Tesla v minulém čtvrtletí zvládla důležitý vývojový bod, kdy Elon Musk splnil své sliby a Tesla byla poprvé v zisku a výroba levného elektromobilu Model 3 se rozjela v použitelných objemech. Nyní Tesla zveřejnila finanční výsledky za další čtvrtletí, v tomto případě čtvrté čtvrtletí roku 2018.
Tesla zvládla kritický milník. Je v zisku a elektromobily vyrábí a prodává stále rychleji
Zatím jen mírný růst
Příjem Tesly se za poslední tři měsíce vyšplhal na 7,2 miliardy dolarů, zatímco v předchozím čtvrtletí to bylo 6,8 miliardy dolarů. Jedná se tak o velmi pozvolný růst příjmů, což má mnoho důvodů. Tesla se tento rok musela poprat s mnoha problémy - jak ve výrobě, tak i v rámci vstupu na nové trhy. Je třeba si uvědomit, že Tesla má k dispozici stále pouze jedinou továrnu na elektromobily ve Fremontu, kde je výrobní kapacita omezená a realita je taková, že nestíhá uspokojovat poptávku.

Zatímco současné tempo výroby je kolem 5 tisíc kusů Modelu 3 týdně, dle Elona Muska by měla tato továrna mít maximum kolem 7 tisíc kusů Modelu 3 za týden, což by měsíčně znamenalo 28 tisíc vozů. Tuto špičku si Tesla dle vyjádření otestovala v rámci speciální 24 hodinové směny u všech částí výroby.
Tesla má větší tržní hodnotu než Daimler AG, který vlastní Mercedes a další značky
Této rychlosti výroby by mělo být dosaženo do konce tohoto roku s tím, že se zlepší i efektivita, takže výroba bude vyžadovat méně lidské pracovní síly. Jen v porovnání s minulým čtvrtletím se počet hodin vyžadující lidskou sílu snížil o 20 % a během druhé poloviny roku 2018 pak o 65 %. To se samozřejmě netýká Modelu S a Modelu X, které mají oddělené výrobní kapacity. Model 3 je ale nejprodávanější především kvůli nízké ceně, kterou chce Tesla navíc neustále snižovat tak, aby na tento elektromobil finančně dosáhlo stále více lidí.

Zatímco příjem mírně narostl, v případě zisku se jedná o stagnaci, respektive velmi malý pokles na 414 milionů dolarů, zatímco v předchozím čtvrtletí to bylo 416 milionů dolarů.
Tesly budou v nepřítomnost řidiče hlídat samy sebe palubními kamerami
Už 140 tisíc prodaných Modelů 3
Tesla se pochlubila tím, že už prodala přes 140 tisíc kusů elektromobilů Model 3, přičemž i to stačilo k tomu, aby se během roku 2018 vyšplhala k nejprodávanějším prémiovým automobilům v USA a předběhla tak ustálené značky jako Lexus, Audi, Mercedes, Acura, BMW nebo Cadillac.
Jak se staví Tesla Model 3: Za hodinu a půl je hotovo
Tesle se rovněž podařilo zvýšit marži u výroby elektromobilů, která už je 5,7 % a je srovnatelná s ostatními automobilkami, které vyrábí prémiový segment automobilů. U Modelu 3 je cílem se tento rok dostat na 25% marži. Aby Tesla pokračovala ve snižování nákladů a zrychlování dodávky zákazníkům, koupila vlastní kamiony pro rozvážku nově vyrobených kusů elektromobilů. Za čtvrté čtvrtletí Tesla dodala zákazníkům 63 359 Modelů 3 a 27 607 Modelů S a X.

Vzhledem k zaměřování na delší dojezd Tesla vyřadila z nabídky 75kWh verzi Modelu S a Modelu X, přičemž u těchto vozů se snaží postupně přenášet dříve příplatkové technologie do standardní verze. Jedná se například o vzduchové odpružení, pohon všech kol (dva elektromotory), skleněnou střechu a prémiové materiály v interiéru. To by mělo pomoci s větším sjednocením a standardizací, což zase o něco zjednoduší a zlevní výrobu i dodavatelský řetězec.
Tesla se chlubí: naše modely 3, S a X jsou podle testů tři nejbezpečnější automobily ze všech
Nové obchody, nové trhy i Superchargery
Samotný prodej vozů nestačí, pokud s tím nejsou spojené i potřebné lokální služby. Tesla se tak snaží rychle rozšiřovat nejen prodejní místa, ale i třeba servisní střediska a Superchargery. Během čtvrtého čtvrtletí otevřela 27 nových obchodů a servisních center, přičemž v únoru či březnu by mělo dojít k otevření servisu i u nás v Praze, takže majitelé vozů Tesla nebudou muset jezdit do Německa či Rakouska. Tesla už má po celém světě 378 míst, kde si lze Tesla koupit nebo nechat opravit.
Musk chce v příštím roce pokrýt nabíječkami Tesla Supercharger celou Evropu
Ve stejném čtvrtletí přibylo 69 nových míst se Superchargery, které mají často 20 až 50 dobíjecích stanic. Nyní je na světě celkem 1 421 Superchargerů. Pokud jde o celkovou dostupnost konektorů Superchargerů, těch je přes 12 tisíc a navíc je k tomu přes 21 tisíc kompatibilních nabíječek.

Superchargery v Evropě
Tento rok Tesla představí a bude instalovat už třetí generaci Superchargerů, které nabídnou zase o něco rychlejší nabíjení a tím pádem i kratší čas na dobití části nebo celé baterie.
Energetická sekce čeká na revoluci
Segment baterií a solárních instalací se z mezičtvrtletního příjmového pohledu mírně propadl, to však neplatí u samotné instalované kapacity, která dosáhla za zmíněné čtvrtletí na 225 MWh. Jedná se o 6% mezičtvrtletní růst, přičemž v porovnání s minulým rokem jde o 57% nárůst kapacity instalovaných baterií.
Tesla chce v Kalifornii vybudovat obrovské úložiště energie
Za celý rok 2018 Tesla dodala baterie s celkovou kapacitou 1,04 GWh, přičemž tento rok plánuje, že pokoří 2 GWh. Jedná se zatím pouze o produkty Powerpack a Powerwall.
ELONOVINKY: Tesla brzy začne prodávat solární tašky. Budou drahé, ale pěkné
Pokles je znát u instalovaného solárního výkonu, kde to bylo jen 73 MW, což je propad 21 % oproti minulému čtvrtletí. Důvodem je přechod na vlastní divizi, kde bude vše řešeno zaměstnanci Tesly a nikoli externími dodavateli, jako tomu bylo dříve (SolarCity). S tím souvisí i představení „revolučních“ solárních tašek, od kterých se čeká masivní úspěch jak u domácností, tak i firem. K uvedení by mělo dojít ještě tento rok. Za celý rok 2018 nainstalovala Tesla solární elektrárny s výkonem 326 MW.
Zářná budoucnost?
Elon Musk již dříve zaměstnancům oznámil, že Teslu nyní čeká těžké období, protože bude období optimalizací a s tím přišlo i propuštění asi 7 % zaměstnanců. Z meziročního pohledu ale Tesla stále masivně nabírá zaměstnance, protože jen za poslední rok se jejich počet zvýšil o 30 %. Navíc dochází k omezení daňové výhody v USA při koupi elektromobilu, na což Tesla částečně reagovala i mírným snížením cen. Tesla také počítá s tím, že v tomto čtvrtletí se jí podaří snížit náklady o 400 milionů dolarů.
9 elektromobilových startupů, které chtějí porazit Teslu
I přes to lze ale očekávat, že čísla půjdou nahoru. Tesla totiž vstupuje ve velkém do Evropy, kam začala dovážet první tisíce kusů kusů Modelů 3 pomocí lodní dopravy a jedná se tak o další velký trh s velkou poptávkou. Navíc také začala stavět novou továrnu (Gigafactory) v Šanghaji, která by měla být o polovinu levnější, než ta ve Fremontu a bude rovnou připravená vyrábět rychlostí 10 tisíc kusů Modelů 3 za týden. Díky tomu Tesla počítá, že už v období posledního čtvrtletí roku 2019 až druhém čtvrtletí roku 2020 bude schopna vyrábět průměrnou rychlostí 500 tisíc kusů elektromobilů Model 3 ročně.
Lídrem elektromobility se může stát Čína. Růst výroby, poptávky i infrastruktury je tam nejrychlejší
Čínský elektromobilový trh je navíc přibližně 3× větší než v USA, takže by Tesla rozhodně neměla mít problém s odbytem. V Číně se v posledních letech zvětšil počet lidí patřící do střední či vyšší třídy, kteří si mohou dražší vůz dovolit a elektromobilita je něco, na co se soustředí i samotná čínská vláda.