GolemVR: vyzkoušeli jsme první velkoplošnou virtuální realitu v Česku

  • V Praze se otevřela první velkoplošná virtuální realita
  • Zatím obsahuje pouze jeden zážitek v podobě přenesení do historické Prahy
  • Systém má i fyzické propojení, takže zdi jsou „skutečné“, stejně tak další části

V Česku došlo ke spuštění poměrně unikátního projektu – GolemVR od společnosti DIVR Labs, který propojuje virtuální realitu s tou skutečnou v rámci velké plochy. Speciální zážitek ve virtuální realitě lze navíc sdílet s dalšími lidmi najednou. My jsme byli přímo na testování a získali jsme i podrobné informace o tom, co vše se za tímto systémem skrývá.

Virtuální realita je stále populárnější v domácnostech, ale zároveň je poměrně na začátku. Zatímco HTC Vive sází na pohyb po místnosti, Oculus jde zatím spíše směrem posezení a pasivního zážitku. GolemVR se ale vymiká, protože se jedná o velkoplošnou virtuální realitu, která je navíc spojená i s reálným světem. V Česku nic podobného nenaleznete a na světovém trhu jsou zatím jen dva hlavní konkurenti – Zero Latency a The Void.

Sázka na Oculus a notebooky na zádech

Celý komplex se nachází na rozloze 250 m2, kde jsou ze dřeva vytvořené jednotlivé chodby, zdi, jednoduchá okna a podobně. Celý tento prostor je snímán pomocí 80 kusů kamer Optitrack, přičemž maximum této technologie je v současnosti 108 kamer.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Batoh s počítačem na záda a hurá do virtuální reality

Tento systém snímání je kombinován se speciálními přídavnými senzory, které jsou umístěné na běžných brýlích Oculus Rift. Díky tomu může systém, který vše vyhodnocuje na lokálním serveru, okamžitě zpracovávat, kde přesně se jednotliví uživatelé nachází a reprezentaci této pozice poté využít ve virtuální realitě.

Na samotné helmě Oculus Rift je navíc přidělaný i Leap Motion senzor, díky kterému je možné snímání kompletně celých rukou a prstů. Pokud se na ně podíváte, prsty se nachází a pohybují stejně ve virtuální realitě jako ve skutečnosti.

Co vás čeká:

Protože se jedná o mobilní virtuální realitu, je nutné vše nějak napájet a částečně zpracovávat i lokálně. Oculus Rift je tak propojený do speciálního tenkého batohu, který ukrývá výkonný herní „notebook“ Walker od XMG, jež je vybaven čtyřjádrovým procesorem Intel Core i7-7700HQ a výkonnou grafikou.

Použité 99Wh baterie, které jsou dvě a lze je rychle vyměnit, dokáží napájet 2 průchody virtuálním světem, přičemž jeden trvá kolem 25 minut. Aby se ale nemuselo čekat na nabíjení, je připravena i spousta volných a nabitých baterií, které lze hned využít.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Batoh je celkem malý a lehký, je to v podstatě herní notebook bez displeje

Vzhledem k výkonu notebooku a nutnosti vykreslovat celou hru samozřejmě dochází k zahřívání, což mírně cítíte na zádech. Jedná se ale jen o menší teplo, které ho si díky zážitku ze hry téměř nevšimnete.

GolemVR: jak to probíhá

DIVR Labs pod vedením šéfa Lukáše Burdy a technického šéfa Martina Tichoty vytvořili za devět měsíců v rámci 12členného týmu krátkou virtuální hru GolemVR v enginu Unity, která je zaměřená na cestování v čase do minulosti staré Prahy. Jedná se o multiplayerovou hru v tom smyslu, že v jednotlivých lokacích mohou být až čtyři lidi současně, přičemž se v rámci virtuální reality i vidí, takže do sebe nenarazí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mapa ze hry ve virtuální realitě je postavena i fyzicky na ploše 250 m2. V té se budete pohybovat. A když se dotknete virtuální zdi, dotknete se i té fyzické, což dojem významně umocní

Pokud by se jednalo o prázdnou halu, asi by to nebylo zas tak nic zajímavého – prostě trochu svobodnější zážitek jako s HTC Vive. Projekt GolemVR ale propojuje virtuální svět s tím skutečným.

