Výrobci automobilů představili standard digitálního klíče: Auta budeme odemykat mobilem

  • Sdružení CCC oznámilo nový standard digitálního klíče pro automobily
  • Pomocí jednoho standardu bude možné nahradit klasické klíče od auta chytrým zařízením
  • Mezi partnery sdružení je Apple, Samsung, Volkswagen a další

Car Connectivity Consortium (CCC) představilo specifikace první verze Digital Car Key neboli digitálního klíče pro automobily, který umožní nahradit stávající různé systémy, které výrobci automobilů používají a posunout je do digitálního věku a internetu. Nový standard už tak počítá s využitím například chytrého telefonu nebo náramku a hodinek k ovládání vozidla.

Chytré mobilní telefony a různé typy chytrých náramků jsou už extrémně rozšířené. Ale zatímco u nich už vznikla řada technologických standardů pro komunikaci a zabezpečení bezdrátového spojení (Bluetooth 5.0, Wi-Fi 802.11ac, LTE a další), v případě automobilů je nástup a standardizace o něco pomalejší a chaotičtější.

I to je jeden z důvodů, proč jsou stále problémy s připojením chytrého telefonu k multimediálnímu displeji moderních aut – „standardů“ je spousty a každý výrobce podporuje vždy něco jiného. Car Connectivity Cosnsorcium, který mimo jiné stojí i za MirrorLinkem, se snaží situaci zjednodušit s technologií, která už se u některých moderních automobilů začíná v částečné formě objevovat – digitálního klíče.

Digitální automobilový klíč 1.0

Nový standard Digital Car Key 1.0 má sjednotit systém zabezpečení a bezdrátové komunikace, která je s využitím digitálního klíče spojená. Nejde přitom pouze o samotné odemykání a zamykání vozu třeba mobilním telefonem, ale také o detekci vzdálenosti od vozidla, nastartování, ověřování uživatele, vytváření a zrušení digitálních klíčů, jejich omezené používání a další funkce.

Aby všechny tyto operace bylo možné provádět bezpečně, je nutné používat nejmodernější systémy šifrování a bezpečnostních standardů, podobně jako u jiných technologických systémů, které jsou používané napříč různými zařízeními a od různých výrobců (třeba zmíněné Bluetooth).

V tomto případě se očekává použití standardu NFC, přičemž zároveň dochází k propojení jak aplikace v mobilním telefonu nebo jiném chytrém zařízení, tak i přímému spojení automobilu s backendem výrobce automobilu.

Klepněte pro větší obrázek
Architektura Digital Car Key 1.0

V rámci konsorcia spolupracuje přes 80 společnosti jako BMW, General Motors, Volkswagen, Daimler, RealVNC, HTC, PSA, Honda, LG Electronics, Hyundai, Alpine, Toyota, Samsung a dokonce i Apple. Dle vyjádření je v tomto sdružení přes 70 % výrobců automobilů.

Budoucnost automobilů i sdílené jízdy

I když interakci s vozidlem pomocí mobilního telefonu podporuje třeba Tesla, v tomto případě jde o standard, který vše zjednoduší nejen pro všechny hráče v oboru, ale také pro uživatele.

Obzvláště pokročilé jsou schopnosti rychlé a nastavitelné konfigurace s digitálním klíčem, což využijí nejen půjčovny (dostanete digitální klíč na dobu, na kterou jste si vůz předplatili), ale také platformy pro sdílenou jízdu a sdílené vlastnění automobilů.

Díky digitálnímu klíči bude snadné sledovat, kdo s vozem jel, jak dlouho a přiřadit k danému uživateli i další údaje o vozidle (ujetá vzdálenost, spotřeba a podobně). Řeší to i různé případy, kdy potřebujete na chvíli někomu půjčit auto a na dálku tak vytvoříte omezený digitální klíč jen pro něho a konkrétní časové období nebo oblast – typicky pro kamaráda nebo třeba zaměstnance.

Specifikace řeší i případy prodejů vozů a tím pádem i zrušení všech běžných klíčů a vytvoření nových pro nového majitele, což musí být rovněž řešeno velmi obezřetně a s nutným zabezpečením. Systém musí zkrátka hlavně zajistit i nemožnost zkopírování klíčů a neautorizované převádění práv na nové uživatele.

Vzhledem k tomu, jak je to s krádežemi i nových automobilů, lze s jistotou říci, že automobilky nejsou v tomto směru rozhodně technologicky pokročilé a je jedině dobře, když bude jeden standard, na kterém budou spolupracovat inženýři ze všech automobilek i technologických společností a vyřeší digitální klíč pro automobily tak, jak by to nezvládl nikdo samotný.

Diskuze (34) Další článek: BBC přišlo s aplikací, která má konkurovat Spotify a Apple Music

Témata článku: Apple, Technologie, Bezpečnost, Mobilní telefon, Automobily, Samsung, Bluetooth, NFC, HTC, BMW, Toyota, Volkswagen, Technologická společnost, Nový uživatel, Honda, Moderní auto, Bezdrátová komunikace, Daimler, Moderní automobil, Chytrá zařízení, Alpine, Nový standard, Chytrý náramek, Nový majitel, Technologický standard


Určitě si přečtěte

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

Petr Kubala | 32

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Karel Kilián | 141

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 60

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 44


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji