The Boring Company: Tunely pod městy budou fungovat. Řekneme vám proč

  • The Boring Company od Elona Muska rychle postupuje ve svém plánu na nový způsob podzemní dopravy
  • Místo létajících aut budeme mít tunely
  • K dispozici jsou nové detaily a informace o konstrukci a plánech

Elon Musk na konci minulého roku na Twitteru oznámil, že se pouští do dalšího „hobby“ projektu v podobě společnosti The Boring Company. Chce udělat revoluci a postavit tunely v místech, kde je hustá zástavba a automobilový provoz je už v současnosti velmi problémový.

Muskova představa o tunelech pod městy vyvolala mnoho otázek, na které se společnost rozhodla odpovědět na svém webu. Odhaluje další podrobnosti o tom, co lze od nového způsoby přepravy čekat. A proč to podle The Boring Company bude fungovat.

Lepší než létající auta

Trojrozměrná doprava pomocí tunelů pod zemí má řadu výhod. The Boring Company zveřejnila hned několik bodů, proč je tato forma dopravy lepší než třeba i vědeckofantastická představa v podobě létajících aut. Oproti nim nejsou tunely ovlivněné počasím a poskytují tak stabilní prostředí. To je dobré pro bezpečnost, výdrž materiálů a další aspekty.

Tunely jsou pod zemí, jsou neviditelné a doprava neslyšitelná pro obyvatele, kteří se pohybuje nad zemí. Problém není ani s hlukem při ražbě tunelu, protože dle informací už v hloubce přibližně kolem devíti metrů není možné na povrchu nic detekovat.

Systém tunelů může být víceúrovňový, takže se stále může zvyšovat kapacita, pokud to bude potřeba. Samotné trasy tunelů jsou navíc takřka neomezené a nedochází tak k problémům s případnou dostupností pozemků a míst. Stejně tak neomezují prostor lidí na povrchu jako silnice a další běžné dopravní struktury.

Tunely se razí pomalu a složitě. Jsou drahé

The Boring Company také upozorňuje na to, že se v segmentu ražby tunelů za posledních padesát let událo jen minimum inovací, protože zkrátka v této oblasti nevznikají žádné „startupy“. Chybí snaha něco výrazněji zlepšovat. To je hlavní důvod, proč je dnes stavba tunelů velmi drahá, pomalá a málo se používá.

Dnes se cena za jednu míli tunelu může pohybovat i kolem jedné miliardy dolarů. The Boring Company chce cenu snížit minimálně desetinásobně. Základem jsou menší tunely s průměrem 8,5 metrů nebo 4,3 metrů.

Další zlepšení přijde s rychlostí ražení. Zatímco v současnosti se 50 % času razí a 50 % staví samotná konstrukce tunelu, The Boring Company chce razit a stavět bez zastavení, což je mnohem efektivnější. Používaný razicí a stavební stroj by navíc měl fungovat na elektřinu místo spalovacího motoru a místo několika lidských operátorů používat automatický systém. Pokročilejší chlazení by mělo zajistit vyšší výkon stroje; až na trojnásobek běžných hodnot.

K nižší ceně přispěje i zpracování vykopaného materiálu přímo na místě. Standardně se všechno musí odvážet, The Boring Company ho chce alespoň částečně zpracovat pro stavbu samotného tunelu.

Elon Musk nedávno zveřejnil fotografii první části tunelu pod Los Angeles:

Pro auta, lidi i Hyperloop

The Boring Company počítá se třemi druhy využití těchto tunelů. Tunel s uzavřeným systémem bez vzduchu, bude sloužit pro Hyperloop, ve kterém se kapsle s lidmi bude moci pohybovat rychlostí kolem tisíce kilometrů za hodinu.

Standardní varianta tunelu bude určena pro automobily a lidi. Auta ale nebudou jezdit sama, ale na autonomních plošinách. Ty budou používat pro pohon elektromotor a budou automaticky řízená pro rychlý a efektivní provoz. Rychlosti v tomto případě budou kolem 200 km/h. A to bude při přepravě v rámci velkých měst velmi rychlé.

Tyto plošiny budou univerzální, pojmou tedy auta, lidi nebo náklad. Lze tak počítat s tím, že některé plošiny budou mít speciální konstrukce pro tyto případy nebo budou kombinované s kompatibilními dopravními prostředky v podobě zmenšených autobusů či dodávek.

Zemětřesení se netřeba bát

V detailech se také objevila zmínka o zemětřesení, které mnoho lidí vidí u tunelů jako značně rizikovou záležitost. Dle The Boring Company je ale opak pravdou a tunely jsou naopak při zemětřesení bezpečnějším místem, než povrch země.

Dokážou se totiž přizpůsobit pohybům země. Jako příklad se uvádí několik historických zemětřesení, které s tunely neudělaly vůbec nic; naopak se při něm používaly pro záchranu zkázy, která nastala na povrchu.

Diskuze (72) Další článek: V cloudu Microsoft Azure běží 40 % virtuální strojů na operačním systému Linux

Témata článku: Startupy, Doprava, Twitter, Elon Musk, Boring Company, Hyperloop, Inovace, Přeprava lidí, Nový způsob, Dopravní prostředky, Fun, Los Angeles, Trojnásobek, Plošina, Malý tunel, Dolar, Povrch země, Tune, Konstrukce, Zmínka, Létající auto, Efektivní provoz, Snílek, MÉST, Hlavní důvod



První benchmarky jsou tady. Jak na tom bude Exynos 2200 ve srovnání se Snapdragonem 8 Gen 1?

První benchmarky jsou tady. Jak na tom bude Exynos 2200 ve srovnání se Snapdragonem 8 Gen 1?

** U Exynosu 2200 zatím neznáme takt ani jednoho z jader ** Dle benchmarků by CPU mohl mít výkon jako Snapdragon 888 ** U grafiky však čekejte dost výrazný náskok před konkurencí

Martin Chroust
Exynos 2200Snapdragon
Ťuk ťuk, kdo tam? Naučte váš Android reagovat na dvojité či trojité poklepání na zádech

Ťuk ťuk, kdo tam? Naučte váš Android reagovat na dvojité či trojité poklepání na zádech

** Neumí váš telefon rozeznat poklepání prsty na zádech? ** Není to žádný problém, tato aplikace to váš smartphone naučí ** Základem je správné nastavení rozměrů a citlivosti

Martin Chroust
GestaMobilní aplikaceAndroid
QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

** Čtvercový grafický kód usnadňuje život už mnoho let ** S rostoucí oblibou a využitím přibývá i podvodů ** Nejčastěji jsou podvody zaměřeny na podstrčení falešného kódu

Martin Miksa
PodvodQR kódBezpečnost
Létající auto dorazí na trh už v příštím roce. První bude slovenský AeroMobil

Létající auto dorazí na trh už v příštím roce. První bude slovenský AeroMobil

Létající automobily nám v minulosti slibovala již celá řada společností, slovenský Aeromobil by však celou myšlenku mohl konečně dotáhnout do cíle.

Auto.czOndřej Mára
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Kvůli této unikátní funkci jsme si málem ukroutili ruku. Čím nás uchvátilo vzácné Vivo X70 Pro+?

Kvůli této unikátní funkci jsme si málem ukroutili ruku. Čím nás uchvátilo vzácné Vivo X70 Pro+?

** Vivo X70 Pro+ je špičkový telefon s prvotřídní výbavou i fotoaparátem ** Ten se kromě značky Zeiss může chlubit i gimbalovou stabilizací ** Telefon se u nás bohužel neprodává

Martin Miksa
Čtyřnásobný fotoaparátZeissPreviewVideo
Podvodníci v Call of Duty Warzone mají novou zábavu. Létají v autech

Podvodníci v Call of Duty Warzone mají novou zábavu. Létají v autech

Stejně aktivně, jako Activision vymýšlí obranu proti hackerům vymýšlí i hackeři nové způsoby, jak zatopit normálním hráčům.

Michal Maliarov
Call of Duty: WarzoneBattle Royale
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína