Všehoschopné chatovací aplikace jako sociální „operační systém“

  • Chatovací aplikace budou stále chytřejší a mocnější
  • Přes chatovací aplikaci budete moci objednávat taxi nebo třeba i zboží a letenku
  • Co to znamená pro stávající ekosystém webů a mobilních aplikací?

Chatovací aplikace jistě zná takřka každý čtenář. Ať už jde o Facebook Messenger, WhatsApp, Skype nebo Hangouts a další, jejich primárním účelem je posílání rychlých zpráv mezi uživateli. Stejný princip měly i starší formy v podobě ICQ a podobně. Ale Facebook, Google a další velikáni se chystají na nový boj, který se odehraje přímo mezi těmito aplikacemi.

V chatovacích aplikacích trávíme spoustu času

To co udělal email dopisům, se možná začíná opakovat s další generační změnou. Zabijákem emailu se pomalu a jistě stávají chatovací aplikace, které umožňují okamžitě posílat rychlé zprávy. Většina mladých lidí totiž používá hlavně chatovací aplikace a upřednostňuje je oproti emailu, který začíná vypadat jako trochu starobní prostředek komunikace se statusem „vážnosti“. Stejně jako většina z nás už dnes vnímá klasickou papírovou poštu.

Doba je zkrátka rychlejší a chatovací aplikace nabízí možnost okamžitého posílání zpráv komukoli a samozřejmě i více lidem do skupinové konverzace. Oproti minulosti, kdy byly aplikace jako ICQ dostupné v dobách před hlavním nástupem chytrých mobilních telefonů, je vidět obrovská změna. Takřka každý má chytrý telefon, nejvíce to přitom platí právě u mladých lidí. Neustálé datové připojení i mimo domov i práci a nutnost neustálé rychlé komunikace s přáteli nebo kolegy znamená, že v chatovacích aplikacích trávíme obrovské množství času, alespoň ve srovnání s jinými prostředky komunikace.

Nelze se tak divit tomu, že moderní formy chatovacích aplikací používá přes miliarda lidí po celém světě.

Miliardy uživatelů z celého světa

Facebook představil samostatnou a oddělenou aplikaci Messenger teprve minulý rok, do té doby byla součástí běžné aplikace Facebook. Ve stejné době udělal i rekordní akvizici, kdy za 19 miliard dolarů koupil populární aplikaci WhatsApp, která umožňuje jak posílání rychlých zpráv, tak i volání. Mimochodem tím tehdy přebyl 10miliardovou nabídku Googlu.

WhatsApp je nejrozšířenější podobnou aplikací na světě, má totiž přes 900 milionů aktivních uživatelů. Vzhledem k tomu, že toto číslo bylo oznámeno v září minulého roku, lze asi říci, že už má přes miliardu uživatelů. Facebook Messenger má ve stejném srovnání přes 700 milionů aktivních uživatelů, lze ale očekávat, že čísla už budou aktuálně rovněž o něco vyšší.

Klepněte pro větší obrázek
Data o počtu uživatelů jsou v některých případech i dva roky stará, aktuálnější hodnoty zveřejňuje jen několik společností

Nad hranicí 843 milionů aktivních uživatelů je čínská aplikace Tencent QQ, WeChat má přes 650 milionů aktivních uživatelů. Skype má vzhledem ke stáří poměrně málo – „pouze“ 300 milionů aktivních uživatelů. Apple a jeho iMessage podle posledních informací používá přes 300 milionů uživatelů.

Hlavním cílem jakékoli sociální platformy, která zahrnuje komunikaci lidí, je získat co největší počet uživatelů. Sociální komunikační platforma, ve které tráví lidé spoustu času, však nemusí být omezená pouze na komunikaci mezi přáteli a kolegy.

Chatování je jen začátek

Pokud jde například o Facebook Messenger nebo i další podobné aplikace, kromě zasílání rychlých textových zpráv umožňuje hlasovou komunikaci a videohovor. Vše se vztahuje k běžné komunikaci. Postupně se ale začaly přidávat další funkce, které byste zpočátku od chatovací aplikace rozhodně nečekali – posílání peněz mezi přáteli, které je k dispozici pro americký trh. Apple se stejnou funkcí počítá i u iMessages, byť zatím ukázal pouze patent.

Klepněte pro větší obrázekRychlé a jednoduché posílání peněz přímo z chatovací aplikace je samo o sobě obrovská změna. Vzhledem k tomu, že stačit k účtu připojit kreditní kartu (u Applu nutností), nemusíte otevírat složitě internetové bankovnictví, hledat číslo účtu kamarády, posílat, ověřovat, čekat až dva dny na převod a tak dále. Vše probíhá okamžitě a snadno. Skrze stejnou aplikaci, se kterou máte téměř přímé spojení s druhým člověkem.

Facebook, Google ale třeba i pracovní Slack či HipChat (Atlassian) už mají nebo se připravují na integraci otevřeného API, pomocí kterého budou moci vývojáři třetích stran propojit jejich služby a platformy přímo s danou chatovací aplikací. Když jste v chatovací aplikaci většinu času, proč byste třeba pro objednání taxi měli aplikaci vypnout, najít jinou specializovanou aplikaci, spustit jí a provést další kroky pro objednání taxi? Spousta zbytečných kroků, ztráta času. A to je přesně ukázka toho, jak nové systémy s umělou inteligencí ušetří další čas.

Objednávání služeb i produktů z jednoho místa

Google, Apple, Microsoft i Amazon – všichni tito hráči mají a vyvíjí vlastní formy umělé inteligence v podobě asistentky, která dokáže odpovědět na stále větší počet dotazů, které mohou být stále komplikovanější.

Klepněte pro větší obrázekTyto formy asistentek jsou ale oddělenou „aplikací“, která funguje zcela samostatně a má zatím omezené schopnosti. Nová vlna otevřeného API pro chatovací aplikace však umožňuje vytvořit chytrou virtuální asistentku, která dokáže udělat spoustu zbytečných kroků za vás.

V případě Slacku a jeho podpory Uberu funguje vše pouze textově. Ze stejné řádky, ze kterého píšete zprávy, napíšete zjednodušeně „uber jízda (z místa) do (místa)“ a je to. Slack zatím tuto funkcionalitu nabízí omezené, ale lze použít i další formy příkazů přímo z řádku aplikace Slack.

Podobným způsobem půjde objednat třeba letenku, květiny nebo další zboží. Samozřejmě nelze uvažovat o tom, že byste z psaného příkazu objednávali týdenní nákup nebo něco vybírali, jde o výrazné zrychlení u jednodušších služeb a produktů, které se třeba i pravidelně opakují.

Zápis v této formě je ale pochopitelně „programátorský“, to by však měla vyřešit stále chytřejší umělá inteligence, která z přirozeně psaného textů rozpozná, co vlastně chcete, aniž byste se museli přizpůsobovat nějakému formátu zápisu.

Klepněte pro větší obrázek

Facebook si tento princip testuje pomocí Facebook M, což je textová forma virtuální asistentky, která zatím kombinuje umělou a lidskou inteligenci agentů. Tito „agenti“ prochází jednotlivé dotazy a požadavky a přesně učí umělou inteligenci. Aby totiž bylo možné takovou technologii škálovat, je nutné, aby nebyla téměř vůbec závislá na lidské podpoře, nebo pouze minimálně.

Klepněte pro větší obrázek

Facebook už integroval základní podporu Uberu do Aplikace Messenger před několika týdny a objednávání je mnohem jednodušší – stačí kliknout na adresu, kterou vám poslal skrze zprávu třeba váš kamarád a objeví se kromě otevření mapy i možnost objednat Uber. Zprávou dostanete informaci, že už je Uber na cestě, aniž byste museli přepínat do oficiální aplikace Uberu.

Sociální „operační systém“

Zakladatel a šéf Kik Messengeru, který má „pouze“ 200 milionů registrovaných uživatelů, se rovněž soustředí na „chatboty“, jak se univerzálně označují právě asistenti kombinující umělou inteligenci rozpoznávání psaného textu, psanou odpověď a zajištění dané služby nebo produktu z různých segmentů.

Podle něj jsme svědky vzniku „operačního systému pro společnost“. Tomu, kdo viděl film „Her“, se tento koncept určitě vybaví ještě v mnohem širší podobě. Podle jeho slov je směr takový, že určitá forma umělé inteligence nám bude usnadňovat každou interakci, kterou budeme provádět.

Klepněte pro větší obrázek
Snímek z filmu Her, kde je prezentovaná forma sociálního operačního systému s osobností

I chatovací aplikace se tak mohou stát obrovským systémem, pomocí kterého budeme komunikovat i řešit všemožné věci – od odpovědí na otázky, až po objednávání služeb a produktů. I když zatím pouze textově, lze samozřejmě očekávat i budoucí podporu hlasového ovládání.

Tímto způsobem se může stát, že například mobilní aplikace jako Facebook Messenger, Slack a další mohou zcela obejít klasické obchody s aplikacemi (App Store, Google Play) – jak na iOS, tak i na Androidu. Využívání aplikací třetích stran takovým způsobem totiž nevyžaduje nutnost mít nainstalovanou aplikaci dané služby, komunikace probíhá přímo z chatovací aplikace k serverům třetích stran.

Potenciální problém je to především pro Apple a Google. Tímto způsobem můžou chatovací aplikace vytvořit systém v aplikaci, který bude nabízet spoustu funkčnosti, která je rovněž od výrobce dostupná i mimo aplikaci, ale to znamená přepínat aplikace a další kroky. Facebook Messenger a další si tak mohou velmi snadno vybudovat vlastní „App Store“ mimo ten stávající, což by snížilo relevanci různých částí operačního systému iOS i Android.

Klepněte pro větší obrázek

Google už podle informací pracuje na „chytré“ verzi chatovací aplikace Hangouts s podobnými možnostmi, ale vzhledem k tomu, že nejsou k dispozici čísla o počtu uživatelů Hangouts, je otázka, zda dokáže Google uspět. Google má jistě skvělé technologie v oblasti umělé inteligence, ale protože Hangouts s velkou pravděpodobností nemá tolik uživatelů jako třeba Facebook Messenger a WhatsApp, může to znamenat neúspěch.

Stejný případ je u Applu, který má iMessages (česky „Zprávy“) i Siri, počty uživatelů jsou ale třikrát menší než u WhatsAppu nebo Facebook Messengeru. Zatím nejhůře z tohoto pohledu vypadá Microsoft se Skypem a Cortanou.

Každopádně nás s novými „chytrými“ chatovacími aplikacemi čeká nová éra, která může významně zamíchat kartami všech velkých hráčů na trhu.

Diskuze (16) Další článek: IPv6 slaví dvacáté výročí. Přechod je ale relativně pomalý

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,