Uber: v Praze pro nás jezdí tisíc řidičů

  • Uber působí v Praze už 16 měsíců a rychle roste
  • Uber za poslední 3 měsíce použilo 33 tisíc unikátních cestujících
  • Řidiče můžete dělat třeba jen ve volném čase, kolik si vyděláte?

Na tiskové konferenci pořádané v Praze zveřejnil Uber reálná čísla týkající se Prahy, což je jediné místo v České republice, kde působí a uživatelé si tak pomocí mobilní aplikace mohou snadno objednat odvoz.

Jak se Uberu v Praze daří, co chystá a jaké je to vlastně být řidičem na částečný nebo plný úvazek? Všechny tyto informace jsme získali přímo ze zdrojů, takže pokud nevíte co s volným časem, můžete zjistit, kolik si vlastně vyděláte.

Nejhodnotnější startup na světě

Uber vznikl sice v roce 2009 díky zakladateli a současnému šéfovi Travisi Kalanickovi, kdy byla vypuštěna i první verze mobilní aplikace. Uber se rozrostl neuvěřitelně rychle. Už v roce 2012 se začal šířit i do dalších zemích po celém světě. V současné době se jedná o nejhodnotnější startup, který má hodnotu 62,5 miliard dolarů, přičemž příjem se dle informací zdrojů Bloombergu dostal už na 10 miliard dolarů. Právě kvůli rychlé expanzi Uber prochází jedním investorským kolem za druhým a v každém získá několik miliard dolarů a opět navýší hodnotu. Do této doby získal investice v celkové hodnotě kolem 10 miliard dolarů

Klepněte pro větší obrázek

Největší konkurent Uberu v USA je Lyft, který je ale oproti Uberu přibližně desetkrát menší a v současné době hledá investici v oblasti 500 milionů dolarů. Uber má ale velkou konkurenci třeba v Číně – Didi Kuaidi, která už získala investici v hodnotě 3 miliard dolarů. V Indii je to například Ola a v Jihovýchodní Asii pak třeba GrabTaxi. Nastává ale poměrně běžná věc – menší se spojují pro boj proti většímu a tak se chystá možnost, že budou aplikace, respektive platformy mezi sebou kompatibilní. Bude tak možné využívat všechny řidiče, i když má zákazník pouze jednu z aplikací a v daném místě nejsou řidiči aplikace, kterou zrovna běžně používá.

V Praze zatím pouze dva produkty

Uber už představil několik produktů, které jsou zaměřené i na odvoz vlastním vozidlem, rozvoz jídla a podobně, ale v Praze jsou zatím k dispozici pouze dva – UberPOP a UberBlack.

UberPOP je levnější, stojí přibližně 12 Kč/km, což je na pražské poměry poměrně málo. Automobil musí mít minimálně čtyři dveře a nesmí být starší než deset let. UberBlack je přibližně dvakrát dražší (cca 24 Kč/km), ale řidič musí být v obleku, je vyškolen pro „obzvláště vybrané“ chování, vůz musí mít černou barvu a nesmí být starší než pět let. Minimem je v tomto případě Škoda Superb.

Klepněte pro větší obrázek
Když se z jednho místa snaží dostat více lidí, cena se automaticky zvýší

Ceny jsou průměrné a mohou se plynule zvyšovat dle aktuální poptávky v daném místě. Jakmile totiž z jednoho místa chce odvézt více lidí a v okolí není dostatek řidičů, sazba se zvýší třeba o 1,4x. Jako uživatel si můžete počkat na opětovné snížení, nebo přijmout vyšší cenu. Vyšší cena má samozřejmě dobrý efekt na to, aby větší poptávka byla co nejdříve pokryta a řidiči tak měli větší motivaci dané místo odbavit v co nejkratší době.

Rychlost a spokojenost na prvním místě i v Praze

Uber se pochlubil tím, že už pokrývá 361 měst v rámci 66 zemí. Praha byla 147. místem při mezinárodním rozmachu a Uber zde působí už 16 měsíců. Podle informací Uberu už za poslední tři měsíce alespoň jednu jízdu vyřídilo tisíc řidičů, přičemž za poslední tři měsíce využilo Uber přes 33 000 unikátních cestujících.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázka pokrytí Prahy Uberem

Původní průměrný čas odezvy v Praze byl 12 minut, nyní se pomalu dostává k 5 minutám. V současnosti je 90 % případů v Praze odbaveno (řidič přijede na místo objednávky) do 10 minut. V San Francisku je to ale například už pouhé dvě minuty.

Klepněte pro větší obrázek
Postupné snižování času odezvy

Díky transparentnosti jízdného, kdy je kreditní karta svázaná s mobilní aplikací a řidič vůbec nepřijde do styku s penězi, tvoří stížnosti na jízdné pouze 0,12 % případů. I když má Uber v Praze pouze čtyři zaměstnance, daří se mu vyřizovat podporu jak řidičů, tak i zákazníku velmi rychle. 92 % zákazníku Uberu je spokojených s převozem a 95 % řidičů má kladné hodnocení od cestujících.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázka testeru alkoholu z dechu

Největší špičky zažívá Uber hlavně v pátek večer a o víkendech, kdy obvykle lidé opouští nejrůznější bary kolem půlnoci. Aby lidé nejeli vlastním autem a chovali se bezpečně, Uber ve vybraných podnicích (Klub Lávka, Music bar Lucerna, Hangar a Malostranská Beseda) v rámci kampaně UberBreathe instaluje speciální stojany s testováním alkoholu v dechu. Jakmile něco naměříte, získáte jízdu zdarma. Akce ale bude trvat jen do 19.12.

Řidiči oceňují nejvíce flexibilitu

Vyzpovídali jsme několik řidičů Uberu, kteří ho používají zcela rozdílně. Když jste registrovaný řidič Uberu, nemusíte plnit žádné limity, je jen na vás kdy a jak často jezdíte. Jediné jak oznámíte, že jste připravení jezdit, je puštění aplikace pro řidiče. Jeden nejmenovaný řidič tak sice jezdí hlavně pro hotel, ale jakmile nejsou zakázky, pustí Uber a jezdí pro něj, aby s autem jen tak nestál.

Klepněte pro větší obrázek
Řidič musí jen zapnout aplikaci Uber a jet podle navigace

Jedna z řidiček pracuje pro Uber jako doplnění stávajícího zaměstnání, takže když má čas, třeba i jen dvě hodiny - třeba čeká na dítě, až skončí v kroužku, zapne aplikaci a převáží. Dle ohlasů je zakázek opravdu hodně a rozhodně se nestává, že by nebylo koho vyzvednout, spíše naopak.

Jeden z řidičů, který se nepřál být jmenován, pracuje jako řidič Uberu většinu dne. Stejně jako ostatní oceňuje flexibilitu, s jakou může pracovat. Může si tak sjet domů na oběd, zaskočit na úřad, udělat si pár dní dovolenou a podobně. Záleží jen na něm, kdy aplikací pustí a bude „pracovat“. Dle jeho zkušeností s ježděním přibližně sedm hodin denně od pondělí do pátku, si vydělá za pět pracovních dní kolem pět tisíc korun a za měsíc tak přibližně 20 tisíc korun čistého. Uber vyplácí každý týden na účet a po každé jízdě může řidič vidět, kolik zakázka stála, byť to není celá částka, kterou dostane. I za samotný víkend se dá vydělat skoro to samé, co za celý týden, takže pokud někdo jezdí opravdu hodně a celý týden, může se pravděpodobně dostat i na 40 tisíc čistého měsíčně.

Řidiči se snaží samozřejmě jezdit úsporně s nízkými náklady, podle informací jednoho z řidičů za průměrný den najezdí mezi 90 až 160 km a zvládne až 12 jízd. Samozřejmě záleží, kde se s autem pohybuje, jak dlouho jezdí a jak jsou zakázky dlouhé. Podle jeho slov ale bere vše co přijde a nevybírá si, protože Uber pravidelně hodnotí právě třeba množství odmítnutých zakázek a jakmile řidiči klesne hodnocení, je to problém.

Klepněte pro větší obrázek

Uber si hlídá i případné zajížďky, které nejsou přesně podle vypočítané trasy v aplikaci Uberu. „Stalo se mi, že jsem musel objet rozkopanou část ulice a vzdálil se od trasy asi o 500 metrů a už mi hned volali, proč jedu mimo. Musel jsem jim vysvětlit, že jsem se musel vyhnout neprůjezdné části. Podpora je ale skvělá a sám upozorňuji na úpravy, které je nutné přidat do map.“

Řidiči si také chválí bezpečnost, protože nenabírají neznámé lidi z ulice a nemají u sebe žádné peníze. Jedna z občasných řidiček Uberu například jezdí pouze v největších špičkách – pátek a sobota od deseti večer do čtyř do rána a také se zatím nesetkala s problémy. Protože cestující mají v aplikaci zadané kreditní karty, má Uber přesné informace  o tom, kdo byl ve vozidle, kde se nachází a kdo právě řídí.

Fyzický útok od pražských taxikářů? Zatím spíše naschvály

Řidiči Uberu jsou samozřejmě trnem v oku klasických taxikářů, kteří dříve vládli Praze. Zkušenosti s útoky jsou rozdílné – jeden z řidičů se svěřil, že už ho podle vozidla taxikáři „vybržďují“ a jednou mu ukopli zrcátko. Zmíněná víkendová řidička Uberu zažila situaci, kdy vyzvedávala zákazníka před klubem Duplex a jak tamní stojící taxikáři zjistili, že má na palubce telefon s Uberem, zablokovali ji výjezd. Musela tak vystoupit z auta a situaci vyřešit. Po upozornění, že zavolá polici pak taxikářská vozidla nakonec cestu uvolnila a ona mohla zákaznici odvézt.

Klepněte pro větší obrázek

Další řidič, který pro Uber jezdí od pondělí do pátku, se s taxikáři vůbec nesetkává. Má nenápadné vozidlo červené barvy a pokaždé vyzvedává na zcela jiném místě, takže se takřka vůbec nedostane do blízkosti kritických oblastí, kde taxikáři celý den vyčkávají.

Uber v Brně? Možná až bude perfektně zajištěná Praha

Uber zatím neplánuje přidávat nové produkty jako je UberX, UberPool nebo UberFresh, stejně tak se zatím neplánuje rozšíření do dalších měst v České republice.

Dle informací chce Uber nejdříve co nejvíce pokrýt Prahu a mít fungování co nejlepší – jak z pohledu rychlosti dojezdu, tak i spokojenosti a dalších parametrů.

Lidský řidič? Kariéra odsouzená k zániku

Vzhledem k rychlému vývoji technologie aut bez řidiče je samozřejmě pozice klasických řidičů na konci svého funkčního období. I sám zakladatel Uberu už dříve oznámil, že počítá s nasazením technologie aut bez řidiče, takže člověk sedící za volantem je nejen v případě Uberu ale i dalších převozních platforem pouze pro vyplnění meziobdobí několika let, než bude technologie automatického řízení k dispozici a rozšířená.

Právě platformy typu Uber, Lyft a další budou mezi prvními, kdo takové systémy bez řidiče implementují. Bude to mít skvělé následky pro cestující, protože se cena výrazně sníží až na hranici, která nebude stačit pro použitelný životní příjem žádného lidského řidiče. S rozmachem elektromobilů výrazně klesne is potřeba a dodatečné náklady a měli bychom se tak dočkat přechodu od vlastnictví vozidla k výhodnému paušálnímu pronájmu a převozu. Zjednodušeně řečeno, bude mít každý možnost mít auto s automatickým řízením na zavolání za tak nízkou cenu, že to bude výhodnější než vlastnit auto nebo ho splácet, zatímco většinu času rezaví a ztrácí hodnotu na parkovacím místě.

Diskuze (29) Další článek: Online dárky, které můžete mít hned od stolu [Vánoce 2015]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,