Seznam.cz nyní vzbudil pozornost tím, že zrušil oblíbenou komunitní službu Spolužáci.cz. Jak jsme se nyní přímo od Seznamu dozvěděli, služba skončí bez náhrady a kapitolu slavných komunitních služeb Seznam tímto uzavře. Ještě před deseti lety se přitom jeho Lide.cz s Spolužáci.cz chlubily více než třemi miliony aktivních uživatelů, dnes už však tyto služby postupně ztratily význam.
Konec Spolužáků
Spolužáci.cz se zavírají v době, kdy je to stále na české poměry velmi silná služba – během března proběhla alespoň nějaká aktivita v 475 tisících virtuálních třídách! Službu během měsíce stále navštěvovalo přes 800 tisíc reálných uživatelů.
Spolužáci.cz končí. Od května nezaložíte účet, v září Seznam službu zcela vypne
Proč se tedy Seznam.cz něčeho takového vzdává? Spočítal si, že aktuálně nutné investice do modernizace služby mají nejistou návratnost a do budoucna se ji udržovat prostě nevyplatí. Její návštěvnost a využití za poslední roky vytrvale klesá.
V Seznamu se zvažovalo, že by službu mohl nabídnout k prodeji, nakonec se ale rozhodli pro ukončení. A to bez náhrady. Nevznikne žádná alternativní služba nebo kompletně předělaná verze, jako to proběhlo v roce 2014 u komunitní služby Lidé.cz.
Přitom by se nabízelo, že by Seznam mohl návštěvníky přesměrovat právě do Lidé.cz. Že bychom se dočkali možnosti k profilům na Lide.cz přidat i zařazení do určité školy a třídy? Ne, o ničem takovém se neuvažuje, nová podoba webu Lidé.cz už má jiné priority.
Seznamka Lidé.cz
Když Seznam.cz přišel s odvážným redesignem služby Lidé.cz, skalní komunita služby to nesla hodně těžce. Nezůstal kámen na kameni. Původní komunitní „tlachárna“ se přeměnila na službu, která nejvíce připomínala klasickou seznamku. Seznam se tomuto označení zprvu bránil, přece jen jsou součástí i diskuze a prvky sociální sítě, nyní už noví Lide.cz fungují čtvrtým rokem a Seznam.cz otevřeně přiznává – je to primárně seznamka.
Seznam.cz by se mohl zásadně proměnit. Viděli jsme pár exotických návrhů
Přitom dnes už málokdo ví, že má služba v sobě prvky sociální sítě - můžete zde sledovat ostatní uživatele, přidávat příspěvky a lajkovat je srdíčky podobně jako na Instagramu. Řazení příspěvků je přitom chronologické. Funguje tu i posílání soukromých zpráv nebo obecné diskuze. K dispozici je i mobilní aplikace.
Návštěvnost Lidé.cz od redesignu nicméně významně klesá. Zatímco v lednu roku 2014 ještě se starým designem navštěvovalo web přes 800 tisíc reálných uživatelů, nyní je to kolem tří set tisíc měsíčně (viz NetMonitor). Seznam přiznává, že uživatelů výrazně ubylo, stále jich je ale dost a služba se stabilizovala.
Lidé.cz a Spolužáci.cz byly postaveny čistě na uživatelích, byly v podstatě tím, čemu dnes říkáme sociální sítě. V kontextu aktuálních událostí kolem Facebooku se přitom nabízí myšlenka, že by Seznam.cz mohl přijít s ryze českou sociální sítí, která bude jednoduchá, bezpečná a data bude uchovávat hezky v Česku – ne někde na serverech „zlého“ Facebooku, kde si je prohlíží NSA a doluje je Cambridge Analytica. Na to by řada českých uživatelů mohla slyšet. Ale o něčem takovém v Seznamu neuvažují.
Jiné priority
Nabízí se otázka, proč Spolužáky nenechat tak, jak jsou a těžit ze stávající nezanedbatelné návštěvnosti. To však naráží na nutnost modernizace, která by byla na tak starém webu těžko implementovatelná. Konkrétně se jedná o nový uživatelský profil, který Seznam.cz připravuje a bude fungovat napříč všemi weby Seznamu.
Nový uživatelský profil bude splňovat všechny požadavky na legislativu o týkající se nakládání se osobními informacemi (GDPR) a bude obsahovat nové funkce, které umožní lepší provázání služeb Seznamu. Implementace do mladších služeb bude celkem snadná, ale v případě Spolužáků by to znamenalo přepisování de facto celého webu.
Seznam.cz spustí od 12. ledna vlastní televizní vysílání, chce zaujmout hlavně zpravodajstvím
Možná by se nakonec investice do náročné modernizace vrátila, ale to Seznam.cz nechce riskovat. Má mnoho jiných a lepších příležitostí, kde své lidi zaměstnat. Hodně investičních prostředků a tvůrčí energie jde aktuálně do obsahových služeb, konkrétně pak do nového televizního kanálu. Ten během března (spuštěn byl v lednu) zaznamenal zásah na 970 tisíc diváků a začíná ukrajovat první desetinky z celkového koláče konzumentů televizního obsahu.