Jakmile totiž vývojáři vytvořili hru na danou plochu a s danou představou průchodu, vytvořili důležité části i fyzicky. Takto vytvořené fyzické „bludiště“, které samo o sobě zabralo na výrobu kolem tří měsíců, tak reflektuje pozice věcí ve virtuální realitě.

Pokud se tak v GolemVR dotknete zdi, skutečně se jí dotknete, protože je na daném místě vytvořená ze dřeva. Díky tomu, že systém má přesné údaje o vaší pozici i rukou, jedná se o poměrně přesný zážitek, který má přesnost (chybovost) v rámci jednotek centimetrů.

Tvůrci ale neskončili jen u obyčejných zdí. Vytvořili například okno, které má své vnitřní okraje a můžete se jich tak chytnout a nakouknout. Můžete se opírat o různé menší stěny a podobně. V části se starým Karlovým mostem se dokonce dočkáte i realistické foukání větru, který je zajišťován jednoduše – pohyblivým ventilátorem. Spolu s virtuálním obrazovým zážitek to ale funguje skvěle.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ve virtuální realitě uvidíte díky senzorům Leap Motion i své ruce a prsty

Specialitkou je dokonce i sálající teplo z virtuálního krbu, které je řešené pomocí infračervené lampy. DIVR Labs plánují neustále přidávat další maličkosti, které zážitek ještě více zpestří – například pochodeň do ruky (mobilní infra lampa ve stejném tvaru), fyzickou reprezentaci hromady virtuálního listí a podobně. Dle tvrzení se to dá zkrátka vylepšovat do nekonečna.

Zažijete budoucnost

Celá „hra“ je doplněná jednoduchými hlavolamy a je poměrně krátká (běžný průchod kolem 25 minut) a nelze příliš čekat, že byste si ji prošli více než jednou či dvakrát a stále by vás bavila. Co jsem si ale uvědomil v sekci temné knihovny, kdy je vše trochu tmavší, malé barevné efekty od kouzelného ohně vyniknou a přestanete vnímat nízké rozlišení displejů (je to Oculus Rift, takže velmi slabých 2 160 × 1 200 pixelů), jak je to neuvěřitelné.

Zcela jsem se ujistil, že jakmile technické provedení virtuální reality bude jen o trochu lepší a vše navíc bude propojené s fyzickým vnímáním, už skoro nikdo nebude chtít být v reálném světě, který je omezený, drahý, smrtelný a tak podobně.

V takové virtuální realitě si budete moci užít jakýkoli příběh ještě lépe než v realitě – nejste totiž ničím omezeni. Pochopitelně to chvilku potrvá, protože vytvořit fyzické vnímání v domácích podmínkách pro různé prostředí a objekty není jednoduché a budeme si na to muset ještě dlouho počkat, ale je to pro mě jasná budoucnost. Pokud budeme jednou v „Matrixu“, už nebude cesty zpět. Normální svět bude totiž nudný.

Zahraniční plány

Tvůrci chtějí na stejném fyzickém podkladu vytvořit i jinou hru (zážitek) a hlavně vytvořit další podobné projekty i v zahraničí. Pomoci by měly i investice, které už dostali od Jana Galgonka, Josefa Matějky, Ondřeje Fryce, Adama Paclta nebo Jerry Javornického. Celkem už projekt „spolknul“ několik desítek milionů korun.

GolemVR je přístupný pro osoby od 130 cm a před vstupem podepisujete, že jste si vědomi zdravotního stavu a případného nebezpečí (například pro fotosenzitivní epileptiky a další). Navíc probíhá i neustálý dohled pracovníků pomocí kamer, zda se v bludišti něco neděje a zda uživatelé nepotřebují pomoci. Celý komplex se nachází v hračkářství Hamleys v ulici na Příkopě s otevírací dobou 10 až 20 hodin. Vstupné je stanoveno na 450 Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Projekt GolemVR se povedl a ukazuje dnešní možnosti virtuální reality. Stále jsou znát technické limity, ale zážitek je to velmi silný

Kromě jednotlivých osob se tvůrci zaměřují marketingově i na větší skupiny, ostatně proto je GolemVR o staré Praze, protože se to skvěle hodí i pro turisty. Rozhodně to ale doporučuji zažít každému, protože obzvláště u virtuální reality v této formě platí, že je to něco, co se příliš nedá popsat.

Diskuze (4) Další článek: Geforce GTX 1180 čekejte za dva měsíce. Founders Edition bude stejně drahá jako loni

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,