Velká Británie začíná s přípravou zákonů pro auta bez řidiče, chce být mezi prvními na světě

  • Systémy pro plně automatické řízení už jsou téměř hotové
  • Další fází je postupná integrace nových zákonů pro systémy bez řidiče
  • Velká Británie chce být mezi prvními a snaží se vše i finančně podpořit

Systémy automatického řízení bez řidiče, které jsou ve vývoji už spoustu let, těží ze současného pokroku v oblasti umělé inteligence. Díky sběru velkého množství dat, spousty senzorů a hlubokým neuronovým sítím lze konečně dosáhnout systému, který bude v řízení lepší než člověk.

Elon Musk, stojící za společností Tesla Motors, se chlubí nejpokročilejším systémem automatického řízení v autech, která už jsou v provozu. I když je systém stále v betaverzi, už je dle jeho slov automatické řízení více méně vyřešené a nyní jde tak o sběr většího množství dat.

Podle jeho slov bude plně automatický systém, který si poradí s řízením všude a bude bezpečnější než lidský řidič, připraven v roce 2018. Jak to ale bude se zákony?

Velká Británie chce získat náskok

Zavedení nových zákonů, které budou reflektovat novou technologii automatického řízení, pochopitelně nějakou dobu potrvá a rozhodně se dočkáme mnoha problémů a zpoždění.

Lze tak čekat, že se vše bude lišit stát od státu, ale už teď je jasné, že země, která zavede podporu automatického řízení bez řidiče, může získat ekonomický náskok.

I když už v mnoha zemích probíhá testování a sběr dat, Velká Británie chce být mezi prvními, které s novou technologii budou počítat v zákoně. Vláda Spojeného království tak oficiálně spustila proces pro konzultaci budoucích požadavků a vlastností, které budou požadované od různě automatizovaných systémů.

Hlavními body pro konzultaci s odborníky a výrobci v této oblasti jsou tak systémy kontroly, technologické požadavky, spolupráce s pojišťovnami a další důležité části.

Britská vláda také připravila celkem 50 milionů liber v rámci fondu „Intelligent Mobility“, který slouží pro podporu startupů a lokálních společností, jež se podílí na vývoji technologií v oblasti automatického řízení. Cílem je zrychlit výzkum i přechod na elektromobily. Už v květnu se ke snaze o moderní přepravu v proslovu vyjádřila i sama královna Alžběta II.

Přísné podmínky a kontrola

Vzhledem k tomu, že zákony, které by umožňovaly samostatnou jízdu automobilu bez řidiče, ještě neexistují, můžeme zatím jen předpokládat, jaké konkrétní body budou obsahovat.

Protože systémy pro automatické řízení vyvíjí kromě Googlu, Tesly i spousta dalších společností, včetně velkých automobilek, je nutné jejich ohodnocení nebo kontrola.

Podle Muska je jedním z důležitých parametrů vzdálenost, kterou už systém najel, respektive množství dat, podle kterých se umělá inteligence daného systému učila. Mělo by se jednat alespoň o miliardu zaznamenaných kilometrů v reálném prostředí, aby bylo možné dosáhnout mnohem lepšího a bezpečnějšího řízení, než zvládne člověk. To vše bude jistě nutné nějakým způsobem doložit k ověření.

Mezi základní parametry systému bez řidiče by měla být zkušenost s najetím alespoň miliardy kilometrů v reálném prostředí.

To je ale pouze samotná rozpoznávací část, pak záleží i na konkrétní konstrukci, záložních systémech, senzorech a podobně, které budou muset procházet nějakou formou kontroly a splnit určité požadavky.

Sledování a ukládání každé jízdy

Modely elektromobilů Tesla už podporují částečné automatické řízení v betaverzi už nějakou dobu a vzhledem k rozšíření se už objevily první případy úmrtí lidí v těchto vozech.

Tesla Motors ale v rámci betaverze upozorňuje, že uživatel nesmí přestat dávat pozor na provoz. Nelze se však divit případům, ve kterých na to lidé vyloženě kašlou. Pro ochranu samotné automobilky i případné pojišťovací společnosti, je tak nutné počítat s tím, že bude nutné vše o jízdě zaznamenávat a ukládat.

Podobně jako je běžná černá skříňka u letadel, kdy se později hledá příčina nehody, je nutné sledovat automobily se systémem bez řidiče. U nejnovějšího případu úmrtí tak mohl výrobce (Tesla Motors) ze záznamů jasně zjistit, zda automobil naboural kvůli automatickému řízení, nebo v tu chvíli držel volant lidský řidič. Moderní vozy už určitý systém záznamu dat mají, ale zatím jen v omezené míře a většinou bez možnosti posílání dat přes internet.

Klepněte pro větší obrázek
Řidička původně tvrdila, že Tesla Model X naboural do domu sám, z dat ale bylo okamžitě vidět, že sešlápla pedál ona (Zdroj: Technology Review)

Určování problémů a nehod tak bude muset být mnohem detailnější, protože už nemusí jít jen o chybu člověka. Nehledě na to, že stejně jako u jiných počítačových systémů i zde hrozí riziko hacknutí.

Všechny tyto oblasti a ještě mnohé další musí nové zákony pro řízení bez řidiče reflektovat. Jednotlivé státy budou v tomto jistě soupeřit o prvenství a i když je Velká Británie v tomto směru mezi prvními a v Londýně probíhá testování spousty druhů systémů bez řidiče, nejspíše se dočkáme prvenství například v Kalifornii. Podle odhadů by k tomu v rámci plně automatických systémů mělo dojít přibližně v roce 2019.

Diskuze (6) Další článek: Pozor na falešné pokémony, varují bezpečnostní firmy. Internet může zaplavit malware

Témata článku: Technologie, Google, Umělá inteligence, Byznys, Automobily, Tesla Motors, Velká Británie, Zákon, První automobil, Reálné prostředí, Řidička, Autonomní systém, Automatický systém, Tesla S, Tesla Model 3, SVE, První elektromobil, První vůz, Autonomní řízení, Motors, Britská vláda, Elon, Nový elektromobil, Autonomní technologie, Tesla Model S



Spousta řidičů v Česku riskuje pokutu kvůli umístění držáku mobilního telefonu. Zákon hovoří jasně

Spousta řidičů v Česku riskuje pokutu kvůli umístění držáku mobilního telefonu. Zákon hovoří jasně

** Kam s telefonem v autě, které nemá palubní počítač? ** Variant držáků je celá řada, ale každý má svá specifika ** Není možné jej umístit, kam se vám zlíbí

AutoRevue.cz
LegislativaPro řidičePříslušenství
Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Tchaj-wan chce v Česku postavit čipové centrum. Firmy se bojí přetahování mozků

Tchaj-wan chce v Česku postavit čipové centrum. Firmy se bojí přetahování mozků

V Česku se začal rodit plán na vytvoření mezinárodního centra pro návrh špičkových čipů. Podle informací deníku E15 se na jeho vybudování chce podílet Tchaj-wan, který je díky společnostem jako TSMC největším výrobcem čipů na světě. Tchajwanská vláda by do projektu mohla dát vyšší stovky milionů korun. Projekt ale naráží na odpor společností, které už v Česku čipy navrhují. Bojí se totiž, že by jim Tchajwanci mohli odlákat už tak nedostatkové odborníky.

Jan SedlákE15.cz
ČeskoProcesoryPolitika
Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

** Chytré hodinky běžně bereme jako informativní měřidla ** Jak si však stojí ve srovnání s profesionálními měřiči ** Při měření stavby těla se na hodinky můžete spolehnout

Martin Chroust
Galaxy Watch4Měření
Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Za WhatsApp se bude platit! Za předplatné dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

** Bylo to jen otázkou času ** Už i WhatsApp nabízí prémiové předplatné ** Za poplatek dostanete funkci, která je u konkurence zadarmo

Martin Chroust
předplatnéWhatsAppMobilní aplikace
Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

** Google umí kromě vyhledávání i spoustu dalších věcí ** Vybrali jsme více než 15 užitečných funkcí a schopností ** Stačí zadat do vyhledávače ta správná klíčová slova

Karel Kilián
TipyVyhledávačeGoogle
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě
Návod, jak dostat maximum z Peněženky Google

Návod, jak dostat maximum z Peněženky Google

Služba Google Wallet (Peněženka Google) schlamstla před několika měsíci platební aplikaci Google Pay. Díky tomu se původní platforma rozrostla o další funkce. Je zde však i prostor pro zlepšení.

Jan Spěšný
Co s novým počítačem: Tohle udělejte, než ho začnete používat

Co s novým počítačem: Tohle udělejte, než ho začnete používat

**Každý nový počítač si zaslouží počáteční péči **Odinstalujte bloatware a nezapomeňte na vhodné nastavení **Poradíme, jaký software do nového počítače nainstalovat

Petr UrbanDavid Polesný
TipyPočítače
Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

Máte rádi malé telefony? Pak si oblíbíte tohoto třípalcového drobečka, který není větší než platební karta

** Dnešní telefony se předhánějí v tom, který z nich bude větší ** Malé telefony na trhu skoro vyhynuly... ** Čínská značka si připravila telefon do dlaně s třípalcovým displejem

Martin Chroust
InfraportKompaktní velikostSmartphony
Recenze českého počítače Āsome Studio PRO MiniPC R7. Pro hraní i práci v kompaktním těle

Recenze českého počítače Āsome Studio PRO MiniPC R7. Pro hraní i práci v kompaktním těle

**Počítač zaujme kompaktními rozměry **O grafický i procesorový výkon se postará osmijádrový Ryzen 7 **Nová česká značka překvapí cenou i kvalitou

Jan Pánek
Testy