Solirax NeOS: operační systém pro virtuální realitu vzniká v Česku

  • Český tým mladých vývojářů vytváří systém pro budoucí virtuální realitu
  • NeosVR má být univerzálním „operačním systém“ virtuální reality
  • Půjde ve virtuální realitě vytvářet vše snadno a rychle?

Řada českých fanoušků her se dostala k prvním vývojářským verzím virtuální reality v podobě Oculus Rift DK1, DK2, vybraní vývojáři se dostali i k Crescent Bay nebo HTC Vive a dalším. Společnost Solirax tvořená českým týmem se ale do nové éry virtuální reality pustila naplno s cílem vytvořit zcela nové nástroje, aplikace a dokonce i hardware a snažit se podpořit virtuální realitu v české výuce.

Velkolepá vize neomezeného virtuálního světa

V pronajatém domě kousek za Prahou se byznysový šéf Karel Hulec (CEO) a programátorský guru Tomáš Mariančík (CTO) snaží pracovat na něčem, co obecně nazývají jako operační systém pro virtuální realitu.

Klepněte pro větší obrázek
Tomáš Mariančík a Karel Hulec při návštěvě v USA, kde získali i první větší investici

Zjednodušeně půjde o aplikaci, která bude fungovat na kterémkoli hardwaru pro virtuální realitu a uživatelům bude umožňovat neomezenou tvorbu a obrovské možnosti interakce s dalšími uživateli v propojeném světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázky z virtuálního světa, kde lze snadno a kreativně tvořit pomocí rukou

V takovém systému tak budete moci vytvářet nejen konkrétní trojrozměrné objekty, ale také složené předměty nebo celé domy, města, světy či dokonce „vesmíry“. To vše by mělo být možné i jednoduše pomocí rukou a přirozených nástrojů ve virtuální realitě nebo pomocí skenerů v té skutečné realitě.

Všechny takové věci či místa budete moci sdílet s ostatními a třeba je prodávat a vydělávat na nich, zatímco ostatní je budou používat třeba pro stavbu ještě větších a dražších celků. Zkrátka taková simulace skutečné reality, ve které bude fungovat i ekonomika a teoreticky se tam tak budete moci uživit, aniž byste potřebovali vylézt z vlastního bytu.

Cílem je i virtuální vzdělávání

Snahou týmu je dostat virtuální realitu i do výuky na českých školách, o což se v rámci projektu Cogni VR snaží Josef Večerník. Společnost Solirax už dostala od amerických investorů v rámci akcelerátoru River půl milionu dolarů a další fáze větší investice možná až v hodnotě deseti milionů dolarů už je ve schvalovacím procesu.

Klepněte pro větší obrázek
Tomáš Mariančík se vývoji pro VR věnuje už několik let

I když jsou v jednání s ministerstvem školství a jednotlivými školami, prosadit do výuky virtuální realitu není v této fázi vývoje snadné kvůli jedné věci – ceně. Samotné základní brýle pro virtuální realitu i s případnými ovladači se sice v rámci Oculus Rift a HTC Vive začnou prodávat už do konce prvního čtvrtletí tohoto roku s cenou kolem 20 000 až 25 000 Kč s DPH, není to ale vše.

Klepněte pro větší obrázek
Pro testování ve školách se použil systém Oculus Rift s Leap Motion a NeosVR

Navíc je totiž nutné mít k dispozici i výkonný herní počítač s výkonnou grafickou kartou, nehledě na další komponenty. Aby tak mohla takovou virtuální realitu používat najednou většina žáků ve třídě, bylo by nutné koupit nejen tolik brýlí s ovladači, ale i výkonných počítačů. A i pro menší třídu to může být klidně náklad kolem půl milionu korun.

Klepněte pro větší obrázek
V rámci virtuální reality můžete například pomocí rukou brát jednotlivé části idského těla a kostry a zkoumat je 

Řešení pomocí virtuální reality ale nabízí unikátní věci, které nelze v reálném světě uskutečnit a žáci je tak mohou zažít a naučit se z nich mnohem více, obzvláště pokud je v dané kategorii učení nutná prostorová představivost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V rámci vývojářské hardwaru má tým Soliraxu k dispozici jak Oculus Rift Crescent Bay, tak i starší prototyp HTC Vive se senzorovým systémem Lighthouse pro použití v místnosti. Pro školy se ale počítá zatím spíše s Oculusem v kombinaci s Leap Motion

Samozřejmě se vše odvíjí i od dostupného softwaru, kterého je zatím stále málo a nabídka je omezená spíše na nejrůznější demoukázky. Do budoucna lze ale v této oblasti čekat rychlý rozvoj a obrovské možnosti a podobně jako byly v minulosti unikátní a drahé třídy s počítači, do kterých se chodilo vždy jen na speciální hodiny, možná budou takové třídy s virtuální realitou podobného charakteru. Než budou mít všichni vlastní VR systém u sebe doma. To ale nelze čekat dříve než za několik let.

VR ClassRoom 15 a 30

V rámci Cogni VR se připravují dva ucelené typy produktů, které obsahují kompletní výbavu pro 15 nebo 30 žáků s tím, že součástí jsou nejen systémy pro virtuální realitu (Oculus Rift) s Leap Motion senzory pro snímání rukou a prstů, ale i zmíněné výkonné počítače s monitory s běžnou výbavou, které lze využívat i pro běžné účely.

Klepněte pro větší obrázek

V balení je i 3D skener pro nahrávání reálných objektů do virtuálního světa. Jedná se o ruční skener, se kterým lze skenovat jak malé předměty, tak i velké objekty jako je automobil a podobně.

Dodávaný software NEOS Classroom pro tvorbu a prezentaci trojrozměrných modelů je součástí předinstalovaných programů a má neomezenou licenci. Program podporuje i vzdálenou možnost výuky ve virtuální realitě, ale jak jsme psali, to je spíše otázka budoucnosti.

Zatím skládání střípků

Díky uvedení prvních finálních verzích systémů pro virtuální realitu jako je Oculus Rift A HTC Vive se dočkáme nástupu zcela nového směru, který má schopnost změnit spoustu věcí a procesů, které nyní považujeme za běžné.

Klepněte pro větší obrázek
Tým se nebojí ani ruční hardwarové výroby, když je potřeba něco rychle zkusit a otestovat

Tým Soliraxu už v minulosti dokázal představit mnoho zajímavých aplikací pro virtuální realitu a s potřebnými financemi a větším týmem mají jistě šanci „zrealizovat“ byť pouze ve virtuální realitě poměrně velké cíle.

Klepněte pro větší obrázek

Nové technologie stále více ukazují, že nezaleží odkud jste, ale co umíte a jak dlouho si za tím jdete. Stejně jako se objevila řada globálně slavných českých vývojářů mobilních aplikací, lze jistě podobný úspěch čekat i v oblasti virtuální reality.

Stejně jako u mobilních zařízení ale určitě můžeme čekat velkou konkurenci a rychlé inovace jak z pohledu hardwaru, tak i softwaru, ovládání a různých malých vychytávek, které už nám nyní při používání smartphonů přijdou samozřejmé. Nezbývá než se těšit, kdy a co vše virtuální realita přinese a jaké nové možnosti to přinese nejen pro zábavu, ale také zmíněné vzdělávání a kreativitu.

Diskuze (11) Další článek: Chrome ochrání surfaře před zákeřnou reklamou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,