Tesla Autopilot už dokázal snížil počet nehod o 40 %

  • Americký úřad pro dopravu zveřejnil výsledky vyšetřování nehody Tesla Model S s kamionem
  • Analýza také ukazuje, že s aktivovaným autopilotem současné generace klesla nehodovost o 40 %
  • Tesla Motors má za cíl snížení nehod o 90 %

Auta bez řidiče jsou bez debat velmi blízkou budoucností, která změní celý trh logistiky a dopravy z místa A do místa B. Nejpokročilejší systém, které jsou už v provozu, má poměrně mladá automobilka Tesla Motors, která se soustředí na výrobu elektromobilů.

Tesla Motors už tento rok dosáhne na laťku půl milionu prodaných elektromobilů, přičemž u všech současných modelů už je součástí konstrukce i hardwarová výbava pro automatické řízení. Vzhledem k tomu, že jde ale stále o přechodové období a stalo se několik smrtelných nehod, musel americký úřad pro dopravu podrobně prozkoumat, kdo je vinen a zda „Autopilot“ plní svojí funkci.

Autopilot bez viny

Dle analýzy fungoval Autopilot ve zmíněné nehodě s kamionem, kdy došlo ke smrti řidiče, dle specifikací a nedošlo tak k pochybení. Podle získaných dat přímo z vozidla sice detekční brzdový systém neohlásil žádný problém, ale řidič rovněž nebrzdil a naopak poslední údaje ukázaly, že jeho poslední akce byla sešlápnutí plynu a zrychlení na 120 km/h přibližně dvě minuty před nehodou.

Klepněte pro větší obrázek
Hardwarová výbava současných vozů Tesla zahrnuje radary i spoustu senzorů

Vzhledem k tomu, že se stále nejedná o plnohodnotné automatické řízení, řidič musí i přes aktivování těchto systému stále sledovat dění na vozovce a pro kontrolu se také pravidelně dotýkat volantu. V případě nehody s kamionem vyplynulo, že měl řidič přibližně sedm sekund na reakci před samotnou srážkou.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla Motors podrobněji sleduje aktivitu řidiče a přitvrzuje, pokud nereagujete často

Tesla Motors už systém vylepšila i pro tyto speciální „kamionové“ případy, takže by se podobná nehoda neměla stát ani když řidič nebude dávat pozor, i když by stále ještě měl. Tesla proto upravila i limity, jak detekuje aktivitu řidiče a případně zamezí možností spuštění autopilota po celou dobu jízdy, pokud detekuje, že pravidelně dochází k nedodržování interakce s vozidlem.

Snížení nehod o 40 % už se současnou verzí

Úřad také analyzoval data ze starších modelů Tesla Model S bez Autopilota a novějších Model S a Model X, které už od roku 2016 mají radary a senzory automaticky ve výbavě. I když Elon Musk prozradil, že už současná detekční hardwarová výbava umožní v budoucnu aktivovat plnohodnotný automatický systém řízení, stále se jedná o druhou úroveň systému bez řidiče.

Klepněte pro větší obrázek
Už se současnou generací Autopilota je snížení nehod velmi znatelné

Je ale dobré vědět, že otázkou je tak hlavně software, který pak bude stačit aktualizovat, stejně jako tomu bylo nedávno u aktualizace 8.0, jež přinesla řadu novinek z této oblasti. Už v rámci dostupné inteligence „Level 2“ však data ukazují, jak velký přínos má počítačové řízení oproti lidskému.

Bez funkce Autosteer, která zajišťuje i řízení vozidla, se uskutečnilo 1,3 nehody na jeden milion ujetých mil. S aktivovanou funkcí pro automatické řízení, která stále spadá pod druhou úroveň, klesla nehodovost na 0,8 nehod na jeden milion najetých mil.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání jenotlivých úrovní automatického řízení, všechny Tesly už mají hardware na úroveň 3+, už se jen doladí software

Jedná se tak o pokles o 40 % a to jsme stále ve fázi, kdy je automatické řízení na půlce cesty k tomu, čemu se říká plně autonomní řízení (Level 4/5).

Elon Musk: chceme snížit nehodovost o 90 %

Tesla Motors stále vylepšuje automatický systém řízení a současné vozy jsou vybavené osmi kamerami a desítkami senzorů po celém obvodu, které získávají data v reálném čase pro umělou inteligenci, která se rozhoduje a reaguje rychleji než člověk a učí se stále novým věcem – jak v oblasti řízení, tak i zamezení blížící se potenciální nehody.

Elon Musk proto prohlásil, že cílem je snížit nehodovost nikoli o 40 % oproti lidskému řízení, ale rovnou o 90 %, což by mělo být realizovatelné v nejbližších letech. K dokonalosti a tedy žádným nehodám se nelze dostat bez toho, aniž by jezdily všude autonomní vozidla, která budou i vzájemně komunikovat a na silnicích nebude žádný lidský řidič.

A i když lze čekat, že s rozmachem autonomních vozidel bude stále náročnější získat řidičské oprávnění, rozhodně se „zákazu“ řízení člověkem nedočkáme ani v následujícím desetiletí.

Přehled modelů automobilky Tesla:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tesla model S. Luxusní elektrický sedan napěchovaný elektronikou. Nově bude umět jezdit sám, zatím bez řidiče umí jezdit po dálnici nebo v koloně
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Novější model X je větší a zaujme křídlovými dveřmi. Také tento vůz už se nově vyrábí s hardwarem potřebným pro autonomní řízení
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zatím nejnovější model – Tesla Model 3. Je to menší vůz než Model S, o to ale levnější. Na trh se dostane až příští rok, objednávky už jsou už ale vyprodané až do roku 2018.Více na: http://www.zive.cz/bleskovky/podivejte-se-jak-dokaze-elektromobil-tesla-model-sdiky-okamzitemu-zrychleni-ujet-pred-narazem-zezadu/sc-4-a-184988/default.aspx

Diskuze (5) Další článek: Takové akvárium ryby ještě určitě neviděly

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Elektromobily, Tesla Motors, Elon Musk, Automobily, Tesla, Vozidlo, Co je hardware a software, WWW, Hardwarová výbava, Radar, Tesla S, Elon, Přechodové období, Tesla Model S, Nejpokročilejší systém, TES, Motors, Řízení, Automatický systém, Autonomní vozidlo, Současný systém, Řidičské oprávnění, Autonomní řízení



Kvůli této unikátní funkci jsme si málem ukroutili ruku. Čím nás uchvátilo vzácné Vivo X70 Pro+?

Kvůli této unikátní funkci jsme si málem ukroutili ruku. Čím nás uchvátilo vzácné Vivo X70 Pro+?

** Vivo X70 Pro+ je špičkový telefon s prvotřídní výbavou i fotoaparátem ** Ten se kromě značky Zeiss může chlubit i gimbalovou stabilizací ** Telefon se u nás bohužel neprodává

Martin Miksa
Čtyřnásobný fotoaparátZeissPreviewVideo
Battlefield 2042 je pro EA zklamáním. Zvažuje přechod na free-to-play model

Battlefield 2042 je pro EA zklamáním. Zvažuje přechod na free-to-play model

Poslední díl série Battlefield na tom není zrovna nejlépe. Zklamáním není jen pro hráče, ale i pro samotné vydavatelství.

Martin Nahodil
Battlefield 2042Spekulace
Pozor při volání na barevné linky. Hovor se může prodražit, i když máte neomezený tarif

Pozor při volání na barevné linky. Hovor se může prodražit, i když máte neomezený tarif

** Při volání na některé typy telefonních čísel bychom měli zpozornět ** Nejdráž nás mohou vyjít hovory na číslo začínající devítkou ** I zde jsou ale výjimky, tento článek udělá v barvách jasněji

Jan Láska
Barevné linkyÚčtováníČTÚ
Navrhli jsme si základní desku Bobík 32S2. Stálo to pár dolarů a za čtyři dny dorazila z Asie

Navrhli jsme si základní desku Bobík 32S2. Stálo to pár dolarů a za čtyři dny dorazila z Asie

** Dnes si ukážeme, že design tištěného obvodu zvládne i zelenáč ** Díky editoru EasyEDA si vystačíte s webovým prohlížečem ** Hotovou desku vyrobí hongkongský JLCPCB

Jakub Čížek
BastleníDIYPojďme programovat elektroniku
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

** Čtvercový grafický kód usnadňuje život už mnoho let ** S rostoucí oblibou a využitím přibývá i podvodů ** Nejčastěji jsou podvody zaměřeny na podstrčení falešného kódu

Martin Miksa
PodvodQR kódBezpečnost
Už nikdy nekopírujte a nevkládejte příkazy z webových stránek – můžete tak ohrozit Windows i Linux

Už nikdy nekopírujte a nevkládejte příkazy z webových stránek – můžete tak ohrozit Windows i Linux

** Kopírujete někdy příkazy z webových stránek? ** Pak byste toho měli hodně rychle nechat! ** Můžete totiž zkopírovat škodlivý kód

Karel Kilián
KódJavascriptBezpečnost