V Česku vzniká cloudový antispam

Česká republika je země zaslíbená bezpečnostnímu softwaru. Vedle známých produktů jako AVG nebo Avast tu vznikají i další projekty, třeba cloudový antispam Virusfree.

„Myslím, že je to dané českou náturou. Když vznikne překážka nebo se objeví nějaké nařízení, lidé přemýšlí, jakým způsobem je obejít,“ přemýšlí zakladatel společnosti Excello Tomáš Charvát nad otázkou, proč v Česku vzniká tolik úspěšných firem zaměřených na kybernetickou bezpečnost. Brněnské AVG letos vstoupilo na newyorskou burzu, pražský Avast registruje více než 150 milionů uživatelů, AdvaICT navázala partnerství s Ciscem a mladá Safetica Technologies už má hodnotu přesahující 100 milionů korun. A v kategorii těch mediálně méně známých společnosti figuruje právě Excello a jeho cloudový antispam.

Excello už zhruba 6 let vyvíjí a prodává produkt nazvaný Virusfree, o němž v propagačních materiálech tvrdí, že jeho nejlepší vlastností je to, že o něm vlastně vůbec nevíte. Virusfree funguje jako služba, která kontroluje veškerou příchozí e-mailovou komunikaci a detekuje nevyžádanou poštu. Antispamových technologií na trhu existuje mnoho, Virusfree nicméně toto všechno převádí do cloudu a namísto toho, aby si firmy musely antispam instalovat na svých serverech, jednoduše si nechají poštu kontrolovat v cloudu za pravidelný poplatek.

To je v mnoha ohledech odvážná myšlenka. V argumentacích, proč ve firmách nezavádět externí cloudové služby, se totiž v prvé řadě zmiňuje bezpečnost a skutečnost, že je nebezpečné vypouštět citlivá firemní data mimo soukromou síť. Toto přesvědčení je mezi konzervativními českými manažery a správci IT velice živé i v současné době, proto v roce 2007, kdy šel produkt na trh, působil Virusfree jako hodně odvážný podnikatelský záměr.

Věrnost ke cloudu

„Trh neznal pojem cloud a představa, že e-maily chodí přes servery někde mimo, byla pro firmy hodně divoká,“ vzpomíná Charvát v rozhovoru pro Connect.cz. Cloudový Virusfree nejdříve zkontroluje firemní poštu pomocí několika zabudovaných antispamových a antivirových skenerů a až po kompletním prověření pustí bezpečné e-maily do schránek jednotlivým uživatelům ve firemní síti. Veškerá komunikace je šifrována pomocí SSL/TSL a Excello tvrdí, že dokáže zajistit stoprocentní zachycení virů a téměř stoprocentní zachycení spamu.

A právě dobrá technologie údajně bylo to, díky čemuž odvážný projekt uspěl. „To, co nám umožnilo prorazit, byly výsledky,“ tvrdí programátor a podnikatel, který na Virusfree začal pracovat sám zhruba tři roky před vydáním finálního produktu. Excello začalo nabízet testovací provoz na měsíc zdarma a 95 procent zákazníků si nakonec produkt koupilo. Stejný systém je aplikován i dnes.

Myšlenka na cloudový antispam začala někdy před devíti lety, kdy byl spam velice horké téma a všechny firmy řešily, jak se s ním vypořádat a hledaly nějaké řešení. Tomáš Charvát tehdy jako správce sítě začal na svých serverech takový produkt vytvářet. „Když jsem problém asi za 3 týdny vyřešil, byl vytvořený systém tak složitý, že se mi ho nechtělo přenášet k prvnímu zákazníkovi na jeho servery a začal jsem jeho poštu filtrovat přes servery moje,“ popisuje první kroky svého podnikání. Nakonec se se zájem a takového řešení ozvali i další známí a Charvát se rozhodl celý projekt přetavit do komerční služby.

V roce 2007, kdy Virusfree šel na český trh, ve světě několik podobných technologií existovalo, v drtivé většině případů ale pouze v anglicky hovořících zemích. „Byl jsem se porozhlédnout ve Spojených státech a na několik firem jsem narazil. Pro nás to ale nebyla konkurence, ale spíše inspirace. Do dneška si na českém trhu příliš nekonkurujeme,“ tvrdí Charvát.

Lokální záležitost

Antispam v cloudu nabízí například Microsoft, který koupil projekt BigFish.com a udělal z něho součást hostovaného Exchange serveru, a angažují se také Symantec, Google, nebo Telefónica, jež si pořídila společnost Black Spider. „Tyto produkty nejsou v Evropě a v Česku příliš vidět a při nabídkách se s nimi skoro vůbec nepotkáváme,“ vysvětluje Charvát. Hlavním teritoriem Virusfree je totiž tuzemský a slovenský trh a mimo tyto hranice registruje Excello pouze několik zákazníků v Německu.

Klepněte pro větší obrázek
Virusfree prožene e-maily svými servery a pak je doručí do firemní sítě.

Na současný provoz desetičlenné firmy (5 lidí se věnuje vývoji) toto teritorium bohatě postačuje. Antispamová trh v Česku má velikost několik stovek milionů korun (pod půl miliardy) a tím, že je Virusfree cloudový produkt za pravidelné poplatky, si firma může být relativně jistá přísunem peněz od stávajících zákazníků. „Daří se nám produkt prodávat stále velice dobře a máme velikou věrnost zákazníků,“ tvrdí zakladatel Excello s tím, že hodně přes 90 procent zákazníků si předplatné stále prodlužuje.

Tomáš Charvát podrobněji o finančních výsledcích příliš nehovoří, Virusfree ale údajně už v prvním kvartále druhého roku vydělal na náklady a provoz na celý další rok. První tři roky přitom zaznamenal lineární růst, který se poté trochu propadl kvůli následkům krize. Finanční přebytky se investují do dalšího vývoje.

Přes servery Virusfree každý měsíc proteče kolem 10 TB dat, přičemž 80 procent z tohoto provozu dělá několik největších zákazníků. Cloudový antispam obsluhuje například e-mailové schránky Univerzity Karlovy, Jihočeské univerzity, Ministerstva dopravy, Ministerstva životního prostředí nebo Aera Vodochody. Zákazníci pak platí podle skutečného provozu a u menších firem je také možné nastavit licenční model na počet uživatelů. „Je jedno, kolik je spamu, důležité je, kolik proteče e-mailů,“ říká Charvát a dodává, že se cena počítá z měsíčního průměru.

Na nových technologiích

Excello svůj cloud prodává vlastními silami, umožňuje ale také partnerům to, aby Virusfree prodávali pod svým jménem jako samostatný produkt. Na americkém trhu je tak možné Virusfree pořídit pod značkou Spider Antispam a poměrně veliké ambice má s produktem také česká společnost PCS, která jej začíná prodávat pod značkou MailFilter v rámci své bezpečnostní divize DataGuard. „Během příštího roku plánujeme obrat kolem jednoho milionu korun, což by nám pokrylo náklady, které jsme doposud na přípravu a propagaci MailFilteru měli,“ tvrdí ředitel divize DataGuard v PCS Aleš Pikora.

„To je realistické,“ dodává Charvát. „Se zázemím, které PCS má a s referencemi, které má služba jako celek, je možné dosáhnout zajímavých čísel.“ DataGuard nicméně aktuálně registruje pouze 5 velkých testovacích provozů a tvrdí, že je nutné trh s takovýmto produktem nejdříve pořádně seznámit. Strach z cloudu je přitom podle něj zbytečný. „Pokud se firmy bojí svá data přesunout do cloudu, mohou to udělat pouze u některých částí. Antispam je právě jedna z nich.“ MailFilter už v Česku testoval jeden velký bankovní dům, nasazení ale nakonec odmítla zahraniční mateřská společnost.

Excello každopádně přemýšlí o větší expanzi na evropský trh, chybí mu ale dostatek financí. „V současné době nemáme kapacitu kompletně pokrýt český trh a pro expanzi bychom potřebovali kapitál dodaný externě,“ říká Charvát. Investoři se podle jeho slov čas od času přihlásí, doposud ale nenašli žádného, který by jim vyhovoval. „Pokud by se objevil dobrý investor, který by nám pomohl s rozšířením, nemáme důvod nabídku nevzít. Technologicky na svět máme,“ věří. Většina peněz by údajně padla na rozvinutí obchodních aktivit. „Pro expanzi nestačí pouze vytvořit lokalizovaný web.“

Virusfree v současné době běží už v pěti datových centrech. Dvě jsou v Česku a po jednom pak na Slovensku, v Německu, ve Francii a Lucembursku. Pouze v Čechách Excello vlastní hardware, na kterém systém provozuje, v zahraničí si servery pronajímá. „Pronájem hardwaru je velice výhodný. Přibereme například velikého zákazníka a do jednoho dne máme připravenou infrastrukturu,“ pochvaluje si jeden ze dvou spolumajitelů firmy. Svůj software nicméně v cizích cloudech neprovozují. „Máme tak veliký provoz, že je to pro nás neúnosně drahé,“ tvrdí Charvát. „Provoz pronajatého železa na měsíc nás stojí stejně, co pronajatý výkon na Amazonu na 3 dny.“ Excello nakupuje servery Super Micro a nahrazuje jimi dosavadní stroje od Dellu. „Je to kvůli tomu, že do nich Dell nedává to, co potřebujeme a v jejich serverech už nevidíme přidanou hodnotu.“

Velká část celého know-how Excello spočívá v databázích. Virusfree na serverech zpracovává značné množství dat a vyžaduje jejich rychlou analýzu. Firemní vývojáři tak postupně opouštějí klasické MySQL databáze, které už provoz nestíhají, a zkouší různé alternativy, zejména Riak. Podobně jako mnoho dalších cloudových a internetových firem i Excello se snaží data zpracovávat v paměti. „Co může být v paměti, máme v paměti. Když pracujeme s e-maily, jsou celou dobu drženy v paměti a až po zpracování jsou posílány dál,“ popisuje Charvát.

Postupně je přepisován také kód samotného systému. Z dřívějšího Perlu a Pythonu na doplňkové funkce se přechází na u nás ne příliš známý Erlang a hodně se píše také v Lispu a samozřejmě v jazyce C. „Věci, které jsme napsali v C a Lispu, jsou nejlepší investice, které jsme udělali,“ tvrdí Charvát. Například Erlang pak umožňuje lepší paralelizaci a škálovatelnost aplikace. „Dříve nám stejný hardware zvládat obsloužit tisíc dotazů za sekundu a tím, že jakmile jsme systém přepsali do C a Lispu a použili nové databáze, zvládá nyní přes 45 tisíc dotazů za sekundu.“ S využíváním náročných technologií se ale podle Charváta těžko shánějí kvalitní vývojáři. „Dobří programátoři v Čechách ubývají a cena jejich práce už je vysoká,“ uzavírá.

Diskuze (10) Další článek: Windows 8 už jsou v českých e-shopech, upgrade vyjde na 1 590 Kč

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,