Tesla je sice tahounem nového trendu v podobě elektromobilů, ale takřka všechny automobilky se na výrobu elektromobilů rovněž připravují. Ovšem v Číně je v tomto ohledu zcela jiné tempo a hlavně objemy, a to i ve srovnání s celým světem.
Spalovací motory už neudrží krok: Nejrychlejším autem na Pikes Peaku se stal elektromobil
Jak informoval web South China Morning Post, Čína se potýká s obrovským množstvím elektromobilových startupů, kterých je už přes 500. Ve všech případech se samozřejmě nejedná o přímou konkurenci Tesly či jiným věhlasným značkám, protože většina z nich se zaměřuje na jednodušší levná a malá elektroauta do města, která mají typicky jen dvě sedačky.
Růst rychlejší než kde jinde
Zatímco čínská vláda plánovala, že se tento rok prodá v Číně kolem 2 milionů elektromobilů (minulý rok to bylo 1,26 milionu), s tempem vzniku nových elektromobilových startupů by se jich v roce 2020 vyrobilo přes 20 milionů kusů za rok. Protože by to mohlo znamenat přebytek a spoustu z těchto malých a nových startupů zkrachuje, mohlo by to negativně ovlivnit celou ekonomiku. Vláda proto nařídila omezení právě pro menší startupy.
9 elektromobilových startupů, které chtějí porazit Teslu
Pokud firma nedokáže vyrobit alespoň 100 tisíc elektromobilů ročně, nedostane výrobní licenci. Omezení se tak dotkne všech malých výrobců a k výrobě elektromobilů se tak dostanou jen velké a finančně zabezpečené firmy. Například Tesla má v plánu v Číně vyrábět přibližně 500 tisíc elektromobilů ročně, Volkswagen pak asi 300 tisíc kusů.
Celkově se v Číně během roku 2018 prodalo 22,3 milionu automobilů, takže i když se tento rok dostanou prodeje elektromobilů na 2 miliony kusů, stále půjde teprve o 10 % z celkových prodejů. Tempo růstu je ale na poměry dynamiky globálního automobilového průmyslu velmi vysoké.
Čína se může stát centrem elektromobility
V Číně je kromě rychlého růstu poptávky pozitivním výhledem i to, že se v tamních podmínkách může ve svižném tempu přizpůsobovat i nutná infrastruktura dobíjecích stanic. Zářným příkladem je síť vysokorychlostních železnic, která vznikla během posledních patnácti let a aktuálně představuje přibližně 15 tisíc kilometrů nově vybudovaných tratí, po kterých se vlaky prohání rychlostmi 200-350 km/h.
Když je vůle vlády, staví se neuvěřitelně rychle. A protože by přechod na elektromobilitu mohl znamenat silnou šanci pro větší uplatnění čínských automobilek v globálním automobilovém průmyslu, je celkem bezpochyby, že vůle bude. Ostatně, aby na všechno byla čistá elektrická energie, staví Čína nové jaderné elektrárny.