The Boring Company: Tunely pod městy budou fungovat. Řekneme vám proč

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 70

Názory k článku

09. 11. 2017 14:41

Razící štíty, které jedou bez zastavení, protože rovnou staví obložení tunelů a fungují na elektřinu existují už delší dobu. Problém je že i nejzkušenějšímu razicímu týmu se prakticky při každé ražbě stane že narazí na zlomy a kapsy, které ani sebelepší geologický průzkum neodhalí. A tohle je to typické nahlížení Muska, protože si spoustu věcí, kterým nerozumí, nebo nepřipouští, představuje jako Hurvínek válku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
08. 11. 2017 16:15

Tolik pesimismu a tolik odborníků, to se hned tak nesejde. Tak zaprvé si nemyslím, že se všichni ti inženýři nechali u Muska zaměstnat jen proto, že dobře platí a že je baví dělat ve stresu. Musk chce po svých zaměstnancích výsledky a když na něj někdo šije habaďůru a nepřináší řešení, tak se s ním moc nemaže. Dneska ve světě letí mít v životopise práci v některé z Muskových společností. Ale moc neletí mít odtud padáka.
Takže všechny ty řeči o bezpečnosti, infrastruktuře a nákladnosti a nerealizovatelnosti projektu jsou sice rádoby skeptické, ale ve skutečnosti je to jen mlácení prázdné slámy.
Řekněme si o tom něco dejme tomu za pět, za deset let. Musk zatím jen ukázal hrubé obrysy. Až bude před dokončením první terminál, tak budeme vědět víc. Třeba opravdu přijdou se systémem, jak ty tunely rychle krmit. Koukněte se třeba do průmyslu, jakým způsobem se zásobují materiálem linky. Takže já bych si to třeba představoval jako parkoviště, kde budou místo stání zmíněné sáně. A automatický systém je i s autem bude odnášet do tunelu. Řešení existují, jen to chce zapojit mozek. Nebo to bude zcela jinak a nebo to vyprchá, ale ukáže to až čas.
Zrovna tak soudit Gigafactory, že se jí teď nedaří velkovýroba modelu 3, vždyť začali vyrábět ani ne před čtvrt rokem. Povězme si o tom, jak jim to nejde za rok.
Elektromobily a jejich nesmyslnost? Proč? Že neexistují distribuční sítě. Jistě, kolik existovalo čerpacích stanic před 100 lety? I tady existují řešení, jak nepřetěžovat síť. Vyrovnávací akumulátory, superkondenzátory a podobně. Že jsou zatím jen na papíře? Jistě, nebyly zatím potřeba a nikdo nechce riskovat investicemi do neověřených technologií, ale potřeba se zvyšuje a zájem o roste.
A Hyperloop? To byl vlastně zpočátku jen takový nápad a kolik společností se ho chytilo. Od náčrtku na papíru se za 5 let stihla postavit testovací nízkotlaká dráha a otestovalo se spousta konceptů. Stejně se najdou blázni, co na základě současných výsledků, hodnotí celý projekt a lámou nad ním hůl.
A mezitím do toho všeho USA sypou další půjčky a dotace. Proč? Protože možný výsledek může znamenat mnohem víc. V celkovém rozpočtu je to jen malý zlomeček, ale ten mediální mumraj kolem vyvolává zájem celého světa. A nutí velké výrobce činit nečekaná rozhodnutí, nutí vlády dělat velká prohlášení. Český člověk se tu rozčiluje, jak jsou vyhazovány peníze, ale české peníze to bohužel nejsou. Zeptejte se Američanů, jak moc je to vyhazování peněz štve. Najdou se takový, ale většina je nabuzená a nadšeně tleská. Když nic jiného, tak jsou to chléb a hry, které ale navíc jako bonus můžou změnit svět. Tak přestaňte být škarohlídi, pohodlně se usaďte a bavte se jako já.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 11. 2017 09:10

Pokud by to bylo bezúdžbové a bezporuchové, pak by to asi mohlo fungovat. Jenže podle Murphyho zákonů: "Co se může pokazit, to se také pokazí". I proto se občas při ražbě tunelů něco propadne, což znamená vyšší náklady a zdržení. Anebo pokud by se za provozu porouchala nějaká ta plošina nebo výtah, tak se asi budou tvořit zácpy i v podzemí. Což tam zřejmě nepůjde řešit jednodušeji než na povrchu, zejména při rychlostech plošin blížících se k slibovaným 200km/h?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 11. 2017 23:12

Že tunely jsou technologií dnešní rychlé dopravy, není asi třeba zdůrazňovat. Přesto se konstrukce razicích štítů za poslední desítky let prakticky nijak nezměnila a kromě vylepšování materiálu se nedá o inovaci mluvit.
Z konceptu Muska ale pořád není jasné, jak se dá výstavba desetinásobně zlevnit a dvakrát zrychlit. Pořád je to ten stejný princip tunelovacího stroje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 11. 2017 21:41

Takže přijedu autem k díře, kde můžu klidně půl hodiny stát, protože mi žádná plošinka nepřijede. A až budu chtít z tunelu vyjet ven, tak budu dole čekat, protože je plošinka zrovna nahoře? Na videu to všechno vypadá hezky a plynule, ale bez normálního odbavovacího systému se to neobejde, tohle nemá smysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 11. 2017 20:24

Porad to nechapu.. pokud to ma byt pro individualni potrebu, tak by to preci znamenalo prevest skoro veskerou silnicni sit pod mesto.. Nebo to je mysleno tak, ze mesto bude mit nejakych 100 bodu , a clovek se bude muset nejprve dostat autem k nejblizsimu bodu a pak tunelem k nejblizsimu bodu jeho destinace a zbytek zase doject autem? (a pak hledat misto na zaparkovani?)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 11. 2017 13:16

Už sa z Muska stáva taký milý usmievavý blázonko ! Na čo siahne premení sa na smiešne divadielko . Už sa teším na "ešalony" rakiet smerujúcich na Mars! Určite jednu aj vypustí , bude prvá a posledná!
Poschodové tunely , to tu ešte nebolo. Vie ten blázonko , že obyčajne každých 10-15 metrov / výškovo/ sa vyžadujú iné spôsoby razenia tunela a je iná kvalita materialu ? od tekutých pieskov po žulu ! A obyčajne raziaci štít je unikát a nedá sa obyčajne použiť na iný tunel .
Doprava milionov ludí v metre je stratová na celom svete /bez dotácii mesta , štátu by sa metro zastavilo/ a on chce mať zisk pri doprave jednotlivcov ....tak to je odvaha Nie odvaha to nie je , ale hochštapler to je !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (17)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 11. 2017 13:14

Ahááá, takže vlastne povedali, že tento projekt bude úspešný, ak:
- dokážeme 10-násobne znížiť náklady razenia
- vymyslíme spôsob ako raziť a stavať bez zastavenia
- vyriešime problém energetickej náročnosti razenia
- dokážeme nahradiť vysokošpecializovaných a skúsených tunelárov nejakým SW či UI
- budeme predpokladať, že 9m pod zemou nie sú žiadne iné inžinierske sieteNo fajn, teraz už len vyriešiť týchto pár "drobností"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (25)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 11. 2017 13:11

Nepředstavuju si, že pan Musk prožene tunelem denně deset milionů lidí, ale že (aspoň zpočátku) umožní hladce projet městem těm bohatším. Ale ani to není malý cíl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 11. 2017 11:09

souhlas, je to dobré řešení. Zabít ho může jen cena nebo terorismus.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
07. 11. 2017 11:07

Pokud se něco takového bude realizovat u nás, tak by bylo třeba přivést externí odborníky a hlavně k tomu nepouštět Metrostav a Euroviu, jinak to dopadne jak s výstavbou tunelového komplexu Blanka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 11. 2017 11:05

Ať přijede do Prahy, ukážu mu čárku na zdi, která ukazuje tehdejší hladinu vody. Tunely jsou super!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 11. 2017 10:51

Co k tomu říci, hodně odvážný, řekl bych nerealizovatelný projekt. Ještě dražší než metro, kde se převáží pouze lidé a ne auta včetně lidí. Ale i v pražském metru, by se asi podle Muska mohla přepravovat auta. Kdyby Musk dokázal kopat 10x levnější tunel, tak by mohla být i budoucí Blanka 10x levnější.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
07. 11. 2017 10:47

"Systém tunelů může být vícevrstvý, takže se stále může zvyšovat kapacita, pokud to bude potřeba. Samotné trasy tunelů jsou navíc takřka neomezené"... To je veľmi, ale veľmi zavádzajúce. Variabilita geologických podmienok je veľmi veľká a tak, ako nebude všade razenie možné, tak nebude všade rovnako náročné a tiež nebude rovnako finančne nákladné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor