Technologie | Tesla Motors | Elektromobily

Tesla Autopilot už dokázal snížil počet nehod o 40 %

  • Americký úřad pro dopravu zveřejnil výsledky vyšetřování nehody Tesla Model S s kamionem
  • Analýza také ukazuje, že s aktivovaným autopilotem současné generace klesla nehodovost o 40 %
  • Tesla Motors má za cíl snížení nehod o 90 %

Auta bez řidiče jsou bez debat velmi blízkou budoucností, která změní celý trh logistiky a dopravy z místa A do místa B. Nejpokročilejší systém, které jsou už v provozu, má poměrně mladá automobilka Tesla Motors, která se soustředí na výrobu elektromobilů.

Tesla Motors už tento rok dosáhne na laťku půl milionu prodaných elektromobilů, přičemž u všech současných modelů už je součástí konstrukce i hardwarová výbava pro automatické řízení. Vzhledem k tomu, že jde ale stále o přechodové období a stalo se několik smrtelných nehod, musel americký úřad pro dopravu podrobně prozkoumat, kdo je vinen a zda „Autopilot“ plní svojí funkci.

Autopilot bez viny

Dle analýzy fungoval Autopilot ve zmíněné nehodě s kamionem, kdy došlo ke smrti řidiče, dle specifikací a nedošlo tak k pochybení. Podle získaných dat přímo z vozidla sice detekční brzdový systém neohlásil žádný problém, ale řidič rovněž nebrzdil a naopak poslední údaje ukázaly, že jeho poslední akce byla sešlápnutí plynu a zrychlení na 120 km/h přibližně dvě minuty před nehodou.

Klepněte pro větší obrázek
Hardwarová výbava současných vozů Tesla zahrnuje radary i spoustu senzorů

Vzhledem k tomu, že se stále nejedná o plnohodnotné automatické řízení, řidič musí i přes aktivování těchto systému stále sledovat dění na vozovce a pro kontrolu se také pravidelně dotýkat volantu. V případě nehody s kamionem vyplynulo, že měl řidič přibližně sedm sekund na reakci před samotnou srážkou.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla Motors podrobněji sleduje aktivitu řidiče a přitvrzuje, pokud nereagujete často

Tesla Motors už systém vylepšila i pro tyto speciální „kamionové“ případy, takže by se podobná nehoda neměla stát ani když řidič nebude dávat pozor, i když by stále ještě měl. Tesla proto upravila i limity, jak detekuje aktivitu řidiče a případně zamezí možností spuštění autopilota po celou dobu jízdy, pokud detekuje, že pravidelně dochází k nedodržování interakce s vozidlem.

Snížení nehod o 40 % už se současnou verzí

Úřad také analyzoval data ze starších modelů Tesla Model S bez Autopilota a novějších Model S a Model X, které už od roku 2016 mají radary a senzory automaticky ve výbavě. I když Elon Musk prozradil, že už současná detekční hardwarová výbava umožní v budoucnu aktivovat plnohodnotný automatický systém řízení, stále se jedná o druhou úroveň systému bez řidiče.

Klepněte pro větší obrázek
Už se současnou generací Autopilota je snížení nehod velmi znatelné

Je ale dobré vědět, že otázkou je tak hlavně software, který pak bude stačit aktualizovat, stejně jako tomu bylo nedávno u aktualizace 8.0, jež přinesla řadu novinek z této oblasti. Už v rámci dostupné inteligence „Level 2“ však data ukazují, jak velký přínos má počítačové řízení oproti lidskému.

Bez funkce Autosteer, která zajišťuje i řízení vozidla, se uskutečnilo 1,3 nehody na jeden milion ujetých mil. S aktivovanou funkcí pro automatické řízení, která stále spadá pod druhou úroveň, klesla nehodovost na 0,8 nehod na jeden milion najetých mil.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání jenotlivých úrovní automatického řízení, všechny Tesly už mají hardware na úroveň 3+, už se jen doladí software

Jedná se tak o pokles o 40 % a to jsme stále ve fázi, kdy je automatické řízení na půlce cesty k tomu, čemu se říká plně autonomní řízení (Level 4/5).

Elon Musk: chceme snížit nehodovost o 90 %

Tesla Motors stále vylepšuje automatický systém řízení a současné vozy jsou vybavené osmi kamerami a desítkami senzorů po celém obvodu, které získávají data v reálném čase pro umělou inteligenci, která se rozhoduje a reaguje rychleji než člověk a učí se stále novým věcem – jak v oblasti řízení, tak i zamezení blížící se potenciální nehody.

Elon Musk proto prohlásil, že cílem je snížit nehodovost nikoli o 40 % oproti lidskému řízení, ale rovnou o 90 %, což by mělo být realizovatelné v nejbližších letech. K dokonalosti a tedy žádným nehodám se nelze dostat bez toho, aniž by jezdily všude autonomní vozidla, která budou i vzájemně komunikovat a na silnicích nebude žádný lidský řidič.

A i když lze čekat, že s rozmachem autonomních vozidel bude stále náročnější získat řidičské oprávnění, rozhodně se „zákazu“ řízení člověkem nedočkáme ani v následujícím desetiletí.

Přehled modelů automobilky Tesla:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tesla model S. Luxusní elektrický sedan napěchovaný elektronikou. Nově bude umět jezdit sám, zatím bez řidiče umí jezdit po dálnici nebo v koloně
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Novější model X je větší a zaujme křídlovými dveřmi. Také tento vůz už se nově vyrábí s hardwarem potřebným pro autonomní řízení
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zatím nejnovější model – Tesla Model 3. Je to menší vůz než Model S, o to ale levnější. Na trh se dostane až příští rok, objednávky už jsou už ale vyprodané až do roku 2018.Více na: http://www.zive.cz/bleskovky/podivejte-se-jak-dokaze-elektromobil-tesla-model-sdiky-okamzitemu-zrychleni-ujet-pred-narazem-zezadu/sc-4-a-184988/default.aspx

Diskuze (5) Další článek: Takové akvárium ryby ještě určitě neviděly

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Elon Musk, Tesla Motors, Automobily, Elektromobily, Poslední údaj, Automatický systém, Počet, Radar, Velký přínos, Full Self-Driving, Lidský řidič, Tesla Autopilot, Řidičské oprávnění, NHTSA, Vozidlo, Přechodové období, Model Tesla, Počet nehod, Hardwarová výbava, Luxusní elektronika, Nejpokročilejší systém, Nehoda, Současný model, Autokamery na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

** Android existuje skoro 12 let a za tu dobu v mnoha směrech dospěl ** Dnes běží na sedmi z deseti telefonů, ale čemu za to vděčí? ** Našli jsme 10 kotev, které táhnou tento operační systém ke dnu

Karel Kilián | 163

Za hranicemi Chromu: 13 nejzajímavějších prohlížečů, které „nikdo“ nepoužívá

Za hranicemi Chromu: 13 nejzajímavějších prohlížečů, které „nikdo“ nepoužívá

** Šesti nejpoužívanějším prohlížečům patří 94 % trhu ** Různé „klony“ Chromu slibují lepší funkce nebo jiný design ** Také Firefox má řadu zajímavých odnoží

Lukáš Václavík | 38

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

** Nastavte si automatiku na každodenní rutinní záležitosti ** Propojte online služby a chytrou domácnost ** Vybrali jsme šest nejlepších služeb pro automatizaci

Karel Kilián | 14

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

Otestovali jsme nový Apple MacBook Air. S retinou a nižší cenou

** Test MacBooku Air v provedení pro rok 2020 ** Cenově dostupný notebook překvapí výkonem ** Výborné je celkové zpracování a klávesnice

Martin Miksa | 42

Nejlepší programy z roku 2000: Podívejte se, bez čeho jste tehdy vůbec nemohli fungovat!

Nejlepší programy z roku 2000: Podívejte se, bez čeho jste tehdy vůbec nemohli fungovat!

** Dnes už skoro všechno uděláte ve webovém prohlížeči a na mobilu ** Před dvaceti lety to ale bylo jiné ** Zavzpomínejte na legendy, které jste pravděpodobně také používali

Jakub Čížek | 122