Velká Británie začíná s přípravou zákonů pro auta bez řidiče, chce být mezi prvními na světě

  • Systémy pro plně automatické řízení už jsou téměř hotové
  • Další fází je postupná integrace nových zákonů pro systémy bez řidiče
  • Velká Británie chce být mezi prvními a snaží se vše i finančně podpořit
Velká Británie začíná s přípravou zákonů pro auta bez řidiče, chce být mezi prvními na světě

Systémy automatického řízení bez řidiče, které jsou ve vývoji už spoustu let, těží ze současného pokroku v oblasti umělé inteligence. Díky sběru velkého množství dat, spousty senzorů a hlubokým neuronovým sítím lze konečně dosáhnout systému, který bude v řízení lepší než člověk.

Elon Musk, stojící za společností Tesla Motors, se chlubí nejpokročilejším systémem automatického řízení v autech, která už jsou v provozu. I když je systém stále v betaverzi, už je dle jeho slov automatické řízení více méně vyřešené a nyní jde tak o sběr většího množství dat.

Podle jeho slov bude plně automatický systém, který si poradí s řízením všude a bude bezpečnější než lidský řidič, připraven v roce 2018. Jak to ale bude se zákony?

Velká Británie chce získat náskok

Zavedení nových zákonů, které budou reflektovat novou technologii automatického řízení, pochopitelně nějakou dobu potrvá a rozhodně se dočkáme mnoha problémů a zpoždění.

Lze tak čekat, že se vše bude lišit stát od státu, ale už teď je jasné, že země, která zavede podporu automatického řízení bez řidiče, může získat ekonomický náskok.

I když už v mnoha zemích probíhá testování a sběr dat, Velká Británie chce být mezi prvními, které s novou technologii budou počítat v zákoně. Vláda Spojeného království tak oficiálně spustila proces pro konzultaci budoucích požadavků a vlastností, které budou požadované od různě automatizovaných systémů.

Hlavními body pro konzultaci s odborníky a výrobci v této oblasti jsou tak systémy kontroly, technologické požadavky, spolupráce s pojišťovnami a další důležité části.

Britská vláda také připravila celkem 50 milionů liber v rámci fondu „Intelligent Mobility“, který slouží pro podporu startupů a lokálních společností, jež se podílí na vývoji technologií v oblasti automatického řízení. Cílem je zrychlit výzkum i přechod na elektromobily. Už v květnu se ke snaze o moderní přepravu v proslovu vyjádřila i sama královna Alžběta II.

Přísné podmínky a kontrola

Vzhledem k tomu, že zákony, které by umožňovaly samostatnou jízdu automobilu bez řidiče, ještě neexistují, můžeme zatím jen předpokládat, jaké konkrétní body budou obsahovat.

Protože systémy pro automatické řízení vyvíjí kromě Googlu, Tesly i spousta dalších společností, včetně velkých automobilek, je nutné jejich ohodnocení nebo kontrola.

Podle Muska je jedním z důležitých parametrů vzdálenost, kterou už systém najel, respektive množství dat, podle kterých se umělá inteligence daného systému učila. Mělo by se jednat alespoň o miliardu zaznamenaných kilometrů v reálném prostředí, aby bylo možné dosáhnout mnohem lepšího a bezpečnějšího řízení, než zvládne člověk. To vše bude jistě nutné nějakým způsobem doložit k ověření.

Mezi základní parametry systému bez řidiče by měla být zkušenost s najetím alespoň miliardy kilometrů v reálném prostředí.

To je ale pouze samotná rozpoznávací část, pak záleží i na konkrétní konstrukci, záložních systémech, senzorech a podobně, které budou muset procházet nějakou formou kontroly a splnit určité požadavky.

Sledování a ukládání každé jízdy

Modely elektromobilů Tesla už podporují částečné automatické řízení v betaverzi už nějakou dobu a vzhledem k rozšíření se už objevily první případy úmrtí lidí v těchto vozech.

Tesla Motors ale v rámci betaverze upozorňuje, že uživatel nesmí přestat dávat pozor na provoz. Nelze se však divit případům, ve kterých na to lidé vyloženě kašlou. Pro ochranu samotné automobilky i případné pojišťovací společnosti, je tak nutné počítat s tím, že bude nutné vše o jízdě zaznamenávat a ukládat.

Podobně jako je běžná černá skříňka u letadel, kdy se později hledá příčina nehody, je nutné sledovat automobily se systémem bez řidiče. U nejnovějšího případu úmrtí tak mohl výrobce (Tesla Motors) ze záznamů jasně zjistit, zda automobil naboural kvůli automatickému řízení, nebo v tu chvíli držel volant lidský řidič. Moderní vozy už určitý systém záznamu dat mají, ale zatím jen v omezené míře a většinou bez možnosti posílání dat přes internet.

Klepněte pro větší obrázek
Řidička původně tvrdila, že Tesla Model X naboural do domu sám, z dat ale bylo okamžitě vidět, že sešlápla pedál ona (Zdroj: Technology Review)

Určování problémů a nehod tak bude muset být mnohem detailnější, protože už nemusí jít jen o chybu člověka. Nehledě na to, že stejně jako u jiných počítačových systémů i zde hrozí riziko hacknutí.

Všechny tyto oblasti a ještě mnohé další musí nové zákony pro řízení bez řidiče reflektovat. Jednotlivé státy budou v tomto jistě soupeřit o prvenství a i když je Velká Británie v tomto směru mezi prvními a v Londýně probíhá testování spousty druhů systémů bez řidiče, nejspíše se dočkáme prvenství například v Kalifornii. Podle odhadů by k tomu v rámci plně automatických systémů mělo dojít přibližně v roce 2019.

Témata článku: Google, Technologie, Byznys, Umělá inteligence, Tesla Motors, Automobily, Velká Británie, Britská vláda, Motors, První elektromobil, Automatický systém, Tesla S, Tesla Model 3, Nový elektromobil, Automatizovaný systém, Autonomní řízení, Řidič, Zákon, Automobilka, Důležitý parametr, Brit, Tesla Model S, Autonomní systém, Tesla, První vůz

Určitě si přečtěte