Marek Rosa: Jak jsem získal investici milion eur

Dvacetičlenný česko-slovenský tým Keen Software House získal od investorů 1 milion eur na rozvoj své ambiciozního projektu Miner Wars. Tady je jejich příběh.

Získat v Česku peníze na rozjezd softwarového projektu není zase tak těžké. Minimálně z pohledu Slováka Marka Rosy, který na svůj „tříáčkový“ herní titul Miner Wars dostal investici ve výši jednoho milionu eur a se svým dvacetičlenným týmem programátorů, grafiků, scénáristů a testerů sdružených ve společnosti Keen Software House hodlá v následujících měsících vydat komplexní ambiciózní vesmírnou střílečku, kterou lze nejlépe přirovnat k legendární sérii Descent.

Keen Software House v současné době sídlí v bytě předělaném na kancelář v jednom činžovním domě u Vítězného náměstí v pražských Dejvicích, kde mě také zástupci společnosti přivítali a představili své rozsáhlé plány.

Pro peníze s funkční věcí

Na Miner Wars jsem pracoval sám zhruba dva roky. Potom se ke mně začali přidávat různí dobrovolníci,“ začal Rosa s vyprávěním o své cestě k milionu eur. Mladý programátor a dnes i vedoucí manažer o velkém herním projektu snil už delší dobu. Zpočátku se věnoval vývoji softwaru na zakázku, což ho ale zcela časově vytěžovalo. „Finančně to bylo hodně výhodné. Našetřil jsem si proto nějaké peníze, abych se zakázkami mohl skončit a věnovat se tvorbě Miner Wars na plný úvazek.

Kdyby se mi nepodařilo získat investici, možná bych své plány na tvorbu velké AAA hry nějak promyslel a změnil,“ popisuje alternativní plány Rosa. Naštěstí pro něj a jeho tým se však nic takového nestalo. Před pár měsíci vyrukoval do světa s testovací verzí svého titulu a začal se poohlížet po někom, kdo by do začátků vložil peníze.

Klepněte pro větší obrázek
Marek Rosa začal na vývoji Miner Wars pracovat sám. Postupně se k němu přidalo pár dobrovolníků. S hratelnou verzí a prvními penězi z předprodeje (předprodejní cena tvoří 50 procent ceny, za kterou se bude finální hra prodávat) začal obcházet investory.

Milion eur Rosovi poskytla skupina českých investorů. O jaká jména jde, ale nechce specifikovat. V jeho firmě získali minoritní podíl, většina patří jemu. „Mí investoři se mediálně nijak neangažují, ale v Čechách mají zainvestováno už v několika větších projektech.“ Získat peníze prý nebylo nikterak těžké a částku měl v kapse už tři měsíce od začátku hledání. Trvalo by to ještě méně, kdyby vše tradičně nezdržovala byrokracie.

Mně to připadá jednoduché, ale ve skutečnosti to tak jednoduché není,“ uvádí Rosa tvrzení o jednoduchosti získání peněz do širšího kontextu. „Za investory jsem šel už s hotovou věcí, ne jenom s nějakým snem.“ Tím v jedné větě popsal běžnou praxi českých startupistů. Ti často mají plány na nové projekty, ale prozatím zůstává pouze u nich. Na plány a sny ale nikdo nikomu peníze nedá, důležitý je minimálně funkční prototyp a představy o byznys modelu. „Když vidím, jaké projekty tady často vznikají, tak být investor, také jim nedám ani korunu,“ dodal Rosa přísně.

Tisíce dolarů už se sypou

Obchodní model a strategii už Rosa má. Ještě, než se vydal za investory, začal Miner Wars nabízet v předprodeji všem zájemcům. Jak je vidět na vytisknutých grafech na zdech kanceláří Keen Software House, digitální předprodej zpočátku raketově vystřelil a nyní se drží na mnohem nižších, ale stabilních číslech. „Prodeje teď nejsou nijak zázračné, ale je to pár tisíc dolarů měsíčně a každý měsíc se příjem zvyšuje,“ s optimismem komentuje mladý podnikatel současnou finanční situaci.

