Veronika Brázdilová z Xeroxu: snažíme se zákazníkům ušetřit čas

  • Tisk i přes silnou digitální vlnu stále přežívá
  • Trh tiskového hardwaru meziročně klesá velmi pozvolna
  • U velkých firem roste přechod na pronájem a tisk jako služby

V červenci roku 2014 nastoupila do společnosti Xerox Veronika Brázdilová na pozici generální ředitelky, kde nyní řídí mikroregion Česká republika, Maďarsko a Slovensko. Xerox se tak stal jednou z mála větších společností na našem trhu, které mají v nejvyšším vedení celkem tři ženy.

I když je rozdělení poměru žen a mužů ve vedoucích pozicích taktéž aktuální téma a Xerox se v tomto směru snaží zastávat moderní přístup, v rozhovoru jsme probrali především aktuální stav tisku obecně a jak probíhá přechod v rámci digitalizace u společnosti Xerox.

Trhy pomalu mizí a mění se

Nějakou formu alespoň základní tiskárny má nejspíše doma nebo i v menší kanceláři každý, ve větších je pak většinou komplexnější multifunkční tiskárna, na které mohou tisknout všichni zaměstnanci.

Trh v oblasti menších tiskáren klesá přibližně 5 % ročně, přičemž podle IDC by se měl trh příští rok stabilizovat. Větší tiskárny by měly dle analytiků růst o 3 % a u těch největších produkčních tiskáren se očekává 10% růst. Vzhledem k tomu, že ale předpověď IDC dříve příliš nevyšla a místo růstu došlo k propadu, lze spíše předpokládat podobné nebo horší prodeje.

Klepněte pro větší obrázek

Největší propad prodejů je znát v pravidelně posílaných tiskovinách v rámci dopisů, například různé výpisy z bankovního účtu a podobně, tedy tzv. transakčních tiscích. Velké firmy se v tomto ohledu snaží velmi rychle přejít do digitálního světa – ať už pouhým zobrazováním přímo v internetovém bankovnictvím, nebo posíláním výpisů pouze do e-mailu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ukázky různého druhu potisků třeba pro krabičky

Naopak zase rostou sektory digitálního tisku obalů, knih, speciálních potisků a podobně, což je právě segment produkčních tisků.

Služba jako obrana proti falešným a dosypávaným tonerům

Jedním z problémů, které musí výrobci tiskáren řešit, je trh s neoriginálními dosypávaným originály a také tonery, které se za originální vydávají. V tomto případě jde pochopitelně o trestný čin, alternativní toner je už pouze na samotné volbě zákazníka, protože v rámci záruky by měl uživatel používat pouze originální tonery. „Levné alternativní tonery mají nižší kvalitu, což znamená vyšší znečišťování, poškozování tiskárny a její kratší životnost.“ potvrdila Veronika Brázdilová.

Xerox se částečně snaží v tomto směru bojovat i přechodem na MaaS (Machine as a Service), kdy zákazník nemá žádné počáteční náklady, nemusí se o nic starat, vše řeší Xerox. Díky vzdálenému připojení do tiskárny je tak Xerox schopen automaticky kontrolovat, kdy je nutné vyměnit toner, kdy dochází papír, kdy je potřeba vyměnit náhradní díl tiskárny a případně aktualizovat i software a nastavení.

Xerox se snaží i v oblasti softwaru, který usnadňuje digitalizaci dokumentů včetně analýzy s přesměrováním dat do dalších systémů zákazníků a ušetřit tak firmám spoustu času při přechodu. Nové generace už umí třeba i automatický překlad dokumentů a příští rok by mělo vyjít 29 nových modelů, které budou mít i propracovanější grafické rozhraní pro snadnější ovládání.

Drsný konkurenční boj o zákazníka

Dle vyjádření se rovněž mění přístup zákazníků a odběratelů, kteří jsou mnohem náročnější a dokáží velmi tvrdě jednat o co nejnižší ceně. Kvůli tomu se už velmi často ceny dostávají na samotné dno, kdy lze ještě poskytnout nastavenou kvalitu. Xerox se tak snaží zlepšit efektivitu i uvnitř samotné firmy.

Z pohledu produkčního tisku považuje Veronika Brázdilová jako největšího konkurenta Canon. Xerox je jedničkou v oblasti největších strojů, které tisknou například i knihy, ve střední třídě je Xerox dvojka a je to trh, kde chce Xerox více růst.

Klepněte pro větší obrázek
Veronika Brázdilová, generální ředitelka Xeroxu pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko

V oblasti kancelářských zařízení a služeb je největším konkurentem Konica Minolta, která používá jiný model se spoustou partnerů a obchodníků, díky čemuž mají náskok. Xerox se ale bude snažit v tomto směru posílit svou pozici.

HP je pro Xerox velkým konkurentem v oblasti malých tiskáren, ale dle vyjádření hodně dotuje zařízení a kupovat si trh za cenu záporných marží není přístup, který by Xerox chtěl dělat.

Xerox provozuje zákaznické linky i mýtné systémy

Zajímavost, o které málo lidí ví - Xerox má spoustu dalších oblastí kromě tisku, kde nabízí outsourcingové služby a technologie. V České republice dokonce poskytuje zákaznickou linku i pro jednu z nejvýznamnějších technologických společností.

Xerox také v USA řeší mýtný systém, parkovací systémy, eHealth a další platformy. Například v rámci mýtného systému se 80 % peněz vybere právě přes systém od Xeroxu.

Různorodý tým je kreativnější

Xerox má v Česku 160 zaměstnanců, na Slovensku 25 a v Maďarsku 170. Vzhledem k tomu, že Xerox má nepřímé obchodní kanály (distributoři, reselleři, e-taily, obchodní partneři), vystačí si tak se sedmi obchodníky a většinou se tak jedná o manažery a servisní techniky.

Klepněte pro větší obrázek
Xerox má v ˇCesku i nové kanceláře zařízené v moderním stylu

Veronika Brázdilová upřesnila, že i v rámci výběrových řízení na jednotlivé pozice se snaží dodržovat tzv. Wilsonovo pravidlo a mezi kandidáty musí vždy být vhodná kandidátka žena. Díky tomu má Xerox k dispozici různorodý tým, který je tak kreativní a přichází s novými nápady. Dle zkušeností Veroniky Brázdilové je právě různorodý tým základ úspěchu.

Klepněte pro větší obrázek

Poměr žen v managementu obecně je ale stále nízký a je podle Veroniky Brázdilové potřeba vytvářet podmínky, které pomohou ženám se prosadit i v této oblasti. „Muži jsou odvážní a nebojí se, ženy mají často nižší sebevědomí a bojí se jít třeba i na samotné výběrové řízení. Nejhorší smrt je z vyděšení. Ženy si musí vytvářet nové zkušenosti, díky kterým se budou zlepšovat a růst.“ dodala Veronika Brázdilová.

Home office a zaměření na výsledky

Veronika Brázdilová se snaží v rámci Xeroxu také o moderní přístup k samotné práci - dnes je velké téma právě zdravý poměr práce a osobního života.

Xerox v tomto směru nemá problém s případným home office nebo odchodem dříve či později do práce. „Pokud člověk splní, co je potřeba za dvě hodiny s potřebnými výsledky, může si s volným časem dělat, co potřebuje.“ dodala Veronika Brázdilová. Důležité jsou zkrátka výsledky, nikoli prázdné a zbytečné sezení v kanceláři, které se stalo obrazem starých a velkých korporací.

Stejný přístup má Xerox i pro samotné zákazníky, kdy právě kombinace hardwaru, softwaru a služeb umožňuje ušetřit čas zákazníkovi, který se tak může věnovat důležitějším věcem.

Článek byl zpětně upraven na základě požadavků třetí strany kvůli možnému prozrazení obchodního tajemství.

Témata článku: Technologie, Byznys, Rozhovory, Výběrové řízení, Čas, Obchodní tajemství, Moderní oblast, Speciální potisk, Toner do tiskárny HP, Servisní technik, Trestný čin, Volný čas, Největší konkurent, Toner, Xerox, Znečišťování, Konkurenční boj, Velké téma, Nový nápad, Velký konkurent, Digitální svět, Maďarsko, Osobní život, Multifunkční tiskárny canon, Samotný tým

Určitě si přečtěte

Mnohé weby sledují, co přesně děláte. Znají každý pohyb myší a úder do klávesnice

Mnohé weby sledují, co přesně děláte. Znají každý pohyb myší a úder do klávesnice

** EU nutí weby, aby zobrazovaly otravné sušenkové proužky ** Doba přitom už poněkud pokročila ** Současná analytika zvládne divy, aniž by to nebohý surfař vůbec tušil

Včera | Čížek Jakub | 13

Prodeje počítačů v Česku klesají, hybridní notebooky ale trhají rekordy. Nejvíce prodává HP a Lenovo

Prodeje počítačů v Česku klesají, hybridní notebooky ale trhají rekordy. Nejvíce prodává HP a Lenovo

** Gartner zveřejnil statistiky prodejů počítačů a notebooků v Česku za 3. čtvrtletí tohoto roku ** I přes propad prodeje počítačů neuvěřitelně roste zájem o hybridní notebooky ** Největší objem zařízení prodává HP s Lenovo

Včera | Javůrek Karel | 1