti rozhodnutí neodvolalo ministerstvo, ale podle všeho firma Chaps, která ani nebyla účastníkem procesu, si vykládám jako signál, že tonoucí se stébla chytá, a nechce přijít o výnosný obchod s veřejnými daty, jež přitom platíme my všichni ze svých daní,“ doplňuje Feix.

V Seznamu nicméně mají boj proti Chapsu nastavený jako vysokou prioritu. V budoucnu může pomoci také aktualizace evropské směrnice, jež členským státům Evropské unie ukládá data ze státní správy otevřít v čitelném formátu všem zájemcům, ať už zdarma nebo za symbolicky poplatek.

Témata článku: Seznam.cz, Právo, Soudy, Chaps, Idos, Monopoly, Soli, Dílčí dodavatel, Silná doména, Jednička, Důležitý krok, Evropská úroveň, Veřejná služba, Veřejná doprava, Celkové vítězství, Plné znění

38 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jan Berenz 1. 10. 2013 18:26:06
    Ten článek psal nějaký amatér. "Zpráva, jejíž plné znění je možné si...
  • xkox 1. 10. 2013 11:12:37
    Takže vlastne stačí, když Chaps data zpristupni v papirove forme na...
  • marzipano 1. 10. 2013 10:23:27
    To je divný.. a co PubTran na Androidu? Lepší než celý Idos, taky zdarma.....
Určitě si přečtěte