Největší streamovací služba světa ukončila poslední čtvrtletí 2020 tržbami ve výši 1,9 miliardy eur, což je o 15 % více než před rokem. Spotify se ale pořád potácí v červených číslech. Za poslední tři měsíce roku tato švédská společnost prodělala 69 milionů eur. Celoroční tržby činily 7,9 miliardy eur, provozní ztráta byla 293 milionů.
Šéf Spotify: Budeme zdražovat. Náš obsah se zlepšil
V prosinci už Spotify poslouchalo 345 milionů lidí, z toho 155 milionů si službu předplácelo a 199 milionů využívalo bezplatnou verzi s reklamou. Uživatelská základna tak meziročně vzrostla o 27 %.
Počet posluchačů ovšem roste rychleji než tržby. Stále navíc panuje velký nepoměr mezi příjmy z reklamy a z předplatného. Z průměrného předplatitele má Spotify něco přes čtyři eura měsíčně, z „neplatičů“ pak jen necelých padesát centů. Obě ARPU (average revenue per user) přitom meziročně klesají.
Srovnání českých předplatných Spotify
Tarif |
Individual |
Duo |
Family |
Student |
cena |
5,99 € |
7,99 € |
9,99 € |
2,99 € |
počet účtů |
1 |
2 |
6 |
1 |
speciální funkce |
– |
Duo Mix |
Family Mix, rodičovská kontrola |
– |
Jak chce Spotify nakopnout inzertní příjmy, nevíme. Lepšímu hospodaření ale pomůže zvýšením cen předplatného. Už v říjnu loňského roku firma zdražila rodinné účty v sedmi zemích. Od 1. února pak totéž učinila na dalších 25 trzích včetně Česka a Slovenska. V Norsku, Švédsku, Finsku a na Islandu dokonce zdražila všechny typy předplatného.
Spotify vám pomůže najít písničky, i když neznáte jejich názvy. Vyhledá je podle textů
Zvyšování cen přitom nebylo všude stejné. Zatímco u nás účty Family stouply z 8,99 eura na 9,99 eura, na Slovensku cena poskočila až na 10,99 eura. A to má východní Evropa pořád ještě výhodu. Například Němci platí 9,99 eura za tarif pro jednotlivce a 14,99 eura za rodinné účty.
Ani po těchto úpravách ale firma nečeká, že se dostane do plusu. Ve výhledu na celý rok 2021 počítá s tržbami přes 9 miliard eur, ale ztrátou 200 až 300 milionů. Počet posluchačů by měl vzrůst na 407 až 427 milionů, počet předplatitelů na 172 až 184 milionů.
Spotify uvažuje o speciálním prémiovém předplatném, které nabídne pouze podcasty
Na Spotify najdeme přes 60 milionů skladeb rozdělených do více než 4 miliard playlistů. Služba už také čítá přes 2,2 milionu podcastů, ty přitom poslouchá čtvrtina všech uživatelů. Vedení společnosti dokonce zvažuje o tarifu určeném pouze pro poslech nehudebního obsahu.
Spotify loni uvedlo tarify pro dvojice: