Výsledky Microsoftu a Googlu: Windows se probouzejí, Lumia v klinické smrti a Google je pořád jedna velká reklamka

  • Microsoft i Google si meziročně polepšily
  • Microsoftu se dařilo v cloudu , zlobí jej ale Surface a Lumia
  • u Googlu zase platí, že tržby tvoří především reklama
Výsledky Microsoftu a Googlu: Windows se probouzejí, Lumia v klinické smrti a Google je pořád jedna velká reklamka

Na sklonku dubna se firmy tradičně začínají chlubit výsledky svého hospodaření v prvním čtvrtletí 2017. Se svou zprávou pro investory už přispěchal také Microsoft a Alphabet, tak se pojďme podívat.

Začněme Microsoftem. Novoroční dopíjení šampusu a dojídání chlebíčků se rozhodně neneslo v duchu propadu tržeb a zisku. Právě naopak. Firma si meziročně polepšila o 8 procent, vydělala 22,1 miliard dolarů a čistý zisk za první tři měsíce si dokonce polepšil o 28 procent na 5,7 miliard dolarů.

Tržby Microsoft v prvním čtvrtletí 2017

Productivity group (Office, Linkedin a další podnikové služby):

  • Tržby: 7,96 miliard dolarů
  • Provozní zisk: 2,8 miliard dolarů

Cloud group (Azure, servery):

  • Tržby: 6,8 miliard dolarů
  • Provozní zisk: 2,2 miliard dolarů

Personal Computing group (Windows, Xbox, Lumia, weby aj.):

  • Tržby: 8,9 miliard dolarů
  • Provozní zisk: 2,1 miliard dolarů

První čtvrtletí s Linkedinem

Na těchto číslech se mimo jiné poprvé podepsala akvizice profesní sítě Linkedin. Ta, podobně jako mnohé další, už má sice zajímavé tržby, které se vyšplhaly na rovnou miliardu dolarů, ale na černá čísla se ještě čeká – provozní ztráta momentálně dosahuje půl miliardy dolarů.

Linkedin v tom není sám, ve ztrátě totiž byly nebo i nadále jsou i mnohé obrovské služby, které dnes považujeme za samozřejmou součást moderního webu – třeba Twitter. Pro svou vlastní velikost potřebují špičkovou síťovou infrastrukturu, vývojáře a nekončící investice, nicméně zpravidla žijí jen z reklamy, takže se první dlouhé roky v podstatě neobejdou bez finančních injekcí. Na stranu druhou, v případě Microsoftu a jeho akvizice Linkedinu je zřejmé, že mu tento nákup zajímavě zapadá do jeho spíše podnikového portfolia, čili přínos profesní sítě je v něčem jiném než třeba v příjmech za prémiové účty.

Sílící cloud a konec propadu Windows

Tahounem redmondského byznysu ale začíná být pomalu něco úplně jiného – dravá Cloud group. Microsoft v rámci své vnitřní přestavby před lety proměnil divize v pracovní skupiny a právě ta cloudová, pod kterou patří internetové servery a Azure, jehož tržby meziročně poskočily o 93 procent, přispěla do celkového provozního zisku korporace 2,2 miliardami dolarů. Nejziskovější je sice i nadále Productivity group (Office, podnikový software, zmíněný Linkedin), ale už to nemusí dlouho trvat.

Neméně zajímavý je i pohled do sekce osobních počítačů. (Personal Computing group). Podle Microsoftu zpomaluje propad poptávky po nových počítačích, tržby z profesionálních Windows (Pro aj.), které si kupují především podniky, totiž poskočily o 10 procent a propad u základních Windows (Home) dosáhl pouze procenta.

Stále exotičtější Lumie

Zcela odlišným příběhem je ale hardware. Herní sekci (Xbox) se docela dařilo, nicméně tržby ze Surfacu se popadly o více než čtvrtinu. Microsoft to vysvětluje větší konkurencí podobných malých zařízení na trhu.

A pak tu máme ty prokleté Lumie. Je to tak, Lumia pro Microsoft prakticky přestává existovat. Tržby z telefonů se meziročně propadly o 0,7 miliard dolarů a redmondští účetní potvrzují, že se telefony s Windows opravdu prakticky vypařily z trhu.

To samozřejmě neznamená, že byste si je už nemohli pořídit a že by snad končila jejich podpora, ale v celkovém balíku jednotlivých tržeb mají naprosto zanedbatelný podíl.

Kolik se jich v prvním čtvrtletí fyzicky prodalo, si sice Microsoft nechal pro sebe, ale na pomoc si můžeme vzít třeba odhady Gartneru, podle kterého se během Vánoc (Q4) prodalo milion telefonů s Windows. Loni v létě (Q3) to bylo 1,5 milionů kusů a loni na jaře (Q2) skoro 2 miliony. Pokud sestupný trend pokračoval stejným tempem i zkraje letošní roku, nejspíše to budou stovky tisíc kusů. Abychom to uvedli do nějakého kontextu, přes Vánoce se podle Gartneru prodalo 350 milionů telefonů s Androidem a 77 milionů iPhonů.

Alphabet zůstává obří reklamní korporací

Microsoft si zaslouží přímé srovnání s jedním z hlavních rivalů – Alphabetem. Kde jsou ty doby, kdy byl Google malý internetový startup, který hleděl na Microsoft z poměrně velké vzdálenosti jakožto na toho velkého a mnohem bohatšího? Jsou dávno ty tam.

Alphabet se tedy mohl v prvním čtvrtletí pochlubit celkovými tržbami ve výši 24,8 miliard dolarů (meziroční zlepšení o 22 %) a čistým ziskem 5,4 miliard dolarů. I nadále platí, že většinu tržeb tvoří příjmy z reklamy (18 miliard dolarů) a to především z vlastní sítě služeb. Celkové tržby proto nejspíše meziročně vystřelily i díky tomu, že vzrostl jak počet reklamních prokliků (+44 %), tak cena za proklik (+19 %).

V každém případě se ukazuje, že všechny služby a produkty Googlu jsou pouze podpůrným prostředkem pro jádro googlího byznysu. To platí i o masovém Androidu a Play Storu. Jinými slovy, všechny tyto další a oblíbené služby Googlu ve srovnání s reklamou tvoří jen malý díl příjmů obří korporace.

Byznys z Mountian View je tedy postavený na zcela odlišných základech než ten z Redmondu. Zatímco Microsoft musí uvádět dobré produkty, aby je prodal, Google, potažmo Alphabet, musí vytvářet dobré produkty proto, aby dokázal v jejich ekosystému prodat reklamní prostor. O příjmy ze samotných produktů už mu ale s trochou nadsázky až tak nejde, což dokazují i kvartální čísla.

Témata článku: Microsoft, Google, Byznys, Finanční výsledky, Alphabet

12 komentářů

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 29. 4. 2017 18:14:46
    Ohledně Windows (desktop verze), sám OS není problém, nikdo netvrdí, že je...
  • madyone 28. 4. 2017 19:14:13
    Podle mě se už Lumie nevyrábí a jen se vyprodávají sklady, dokud to jde...
  • VectorX 28. 4. 2017 17:27:56
    "Microsoft to vysvětluje větší konkurencí podobných malých zařízení na...