UPC: naše byznysová divize začíná tvořit významnou část příjmů

  • UPC představilo aktuální strategii pro B2B
  • UPC „Československo“ chce pokračovat v rychlém tempu získávání podnikového tržního podílu
  • UPC nám ukázalo hlavní spoje i jak se opravuje „překopnutá“ opticka (vlákno)

UPC je sice známé z oblasti poskytovatelů internetu a televizních služeb pro koncové zákazníky, ale v poslední době začíná výrazně posilovat v podnikové oblasti, kde chce dále ubírat tržní podíl konkurenci. Už v současnosti tvoří B2B pro UPC celkem 25 % všech příjmů, což je oproti roku 2015 nárůst o 100 %.

Zatímco před 10 lety byl příjem složený z 90 % z televizních služeb a 10 % datových služeb, dnes už se vše překlápí a výnosy z internetu už jsou na úrovni 60 a z televize „jen“ 40 %. UPC tak s větším pokrytím B2B segmentu může dále růst a získávat další příjem, přičemž dokáže efektivně využít zkušenosti z oblasti datových služeb a současnou infrastrukturu.

Na návštěvě v UPC jsme dostali nejen zajímavé informace právě z oblasti infrastruktury, kterou firma používá, ale také pohled na reálnou opravu přerušeného optického kabelu, respektive jak to probíhá, když někdo „překopne“ datový kabel a co musí technici zvládnout.

UPC: máme v zemi zlato

Jednou z důležitých informací je, že UPC vlastní drtivou část nabízené infrastruktury (část trasy podél železnic si pronajímá od ČD-Telematika). a ta už je dávno zaplacená. Zástupci UPC to označují jako „zlato“, které může firma efektivně využívat pro další rozvoj a prodej, protože všechny hlavní oblasti má pokryté a může se soustředit na pokrytí i dalších menších či specializovaných oblastí. Těmi jsou pochopitelně i firmy, které mají podniky, továrny a další místa často mimo obvyklou dostupnost a je nutné vytvářet individuální přípojky.

UPC patří pod mezinárodní společnost Liberty Global, která pod různými značkami (Telenet, Virgin Media, Ziggo a další) působí ve 14 různých zemích. Samotná byznysová sekce „UPC Business“ v České republice vznikla v roce 2011.

Zatímco běžný koncový uživatel si nemůže dovolit kupovat vlastní přípojku, tak podniky to vzhledem k větším nárokům a objemu dat rozhodně mohou. Přes Českou republiku vede páteřní síť Liberty Global (Tier 1) s připojením do mezinárodní sítě AORTA s propustností 3 Tb/s. UPC má k dispozici přes 6 tisíc kilometrů (2 tisíce na Slovensku) optické infrastruktury a přes 900 aktivních POPů (dalších 300 na Slovensku). UPC nabízí 100Gbitové spoje i pro další menší ISP (typicky různá menší města, vesnice a podobně) po celé České republice.

V současnosti sice UPC stačí zahraniční provoz 2×200 Gb/s, ale už se chystá na upgrade na 2×300 Gb/s. Mezi dodatečnými službami pro byznys patří i anti DDoS přímo od UPC, který je řešen filtrací ve Frankfurtu, což znamená zpoždění jen přibližně 5 ms.

Korporátní „startup“

UPC se rozhodlo k byznysovému segmentu přistoupit „lidsky“ a tak například nedochází ke komplikovanému předávání a komunikaci zákazníka s několika lidmi ve firmě, ale o vše by se měl starat jeho přidělený obchodník. Stejně tomu je v případě infolinky a řešení problémů, kdy se zákazník dovolá živému člověku a nikoli nějaké automatizované robotické službě.

S tím souvisí i nutnost správy veškerých informací o zákazníkovi, jeho produktech a nastavení, protože v řadě případů se služby upravují na míru. K těmto informacím má zákazník přístup na dálku. Dle statistik se průměrná odezva od výpadku k proaktivnímu kontaktu pohybuje kolem 5 minut, průměrná délka poruchy je 15 minut a dlouhodobá spolehlivost sítě pak 99,9 %.

Návštěva sklepa

V pražském sídle UPC se ve sklepních místnostech nachází „srdce UPC“, které je v podobné formě ještě na několika dalších místech v Česku (Brno, Ostrava). Vzniká zde televize, hlas, internet, jsou zde nejdůležitější routery a podobně.

Vše je popsané tak, aby se dalo vyznat i v jednotlivých optických vláken a bylo jasné, o jaké jde a kam vedou. Zajímavostí je, že hodně důležití zákazníci, kteří dbají i na vysoké zabezpečení (například banky a podobně), si vedou optická vlákna přímo až sem, klidně přes celou Prahu. Klasická architektura u koncových zákazníků je taková, že optika vede jen třeba do jednoho či dvou míst na sídlišti a dále pak už vedou koaxiální kabely. U byznysových zákazníků je možné dovést optiku až přímo k zákazníkovi nebo pro něj použít rádiový spoj (instalace řešená třetí stranou). Koaxiální služby totiž nejsou symetrické a garantované.

Na fotografiích můžete vidět i 100Gbitové karty určené pro mezinárodní datové spojení, cache servery například pro Stream.cz a dle ukázek je patrné, že se jedná o provozní část, nikoli reprezentativní.

Monitorovací centrum

Dohled nad celou sítí a všemi zařízení UPC probíhá pochopitelně nonstop, přičemž pro byznysové zákazníky má UPC připravené speciální PIN, díky kterému se dovolá rovnou k živému člověku a je tak možné rychleji vyřešit případný problém. Lidé v tomto monitorovacím centru jsou schopní řadu problémů vyřešit sami bez nutnosti někam posílat specializovaného technika.

Ve stejné místnosti se nachází i dohled pro koncové uživatele, který se ale liší tím, že sleduje hlavně větší části infrastruktury. Mezi nejčastější problém patří výpadek napájení, což se řeší záložním agregátem. Tabule s klíči je určená pro to, aby podpora mohla rychle jednat a celkově tak zkrátit čas při řešení případného problému.

Servisní týmy jsou zajištěné ve všech krajích pomocí organizací Infotel a SITEL, přičemž spoustu věcí lze vyřešit rychle na dálku, včetně restartu routeru. Nejhorší je poškození kabelu v zemi, kdy je nutné případně kopat a svařovat, což znamená opravu na několik hodin.

Ukázka sváření optických vláken

Pokud vás zajímalo, co vše se musí řešit, když dojde k „překopnutí“ optického kabelu, můžete se podívat na skvělou a velmi podrobnou videoukázku, která je zaměřená pouze na jedno optické vlákno. V reálu ale musí technici zvládnout stejný proces třeba až s 96 vlákny, v zabláceném prostředí a s tlakem na to, že musí vše udělat co nejrychleji.

Jak je řečeno i ve videu, technici občas pořádají i soutěže ve svařování a ti nejlepší zvládnou svařit jedno vlákno i s potřebnými dalšími kroky za méně než 2 minuty.

Diskuze (16) Další článek: Microsoft si posvítí na podvodníky. Fall Creators Update přinese nový anti-cheat systém

Témata článku: Byznys, Internet, Brno, Praha, Poskytovatelé internetu, Tržní podíl, UPC, Slovensko, Připojení k internetu, Datacentra, Nejčastější problémy, Servisní tým, Datová služba, Živý člověk, Frankfurt, Velké nároky, Celá síť, Liberty Global, Koaxiál, Zahraniční provoz, Důležitý zákazník, I typ, Mezinárodní společnost, Zlato, Československo


Určitě si přečtěte

Blíží se Juno. Jeden z nejhezčích Linuxů pro normální lidi

Blíží se Juno. Jeden z nejhezčích Linuxů pro normální lidi

** Ubuntu a Fedora patří k nejpopulárnějším linuxovým OS pro desktop ** A pak je tu zástup dalších nebo jejich odvozenin ** Jedním z nich je Elementary OS, který se brzy dočká novinek

Jakub Čížek | 71

Našli jsme 22 schopných internetových prohlížečů: Vyberte si, který vám nejvíc sedne

Našli jsme 22 schopných internetových prohlížečů: Vyberte si, který vám nejvíc sedne

** Není jen Chrome, Firefox, Edge či Opera. Na výběr máte mnohem více! ** Internetové prohlížeče se liší funkcemi, zaměřením i designem. Našli jsme 22 použitelných prohlížečů pro Windows ** Vyberte si prohlížeč, který vám bude nejvíce vyhovovat

Karel Kilián | 30

Šéf amerického Red Hatu: Odpojte Brno od internetu a zhroutíme se

Šéf amerického Red Hatu: Odpojte Brno od internetu a zhroutíme se

** V Česku najdete hromadu skvělých vývojářů ** Mnozí z nich přispívají do open-source ** Třeba v brněnském Red Hatu

Jakub Čížek | 51