Jen co Elon Musk vystřelil do kosmu svůj elektromobil, vzal do ruky mikrofon a odprezentoval výsledky hospodaření Tesla Motors (PDF) v posledním čtvrtletí roku 2017. Načasování bylo skvělé, vzdalující se Roadster, na který byly poslední hodiny namířené všechny kamery světa, totiž zahladil jistou pachuť v podobě rekordní finanční ztráty.
Takhle se dral Falcon Heavy k nebi: fotky prvního letu nejsilnější rakety světa
Tesla Motors se už nějaký čas nachází v poněkud paradoxní, ovšem nikterak neobvyklé situaci. O její elektrovozy je zájem a relativně dostupný Model 3 měl firmě už dávno přinášet rekordní příjmy, jenže mladičká automobilka se dodnes potýká s produkčními problémy.
Jinými slovy, Tesla Motors není schopna uspokojit poptávku a nedrží se ani produkčního plánu. Během prvních třech měsíců po představení Modelu 3 vyjely z fabriky pouze tři stovky vozů a během vánoční sezóny 1 550 kusů. To je stále šíleně málo – vždyť to mají být tisíce automobilů týdně!
„If we can send a Roadster to the asteroid belt, we can probably solve Model 3 production“ – Elon Musk
Komplikace s výrobou se promítly i do ztráty Tesla Motors, která v posledním čtvrtletí dosáhla rekordních 770 milionů dolarů. Za celý rok 2017 pak překročila hranici 2 miliard dolarů.
Elon Musk nicméně slibuje, že ji automobilka konečně začne odmazávat, už letos se totiž výroba zrychlí. Bylo by to třeba, tržby z prodeje vozů a služeb totiž jinak rostou. Na konci roku dosáhly 3,3 miliard a za celý rok to bylo 11,8 miliard amerických dolarů. To je bezmála o 5 miliard více než v roce 2016.
ELONOVINKY: Co už dokázala Muskova „nudná“ The Boring Company
Tesla zefektivní výrobu především pomocí další a další automatizace a robotizace. Ostatně jen v loňském roce nakoupila několik dodavatelů high-tech technologií, třeba Perbix, a tak můžeme doslova v přímém přenosu sledovat, jak Elon Musk během roku dohání to, s čím mají zavedené automobilky zkušenosti mnoha desítek let.
Jedna věc je totiž navrhnout a poskládat prototyp, ale něco úplně jiného je vyrábět jej v obrovských objemech, které mají uspokojit poptávku. Elon Musk si to plně uvědomuje a odkazuje se na technologické úspěchy SpaceX: „If we can send a Roadster to the asteroid belt, we can probably solve Model 3 production,“ prohlásil v telekonferenci s médii a investory. V každém případě, letos se to už prý opravdu změní a Tesla překoná kritický okamžik. Uvidíme.
A jak se daří Muskově nudnému startupu? Podívejte se na Elonovinky #1: