Twitter se polidšťuje. Nahání uživatele kvůli burze

Twitter zavádí novinky, které ho přibližují více k Facebooku. Musí totiž nahnat co nejvíce uživatelů a před vstupem na burzu přesvědčit investory a inzerenty.
Twitter se polidšťuje. Nahání uživatele kvůli burze

Twitter v posledních týdnech zavádí novinky, které ho více přibližují běžným uživatelům. Nedávno to bylo například řazení reakcí na „twíty“ do jedné konverzace a nyní je to i přímé zobrazování obrázků ve výpisu příspěvků. Tyto a další změny, které jistě v budoucnu přijdou, mají jednoho společného jmenovatele – chystaný vstup na burzu a potřebu získat nové uživatele.

Mikroblogovací síť se od svých počátků co do uživatelské přívětivosti a funkcí hodně rozvinula a postupně do sebe integrovala mnoho funkcí. I první čeští uživatelé si jistě pamatují, kdy „retwítování“ nebylo standardní funkcí a před takto sdílené příspěvky se psalo „RT“. Podobně nebylo možné přímo vkládat obrázky a Twitter tuto funkci integroval až po poměrně dlouhé době, kdy tuto možnost suplovaly jiné služby jako TwitPic.

Ani toto „polidšťování“ není dostatečné a Twitter pro mnohé nové uživatele působí zmatečně a nepřívětivě. Pořád se ukazuje, že nováček, který se na tuto sociální síť přihlásí, má ze začátku značný problém pochopit, k čemu slouží všechny ty znaky jako „@“, „#“, „cc“ a podobně, a má problémy se v přívalu nových zpráv a celé koncepci služby orientovat. Je to tak trochu paradox, Twitter byl totiž od počátků vymýšlen jako velice jednoduchá síť pro rychlé sdílení krátkých zpráv.

Zjednodušením k větší mase uživatelů

Tradiční uživatelé Twitteru ho za jednoduchý a efektivní považují, ostatní minimálně ze začátku příliš ne. Význam a sílu #hashtagů příliš nechápou, což je ostatně dobře vidět na Facebooku, který stejnou funkci nedávno zavedl a z různých měření vyplývá, že u příspěvků, jež hashtagy využívají, je mnohem menší aktivita a dopad.

Klepněte pro větší obrázek
Nedávno přibyly konverzace...

Twitter by mohl zůstat takový, jaký je, s plánovaným vstupem na burzu ale nemůže. Firma chce primární emisí akcií získat až miliardu dolarů a k tomu musí přesvědčit investory o tom, že dokáže vydělávat peníze. Investoři chtějí, aby služba navýšila počet uživatelů na více, než je současných aktivních zhruba 218 milionů. Díky tomu bude možné generovat více a více dat, více obrázků, více informací, více geolokačních údajů a podle toho cílit reklamu inzerentů. A kvůli tomu se Twitter musí z části vzdát sám sebe a stát se sociální sítí podobnou především Facebooku.

Rozjetý projekt od roku 2006 akumuloval ztrátu na 419 milionů dolarů a podle poslední zprávy pro americkou komisi pro cenné papíry se v každém pololetí propady zvyšují. Investice do společnosti navíc činí už 1,19 miliardy dolarů a investoři své vklady jistě budou chtít zhodnotit. Firma na druhou stranu dokáže navyšovat tržby a za druhé pololetí vygenerovala 254 milionů dolarů. Kolem 90 procent je z reklamy.

Pro vedení společnosti tak nyní bude důležité přesvědčit inzerenty a investory, že reklamní model Twitteru je životaschopný. V současné době se mu daří zejména na mobilních zařízeních, kde uživatelé poměrně aktivně klepají na sponzorované twíty mezi tradičními příspěvky. Podobný model se ostatně začíná vyplácet i Facebooku.

Klepněte pro větší obrázek
... a nyní i přímé zobrazování obrázků. Změn směrem k Facebooku bude ale evidentně ještě více.

Obrovský potenciál zejména ve Spojených státech populární sociální sítě je ale ve spojení s televizním vysíláním. Mnoho uživatelů už totiž při sledování televize používá takzvaný „second screen“, tedy druhou obrazovku. To je zpravidla chytrý telefon nebo tablet, do kterého diváci pořadů ťukají své postřehy a právě pomocí hashtagů hodně diskutují. Velká část televizních pořadů v USA má proto v některém z rohů uvedený oficiální hashtag, aby se konverzace dala sjednotit, monitorovat a měřit.

Twitter s televizemi pracuje na tom, aby bylo možné inzerentům nabízet silné inzertní „kombo“. Jakmile uživatelé budou sledovat například novou epizodu Big Bang Theory a na toto téma něco twítnou, inzerent, který má koupený spot při reklamní pauze, bude moci okamžitě na Twitteru zacílit i onoho twítujícího diváka. Jeho sdělení údernější a uživatele „dostane“ i na jeho druhé obrazovce.

Tyto a další modely jsou hlavním důvodem toho, proč Twitter v poslední době kupuje mladé reklamní startupy, ale také společnosti, které dělají průzkumy sociálních sítí, televizního vysílání a podobně. Twitter během svého působení koupil už 29 především malých firem za celkem 640 milionů dolarů.

Témata článku: Byznys, Sociální sítě, Chytrá funkce, Big Bang, Sponzorovaná zpráva, Poslední doba, Společný jmenovatel, Big Bang Theory, Paradox, Zobrazování, Sociální síť, Chytré televize, Jednoduché sdílení, Přímé sdílení, Zprávy televize Nova, Dostatečná změna, Televizní obrazovka, Hashtag, Konverzace, Bang, Přímý vstup