Velký přehled automobilek a technologií pro automatické řízení

  • Spousta velkých výrobců automobilů představila systém řízení bez řidiče
  • Někteří volí cestu vlastního řešení a vyvíjí technologii sami
  • Přežijí technologickou revoluci?

​Tesla Motors a budoucnost

Jak je vidět, všechny velké automobilky pracují na nějakém řešení pro automatické řízení bez lidského řidiče. Nad všemi ale vyniká jedna značka – Tesla Motors. Nejde přitom o to, že jde o elektromobil, ale předstih v podobě reálného nasazení a sběru dat v produkčních automobilech.

Automobilky musí naskočit na tři hlavní novinky – elektrický pohon, připojení do internetu a systém samořízení. Jde tak o dost věcí, které je nutné zapracovat co nejdříve. Tesla Model S už má připojení a softwarové aktualizace od začátku a výhoda je jasná – výrobce může velmi snadno a zdarma aktualizovat software a neustále tak vylepšovat vozidlo. V případě novějších verzí Tesla Model S už byla auta vybavená hardwarem pro automatické řízení první generace a dodatečně bylo aktivováno.

Klepněte pro větší obrázek

Samotný hardware totiž není takový problém jako software umělé inteligence a strojového učení, který musí chápat situace na silnici a veškeré objekty se kterými může přijít do styku. Vzhledem k tomu, že Tesla Motors už spustila první fázi automatického řízení v mnoha vozidlech, která už jsou na silnici, sbírá obrovské množství dat, což umožní ještě rychleji vyvíjet a optimalizovat další vývoj plnohodnotného systému řízení bez řidiče. V čerstvé aktualizaci například podporuje novou funkci, kdy auto dokáže samo vyjet z garáže nebo zaparkovat na parkovišti v přímém směru.

Klepněte pro větší obrázek

Mnoho výrobců se snaží jít vlastní cestou a vyvinout vlastní systém, ale to je bohužel značně riskantní a potenciálně hodně nebezpečné. Pro takový sytém totiž potřebujete ty nejlepší inženýry, nejlepší cloudové platformy a také nejlepší zkušenosti s vývojem softwaru. Takové zdroje má Tesla Motors, Google nebo Amazon, ale rozhodně ne automobilky. Lze tak očekávat, že mnoho z nich bude čelit různým problémům v reálném nasazení.

Jak se zjednodušeně vyjádřil Elon Musk, vyvinout systém, který bude fungovat na 99 %, je poměrně jednoduché, ale dotáhnout ten kritický zbytek, který ale může znamenat nebezpečí ohrožení života (auto není smartphone), je extrémně náročné a je potřeba obrovské množství dat.

Automobilky tak čekají problémy s přechodem na zcela novou technologickou úroveň, která už není o nějaké přehrávání mp3 v pomalém multimediálním systému nebo úspornějších žárovkách, ale o těch nejnáročnějších technologiích, které jsou propojené s cloudem a vyžadují tak i velké softwarové zkušenosti se zabezpečením.

V příštích deseti letech tak budeme moci určitě sledovat, jak se mění situace na trhu výrobců automobilů, protože je čekají podobně velké změny, jaké způsobil internet v dříve stabilních segmentech trhu.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,