Znova a lépe. Česká 3D tiskárna DeeGreen jde na trh

Česká společnost DO-IT se v loňském roce snažila prorazit s 3D tiskárnami DeeOrange. Ne vše vyšlo podle představ. Firma ale nasbírala zkušenosti a nový model už slibuje mnohé.

Česká společnost DO-IT to s 3D tiskem chtěla výrazně rozjet už během loňského podzimu, kdy na trh vyrukovala s malou tiskárnou DeeOrange. Přirovnávána byla k iPhonu – technologii zabalila do pěkného obalu a snažila se, aby uživatelé nemuseli nic řešit, jen tisknout. Doba nicméně pokročila a DO-IT to zkouší znovu s novými zkušenostmi.

„DeeOrange byl pro nás silná škola,“ pokyvuje hlavou v nových prostorách firmy DO-IT její šéf David Miklas. Obklopený vytisknutými a křiklavě zelenými postavičkami mistra Yody z Hvězdných válek potvrzuje zvěsti, které se po trhu v posledních měsících tradovaly. „3D tiskárny se nám od kupujících vracely. Doplatili jsme na výrobu. Byla náročná a trvala dlouho a i kvůli tomu se začaly objevovat chyby,“ vysvětluje Miklas.

Přesto tento první pokus za žádný velký průšvih nepovažuje a naopak si z něj podle svých slov odnáší spíše ponaučení. „Hodně jsme se naučili. Do té doby například naši zaměstnanci, kteří nikdy nestavěli linku, najednou výrobní linku stavěli. Teď už z toho můžeme čerpat,“ říká. DeeOrange měl sice původně ambiciózní prodejní plány, nakonec se k zákazníkům dostalo kolem 50 kusů, což je nakonec vzhledem k problémům uspokojivé číslo.

Z oranžové zelená

V DO-IT se každopádně rozhodli začít znovu. Firma se z technologického inkubátoru InovaJet ČVUT přestěhovala do rekonstruovaných prostor na pražské Palmovce, kde se aktuálně dokončuje nová výrobní linka i s nákladovým výtahem a menším jeřábem. Zde se postupně chystá na expedici na zahraniční trhy zcela nový stroj. Je to opět malá 3D tiskárna, tentokrát nazvaná DeeGreen.

Klepněte pro větší obrázek
Nová 3D tiskárna DeeGreen je údajně technologicky na špici.

„DeeOrange už vyrábět nebudeme, její místo převezme DeeGreen,“ popisuje Miklas. „Technologie v 3D tisku šly hodně dopředu a nový model to, společně s našimi zkušenostmi z minula, reflektuje.“ Mladý technik a podnikatel se chlubí třeba autokalibračním systémem (tiskárna se sama kalibruje díky zabudovanému senzoru), vyšší rychlostí a kvalitou tisku. „Myslím, že se nyní klidně můžeme srovnávat s Ultimakerem a další světovou konkurencí.“

Cílem DO-IT je od začátku přiblížit trojrozměrný tisk běžným lidem – prostě jim dodat tiskárnu, která je v podstatě protipólem projektu RepRap, ve kterém je zdejší komunita poměrně hodně aktivní (a proti DO-IT se hlasitě vymezuje). I když má DeeGreen oproti „oranžovému“ modelu hodně vylepšení, stále úplně model „zapoj a funguj“ nepřináší. Například je neustále nutné potírat podložku speciálním lepidlem.

Klepněte pro větší obrázek
DeeGreen zvládá autokalibraci.

I tento proces by ale Miklas se svým týmem chtěl změnit. Lepidlo nakupuje od výrobce jako „OEM“ a označuje ho vlastní značkou, zároveň ale společně s tímto výrobcem pracuje na tom, aby tiskárna dokázala lepidlo před tiskem na podložku nanášet sama. DeeGreen už také tiskne z lepšího materiálu než dřív – nyní jsou využívány 750g špulky (průměr 1,75) z plastu na bázi kukuřičného škrobu. Nově už náplň není externí součástí, ale je zabudována přímo v těle tiskárny.

Stovky kusů do Německa

Nová tiskárna se na trh dostane v těchto dnech a tvůrci jí prezentovali nedávno na německém veletrhu CeBIT. Tam údajně slavila úspěch. „Přišlo za námi velké množství distributorů a máme první objednávky. Do Německa v následujících několika měsících expedujeme 200 kusů DeeGreen,“ říká David Miklas s tím, že původně počítal se sérií 30 kusů. Nyní tedy bude muset zrychlit a zefektivnit výrobu.

To by prý neměl být zase takový problém. „Nový model je v podstatě taková skládačka z IKEA, je lehké ho dát dohromady, hodně jsme na tomto po minulých zkušenostech zapracovali,“ tvrdí. Montáž jednoho přístroje má dvěma pracovníkům trvat zhruba čtyři hodiny s tím, že na směně budou pracovat zaměstnanci čtyři. Čas montáže se má v budoucnu srazit na polovinu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jedna náplň zvládne vytisknout osm postaviček mistra Yody. Ten je uvnitř dutý.

Společně s tím se podařilo snížit také výrobní náklady, což ovšem nekoresponduje s výslednou cenou. Ta je oproti předchozímu modelu DeeOrange asi o šest tisíc vyšší (49 tisíc korun s daní). „To je otázka trhu. Ze zahraničí jsme dostali reakce, že se nemáme bát cenu navýšit,“ vysvětluje Miklas.

DO-IT registruje zájem také z dalších zemí mimo Německo, zejména z Nizozemska, Francie, Španělska a Velké Británie. Společnost proto chce zaměřit své aktivity především do zahraničí, což je rozdíl oproti modelu DeeOrange, jenž byl prodáván primárně v Česku.

Aby se výroba stíhala, plánuje společnost přijmout ještě další zaměstnance do výroby. Počítá se se zaškolením, základním předpokladem je nicméně paragraf 50 pro práci s elektrickými zařízeními.

Tajný projekt pro velkou firmu

Společnost je podle jejího šéfa na další aktivity finančně připravena. Z firmy sice po vzájemné domluvě odešel původní investor, tomu se nicméně vložené peníze splácí a ještě letos by měly být účty vyrovnány. „Firma je soběstačná. Kromě peněž z prodaných DeeOrange stále děláme ještě IT služby a peníze přináší také profesionální tiskárna DeeRed a zálohy z DeeGreen.“

Klepněte pro větší obrázek
Výzkumná laboratoř DO-IT v nových prostorách.

DeeRed se jeví jako slibný produkt. To je model určený pro průmyslové využití, na výšku má více než dva metry. Prodej je opět orientovaný zejména na zahraničí a prozatím se ho prodalo 10 kusů.

David Miklas měl ještě před pár měsíci ambice kolem tiskáren jeho společnosti vybudovat ekosystém podobný App Storu u Applu. Na webu be3d.cz chtěl vybudovat komunitu pro sdílení 3D modelů, editor, komunitní tisk a podobně. Tato oblast rozšiřování ale v podstatě stojí na místě. „Čas prioritně věnuji jiným věcem a podle toho to také vypadá,“ souhlasí Miklas.

Společnost se také stala českým distributorem „3D pera“ 3Doodler. Toho se údajně v Alze prodá 10 až 15 kusů týdně.

Klepněte pro větší obrázek
Náplň už je součástí těla tiskárny.

V DO-IT se každopádně netváří, že by chtěli zavírat krám, naopak. Ve společnosti mimo výrobu pracuje 15 lidí, nové prostory na Palmovce o rozloze 500 metrů čtverečních slibují prostor pro růst a David Miklas se už v dubnu chystá v rámci programu CzechAccelerator od CzechInvestu na tříměsíční štaci do RocketSpace v Silicon Valley. Chce tam navázat vztahy také mimo Evropu, založit pobočku a najmout tamního „obchoďáka“.

V laboratořích pražské společnosti se navíc údajně pracuje na projektu pro „jednu skutečně velkou společnost“. V souvislosti s 3D tiskem a velkou společností logicky padla otázka na HP, které plánuje vlastní 3D tiskárny, ta to ale prý není. „Zatím nemohu nic říci, ale ještě letos možná něco oznámíme,“ slibuje Miklas.

Diskuze (6) Další článek: Chromecast míří do evropských zemí, Česko má ale opět smůlu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,