Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

  • Tesla má rekordní příjem, je ale ve ztrátě
  • Objem výroby se zvyšuje, dochází ale baterie
  • Pomoci mají nové továrny Gigafactory

Tesla zveřejnilafinanční výsledky za druhé čtvrtletí letošního roku a čísla ukazují, že se věci začínají zlepšovat.

Příjem Tesly se za poslední čtvrtletí dostal na rekordní 4 miliardy dolarů, zatímco v minulém roce to bylo za stejné období jen 3,4 miliardy. S vyšším příjmem ale bohužel narostla také ztráta, která dosáhla na 742 milionů dolarů.

Ztráta se zmenšuje

Důležitou zprávou ale je, že ztráta je menší než v minulém čtvrtletí, kdy to bylo 785 milionů dolarů a zároveň se Tesla pochlubila tím, že pokud jde čistě o elektromobily Model 3, tak u nich už je v černých číslech a má z nich zisk.

Klepněte pro větší obrázek

Dle dřívějších plánu si je Elon Musk stále jistější, že v rámci druhé poloviny tohoto roku by měla být Tesla celkově v plusu a pokud by se mu to podařilo, byla by to určitě dobrá zpráva pro všechny nejisté investory, kteří celkem pravidelně „drtí“ ceny akcií Tesly a snižují tak hodnotu společnosti. Na tyto praktiky si Elon Musk mnohokrát stěžoval, ale takový je prostě akciový trh, který dává přednost krátkodobým výsledkům než dlouhodobější vizi, která se nemusí vyplnit.

Rozjetá výroba

Daří se i škálovat výrobu levného Modelu 3, kdy už během července bylo několikrát dosaženo rychlosti produkce 5 tisíc kusů týdně s tím, že ke konci srpna se očekává pokoření milníku 6 tisíc vyrobených Modelů 3 týdně. Další cílem je laťku zvednout výrazně výše – k hranici 10 tisíc kusů týdně, což by se mělo uskutečnit postupně v průběhu následujících měsíců, alespoň pokud vše půjde dobře,

Klepněte pro větší obrázek

Tesla věří, že by se to mělo stihnout do konce tohoto roku a předpokládá, že u výrobních linek by taková kapacita měla být do konce roku realizovatelná, ale zvýšená kapacita bude nutná i v rámci dodavatelského řetězce. To by mohl být větší problém.

Klepněte pro větší obrázek
Detail z nejnovější výrobní linky GA4

Na konci druhého čtvrtletí už Tesla začala vyrábět novou výkonnější variantu Modelu 3, který je vybaven dvěma motory, což umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy s koncovou cenovkou 64 tisíc dolarů. To by mohlo způsobit zvýšení průměrné prodejní ceny a tedy i příjmů, podobně jako to bylo s „efektem iPhone X“ u společnosti Apple. Nejlevnější verze s cenou 35 tisíc dolarů je ale stále v nedohlednu.

Klepněte pro větší obrázek
Nová varianta Tesla Model 3 má zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 s

Tesla za druhé čtvrtletí vyrobila 53 339 elektromobilů, přičemž jich stihla dodat 40 768 kusů. Konkrétně se jednalo o 18 449 kusů Modelu 3 a 22 319 kusů Modelu S a X dohromady.

Model 3 vládne v USA

Protože prodejní čísla sama o sobě nic neřeknou, Tesla zveřejnila i porovnání s prodeji automobilů konkurenčních značek ve stejné kategorii prémiových sedanů.

Klepněte pro větší obrázek

Tesla Model 3 v počtu dodaných vozů překonal BMW série 3, Audi A4, Mercedes série C, Lexus l5 a Jaguar dohromady. Ano dohromady. A to už je opravdu varovný signál pro ostatní výrobce, kteří se sice pomalu začínají rozhoupávat k elektromobilitě, ale Tesla už jim nyní na tak velkém trhu jako je USA dává na frak. Musíme navíc stále myslet na to, že Tesla je oproti ostatním automobilkám malá společnost a pokud se jí bude dařit, je jasné, že pro současné automobilky to bude znamenat velmi těžký souboj.

Baterií je nedostatek

I když Tesla vlastní Gigafactory 1, která už z ročního pohledu generuje kapacitu 20 GWh a jedná se tak o největší továrnu na baterie na světě, ještě stále není na svém maximum. A začíná to být znát – kvůli stále větším prodejům elektromobilů (obzvláště Modelu 3), musela Tesla omezit dodávky Powerwallů, protože by nebylo dostatek baterií pro elektromobily. Tesla totiž už v této fází vyprodukuje v Gigafactory větší kapacitu pro elektromobily, než všechny ostatní automobilky dohromady.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla má i novější verzi mobilní aplikace pro správu elektromobilu, solárního napájení a baterií u domu

Tesla ale již dříve oznámila, že bude stavět Gigafactory 2 v Číně pro tamní výrobu baterií a elektromobilů, aby obešla zvýšené importní clo. Dle odhadů by náklady na výstavbu továrny, která se bude starat jak o baterie tak i část výroby elektromobilů, měly být nižší než v USA - přibližně 2 miliardy dolarů. Tesla také vybírá další místo v Evropě, přičemž zatím to vypadá, že to bude v Německu.

Za druhé čtvrtletí Tesla nainstalovala solární panely s výkonem 64 MW, což je o 11 % více než minulé čtvrtletí a o 37 % více oproti minulému roku. Výroba solárních střešních tašek se pomalu rozjíždí (ještě stále probíhá finalizace výroby a procesů) a testovací instalace už jsou na stovkách střech vybraných zákazníků.

Diskuze (91) Další článek: V kalifornském Údolí smrti v červenci naměřili rekordně vysokou průměrnou teplotu

Témata článku: Apple, USA, Elon Musk, Evropa, Tesla Motors, iPhone, Čína, Elektromobily, Finanční výsledky, Baterie, Energie, Solární energie, Německo, Akumulátory, Fotovoltaika, BMW, Model, Prodejní číslo, Tesla, Ztráta, Následující měsíc, Černé číslo, Minulé čtvrtletí, Roční pohled, Ostatní výrobci

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak mobily určují svoji polohu?

Velký test notebooků pro studenty

Nejlepší reproduktory na párty

Služby a aplikace pro výuku angličtiny