UPC: naše byznysová divize začíná tvořit významnou část příjmů

  • UPC představilo aktuální strategii pro B2B
  • UPC „Československo“ chce pokračovat v rychlém tempu získávání podnikového tržního podílu
  • UPC nám ukázalo hlavní spoje i jak se opravuje „překopnutá“ opticka (vlákno)

UPC je sice známé z oblasti poskytovatelů internetu a televizních služeb pro koncové zákazníky, ale v poslední době začíná výrazně posilovat v podnikové oblasti, kde chce dále ubírat tržní podíl konkurenci. Už v současnosti tvoří B2B pro UPC celkem 25 % všech příjmů, což je oproti roku 2015 nárůst o 100 %.

Zatímco před 10 lety byl příjem složený z 90 % z televizních služeb a 10 % datových služeb, dnes už se vše překlápí a výnosy z internetu už jsou na úrovni 60 a z televize „jen“ 40 %. UPC tak s větším pokrytím B2B segmentu může dále růst a získávat další příjem, přičemž dokáže efektivně využít zkušenosti z oblasti datových služeb a současnou infrastrukturu.

Na návštěvě v UPC jsme dostali nejen zajímavé informace právě z oblasti infrastruktury, kterou firma používá, ale také pohled na reálnou opravu přerušeného optického kabelu, respektive jak to probíhá, když někdo „překopne“ datový kabel a co musí technici zvládnout.

UPC: máme v zemi zlato

Jednou z důležitých informací je, že UPC vlastní drtivou část nabízené infrastruktury (část trasy podél železnic si pronajímá od ČD-Telematika). a ta už je dávno zaplacená. Zástupci UPC to označují jako „zlato“, které může firma efektivně využívat pro další rozvoj a prodej, protože všechny hlavní oblasti má pokryté a může se soustředit na pokrytí i dalších menších či specializovaných oblastí. Těmi jsou pochopitelně i firmy, které mají podniky, továrny a další místa často mimo obvyklou dostupnost a je nutné vytvářet individuální přípojky.

UPC patří pod mezinárodní společnost Liberty Global, která pod různými značkami (Telenet, Virgin Media, Ziggo a další) působí ve 14 různých zemích. Samotná byznysová sekce „UPC Business“ v České republice vznikla v roce 2011.

Zatímco běžný koncový uživatel si nemůže dovolit kupovat vlastní přípojku, tak podniky to vzhledem k větším nárokům a objemu dat rozhodně mohou. Přes Českou republiku vede páteřní síť Liberty Global (Tier 1) s připojením do mezinárodní sítě AORTA s propustností 3 Tb/s. UPC má k dispozici přes 6 tisíc kilometrů (2 tisíce na Slovensku) optické infrastruktury a přes 900 aktivních POPů (dalších 300 na Slovensku). UPC nabízí 100Gbitové spoje i pro další menší ISP (typicky různá menší města, vesnice a podobně) po celé České republice.

V současnosti sice UPC stačí zahraniční provoz 2×200 Gb/s, ale už se chystá na upgrade na 2×300 Gb/s. Mezi dodatečnými službami pro byznys patří i anti DDoS přímo od UPC, který je řešen filtrací ve Frankfurtu, což znamená zpoždění jen přibližně 5 ms.

Korporátní „startup“

UPC se rozhodlo k byznysovému segmentu přistoupit „lidsky“ a tak například nedochází ke komplikovanému předávání a komunikaci zákazníka s několika lidmi ve firmě, ale o vše by se měl starat jeho přidělený obchodník. Stejně tomu je v případě infolinky a řešení problémů, kdy se zákazník dovolá živému člověku a nikoli nějaké automatizované robotické službě.

S tím souvisí i nutnost správy veškerých informací o zákazníkovi, jeho produktech a nastavení, protože v řadě případů se služby upravují na míru. K těmto informacím má zákazník přístup na dálku. Dle statistik se průměrná odezva od výpadku k proaktivnímu kontaktu pohybuje kolem 5 minut, průměrná délka poruchy je 15 minut a dlouhodobá spolehlivost sítě pak 99,9 %.

Návštěva sklepa

V pražském sídle UPC se ve sklepních místnostech nachází „srdce UPC“, které je v podobné formě ještě na několika dalších místech v Česku (Brno, Ostrava). Vzniká zde televize, hlas, internet, jsou zde nejdůležitější routery a podobně.

Vše je popsané tak, aby se dalo vyznat i v jednotlivých optických vláken a bylo jasné, o jaké jde a kam vedou. Zajímavostí je, že hodně důležití zákazníci, kteří dbají i na vysoké zabezpečení (například banky a podobně), si vedou optická vlákna přímo až sem, klidně přes celou Prahu. Klasická architektura u koncových zákazníků je taková, že optika vede jen třeba do jednoho či dvou míst na sídlišti a dále pak už vedou koaxiální kabely. U byznysových zákazníků je možné dovést optiku až přímo k zákazníkovi nebo pro něj použít rádiový spoj (instalace řešená třetí stranou). Koaxiální služby totiž nejsou symetrické a garantované.

Na fotografiích můžete vidět i 100Gbitové karty určené pro mezinárodní datové spojení, cache servery například pro Stream.cz a dle ukázek je patrné, že se jedná o provozní část, nikoli reprezentativní.

Monitorovací centrum

Dohled nad celou sítí a všemi zařízení UPC probíhá pochopitelně nonstop, přičemž pro byznysové zákazníky má UPC připravené speciální PIN, díky kterému se dovolá rovnou k živému člověku a je tak možné rychleji vyřešit případný problém. Lidé v tomto monitorovacím centru jsou schopní řadu problémů vyřešit sami bez nutnosti někam posílat specializovaného technika.

Ve stejné místnosti se nachází i dohled pro koncové uživatele, který se ale liší tím, že sleduje hlavně větší části infrastruktury. Mezi nejčastější problém patří výpadek napájení, což se řeší záložním agregátem. Tabule s klíči je určená pro to, aby podpora mohla rychle jednat a celkově tak zkrátit čas při řešení případného problému.

Servisní týmy jsou zajištěné ve všech krajích pomocí organizací Infotel a SITEL, přičemž spoustu věcí lze vyřešit rychle na dálku, včetně restartu routeru. Nejhorší je poškození kabelu v zemi, kdy je nutné případně kopat a svařovat, což znamená opravu na několik hodin.

Ukázka sváření optických vláken

Pokud vás zajímalo, co vše se musí řešit, když dojde k „překopnutí“ optického kabelu, můžete se podívat na skvělou a velmi podrobnou videoukázku, která je zaměřená pouze na jedno optické vlákno. V reálu ale musí technici zvládnout stejný proces třeba až s 96 vlákny, v zabláceném prostředí a s tlakem na to, že musí vše udělat co nejrychleji.

Jak je řečeno i ve videu, technici občas pořádají i soutěže ve svařování a ti nejlepší zvládnou svařit jedno vlákno i s potřebnými dalšími kroky za méně než 2 minuty.

Témata článku: Byznys, Internet, Praha, Připojení k internetu, Poskytovatelé internetu, UPC, Tržní podíl, Brno, Datacentra, Slovensko, Koaxiální kabel, Optická infrastruktura, Důležitý zákazník, Hlavní oblast, Stejný proces, Průměrná odezva, Liberty Global, Československo, Páteřní síť, Mezinárodní síť, Významná část, Koncový zákazník, Rychlé tempo, Zahraniční provoz, Servisní tým

Určitě si přečtěte