T-Mobile

T-Mobile je schopný se soudit kvůli barvě svého loga. Nechce, aby magentu používali jiní

T-Mobile
T-Mobile je schopný se soudit kvůli barvě svého loga. Nechce, aby magentu používali jiní | T-Mobile

V Česku je jednoduché odlišit mobilní operátory podle barvy. O2 je modrý, Vodafone červený a T-Mobile růžovofialový. Když tyto barvy v souvislosti s voláním vidíte, okamžitě si konkrétní firmu vybavíte. T-Mobile si to uvědomuje a svoji barevnou identitu bere smrtelně vážně. Natolik, že si svůj odstín chrání ochrannou známkou a vyhrožuje jiným firmám, které jej používají. 

O neobvyklých právních bitvách T-Mobile informoval americký veřejnoprávní rozhlas NPR, kterému se ozval ředitel pojišťovací společnosti Lemonade Daniel Schreiber. Ten si postěžoval si, že na něj T-Mobile útočí, protože údajně jeho firma používá ve svých marketingových materiálech podobnou barvu jako T-Mobile a operátor s tím není spojen.

Schreiber tvrdí, že dostal výzvu od mateřské společnosti T-Mobile Deutsche Telekom, že poškozuje jejich ochrannou známku. Touto ochrannou známkou je barva oficiálně známá jako Pantone Rhodamine Red U, neoficiálně prostě „magenta“. T-Mobile si ji nechal právně ošetřit, byť patří mezi základní barvy CMYK systému. 

„Mluvíme tady o barvě, kterou obsahuje každý toner v tiskárně na světě. Představa, že na ni může firma vlastnit ochrannou známku, je zcela mimo moje chápání,“ stěžoval si Schreiber pro NPR s tím, že když výzvu viděl poprvé, myslel si, že je to vtip. 

Vtip to ale není. NPR říká, že od T-Mobile dostal potvrzení, že operátor je skutečně ochoten za magentu tvrdě bojovat. Vysvětloval to tím, že jeho byznys je velký, pokrývá širokou škálu telekomunikačních služeb a nechce, aby zákazníci při pohledu na barvu u někoho jiného byli zmateni. 

The Washington Post uvádí, že to není poprvé, co T-Mobile vytáhl právníky na někoho, kdo si dovolil růžovofialovou použít. V roce 2014 dostal stejnou výzvu americký operátor AT&T, protože měl v marketingových materiálech jistý odstín fialové barvy. Ten se podle T-Mobile až příliš podobal magentě, a tak se ozval. „Vypadá to, že definice magenty je podle T-Mobile široká. Přivlastňuje si i odstíny, které se magentě podobají,“ napsal tehdy web. 

A příkladů je více. T-Mobile měl v minulých letech užívání barvy řešit i s britskou IT firmou či výrobcem hodinek OXY. 

Diskuze (26) Další článek: Už i Lego si utahuje z Tesly Cybertruck. Představilo své vlastní hranaté „nerozbitné auto“

Témata článku: Poskytovatelé internetu, Soudy, T-Mobile, Vodafone, Odstín, Známka, IT firma, Česká republika, Vtip, Barva, CMYK, Logo, Ochranná známka, Washington Post, Operátor, Výzva