Snap: od aplikace pro hambaté fotky až k miliardovému výrobci kamer

  • Snap, tvůrce Snapchatu vstoupil na veřejnou burzu s hodnotou téměř 30 miliard dolarů
  • Kromě aplikace pro mizející obsah se ale začíná soustředit i na hardware
  • Budoucnost Snapu je v záznamových zařízeních

Podle základní poučky prý platí, že pokud nevíte, co je to Snapchat nebo nechápete, jak se ovládá, jste moc staří. Snapchat je totiž typickou aplikací pro „Millennials“ tedy pro uživatele, kteří se narodili kolem roku 2000.

Oproti jiným aplikacím se Snapchat zaměřil na budování sociální sítě, která funguje mnohem více realisticky. Posílané zprávy a fotografie mizí v čase a neukládají se. Jde tak více o sociální komunikaci podobnou reálnému rozhovoru. Zakladatel Evan Spegel (26 let) má ale s nově vytvořenou společností Snap Inc. mnohem větší plány, nyní s ní vstupuje na burzu.

Šílený Snapchat pro puberťáky

Aplikace Snapchat (původně Picaboo), která je dostupná pouze pro mobilní zařízení se systémy iOS a Android, byla představená už v roce 2011 a od té doby se stala populární přesně v komunitě, na kterou byla cílená. Tato „selfie“ aplikace zahrnující podivné ovládání, šílené filtry pro změnu fotografií a natočených videí, které si uživatelé mohou mezi sebou posílat, jen podtrhuje to, že se nejedná o žádnou běžnou sociální síť.

Klepněte pro větší obrázek
Kvůli únikům hambatých fotografií, o kterých si uživatelé mylně mysleli, že nelze "uložit", vznikly i meme

Hlavní funkce, kterou je mizení poslaných zpráv, které lze tak vidět například jen jednou, se pochopitelně stala populární pro posílání hanbatých či jinak citlivých fotografií. I když Snapchat v rámci aplikace vytvořil několik technik pro zamezení vyfocení obrazovky, externímu vytvoření fotografie samozřejmě nelze zabránit.

Rychlý růst, který ale zpomaluje

Se zvýšenou popularitou se podařilo rychle nabírat uživatele ve stylu sněhové koule, protože aplikace umožňovala unikátní funkci, která nebyla na ostatních sociálních sítích typu Facebook nebo Twitter, kde se vše ukládá na věky věků, dostupná.

Více než polovina dospělých uživatelů Snapchatu je v demografii 18 až 24 let a už v roce 2012 se přes Snapchat sdílelo 20 milionů fotografií každý den. Později představená funkce natáčení a sdílení krátkého videa z kamery telefonu se dočkala rovněž úspěchu a ke konci roku už se každý den sdílelo přes šest miliard videí a v roce 2016 se pak podařilo překonat hranici deseti miliard přehraných videí denně. Kvůli tomu potřeboval Snapchat investice téměř dvě miliardy dolarů pro zajištění serverové infrastruktury.

Klepněte pro větší obrázek

Z pohledu počtu aktivních uživatelů sice Snapchat rostl a stále roste, rozhodně se ale čísla nedají srovnávat například s Facebookem. Jak lze vidět na grafu, počet denně aktivních uživatelů Snapchatu se na konci roku 2016 dostal na 158 milionů, přičemž růst výrazně zpomalil.

Na zpomalování upozorňují analytici a investoři, protože Snapchat by mohl dopadnout stejně špatně, jako třeba Twitter, který se kvůli své specializaci a funkcím dostal jen na určitou úroveň počtu uživatelů a od té doby prostě už neroste a nedaří se mu zaujmout nové uživatele. Nově představené funkce nejsou navíc ničím výjimečné a snadno je kopírují další sociální sítě například Instagram nebo Messenger (obojí patří Facebooku).

Odmítnutí Facebooku se vyplatilo

V roce 2013 chtěl ještě rychle rostoucí Snapchat koupit i samotný Facebook, který rok před tím pohltil Instagram za miliardu dolarů. Facebook tehdy nabízel za Snapchat tři miliardy dolarů, ale zakladatel Evan Spiegel se vyjádřil, že Snapchat má mnohem větší hodnotu a akvizici odmítl.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj ceny akcií Snapu od vstupu na burzu, aktuálně má hodnotu téměř 30 miliard dolarů

Vzhledem k tomu, že Snapchat přežil do dnešní doby, kdy aktuálně vstoupil na veřejnou burzu, lze určitě říci, že se odmítnutí vyplatilo. Společnost Snap Inc., pod kterou je Snapchat vedený, vstoupila na burzu s hodnotou 23,8 miliardy dolarů a aktuálně už se díky zájmu dostala dokonce přes 28 miliard dolarů. Hodnota společnosti je tak desetkrát větší, než za kterou chtěl Facebook před čtyřmi lety Snapchat získat pod svá křídla.

Snap Inc. a zaměření na hardware

Po tom, co došlo k vytvoření společnosti Snap Inc., pod kterou spadá samotných Snapchat, se dlouho spekulovalo o tom, že už nepůjde jen o aplikaci Snapchat a že Evan Spiegel vytvořil vlastní „Alphabet“, který bude mít několik odlišných produktů.

Jak se po spekulacích ukázalo, Snap se pustil do vývoje vlastního hardwaru a na konci roku 2016 představil brýle Spectacles, které mají barevný „cool“ design a obsahují integrovanou kameru schopnou natočit krátké video v nižší kvalitě a rozlišení 720p. Nic jiného. Žádné chytré funkce nebo pokročilé technologie, pouze jednoúčelový gadget pro Snapchat.

Klepněte pro větší obrázek

Podle vyjádření chce Snap pokračovat v oblasti natáčení videa pomocí kamer umístěných v dalších zařízeních, a to vše s blízkým sociálním aspektem. Objevily se tak první zmínky o tom, že Snap chystá i vlastní dron, který bude sloužit pro focení „selfíček“ a natáčení krátkých videí. Lze předpokládat, že stejně jako u brýlí Spectacles bude takový dron zcela jednoduchý, malý a nebude se snažit konkurovat pokročilým modelům.

Je otázka, jestli se Snapu podaří v tomto směru nějak uspět a rozšířit tak záběr využití Snapchatu coby specializované sociální sítě. Hlavní příjem Snapu je totiž stále závislý na reklamě, ze které ale zatím nemá takové příjmy, aby byl ziskový.

To byl ale i případ Facebooku a dalších, takže uvidíme, jestli získané peníze ze vstupu na burzu umožní rozjet kolotoč Snapu s aktuálně téměř dvěma tisíci zaměstnanců na plné obrátky nebo se dočkáme průšvihu, na kterém investoři prodělají.

Diskuze (4) Další článek: Nová šance na revoluci baterií Li-ion: Už žádné výbuchy a vyšší kapacita

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,