Odhadujeme, že do finalizace hry budeme opět vydělávat tak desítky tisíc dolarů měsíčně,“ věří Rosa svému projektu. Důvod k optimismu má. Na účtu jeho firmy přistál milion eur a určité náklady už Miner Wars dokážou pokrýt samy. „Investice nám klidně vystačí na 2 až 3 roky, protože se nám je daří spotřebovávat pomaleji, než jsme mysleli.“ Největší výdajovou položkou jsou platy a odměny kvalitních zaměstnanců. Část peněz se v budoucnu použije také na cílený marketing. Zástupci Keen Software House se například letos chystají do Kalifornie na světovou herní show E3.

Klepněte pro větší obrázek
V pražských Dejvicích sedí okolo 15 zaměstnanců. Keen Software House zaměstnává pouze 3 grafiky, převážnou většinu týmu tvoří programátoři. Někteří z nich mají zkušenosti z ostatních velkých tuzemských herních studií.

I přes určité finanční pohodlí ale Rosa nechce nikterak zahálet. „Nechceme se dostat do fáze, kdy bychom produkt jenom připravovali a připravovali a úplně přitom zapomněli na to, že smyslem toho celého je zisk.“ Už má proto jasné plány, jak začít zásobovat trh svými produkty. Do půl roku by se na trh měla dostat Windows verze Miner Wars pro jednoho hráče. Prim přitom bude hrát digitální distribuce, kterou už teď zajišťují smlouvy s některými velkými vydavateli a plán je dostat se i na Steam. Dost možná dojde také na prodej krabicové verze hry. „Bavíme se s několika vydavateli o možnosti prodeje krabicové verze, ale především se orientujeme na digitální prodej.“ Během tohoto půl roku chce Rosa začít vydělávat tolik peněz, aby jeho firma nebyla vůbec závislá na získané investici.

Za další půlrok by pak měla vyjít verze pro konzoli Xbox 360. A na období zhruba rok a půl odteď se chystá spuštění MMO verze hry. Průběžné updaty a novinky pro Windows verzi vycházejí už nyní a předplatitelé si tak mohou herní svět zkoušet s předstihem. V plánu jsou také 2D verze pro Mac OS X a mobilní platformy. Ty ale nemají nikterak vysokou prioritu a budou spíše bonusem.

Snaha přepsat zaběhlý herní svět

Miner Wars na první pohled nevypadá na masovou záležitost. Spíše na hru, kterou ocení skalní „undergroundoví“ fanoušci podobného typu vesmírných akcí. Zakladatel mladé softwarové firmy si ale myslí, že trh pro podobný typ hry tady určitě je. „Posledních pět až deset let je zažitá představa, že podobné vesmírné hry nikoho nezajímají. A to se teď snažíme změnit,“ popsal Rosa své ambice. Podle jeho slov ještě nemusí nic znamenat, že se velké vydavatelské společnosti a vývojářská studia zaměřují pouze na profláknuté tituly a herní prostředí. Při vysvětlování toho, že na trhu poptávka po jiných a neokoukaných hrách je, často upozorňuje například na hit Minecraft, který by v jeho počátcích zřejmě nikdo nevydal a nyní se ho prodalo přes čtyři miliony kusů.

Rosa si myslí, že našel nevyužitou skulinu v přeplněném herním trhu. „Vybrali jsme si oblast, na kterou se ostatní firmy nezaměřují, a tam chceme být nejlepší.“ Myslí si, že vytváří produkt, který na celém světě chybí. „Snažíme se Miner Wars dělat tak, aby si ji lidé koupili kvůli tomu, že je výjimečná.“ A dle počtu předobjednávek má zřejmě pravdu. Mimochodem to opět poukazuje na to, co mnoho startupů nemá a neřeší – skutečnou poptávku a reálný „problém“, který je nutno zacelit.

Klepněte pro větší obrázek
Miner Wars vzniká v komorní atmosféře bytu předělaného na kanceláře. Zaměstnanci zde dny a noci trávit nemusí, Marek Rosa je zde ale jako doma.

Jednou z unikátních a zajímavých věcí, která v budoucnu snad přitáhne nové hráče, má být svět, který si sami hráči budou moci tvořit. Rosův tým vyvíjí vlastní engine VRAGE, který se stane otevřenou platformou, díky které budou moci amatérští designéři vytvářet vlastní světy. Nejenom grafiku, modely, světy nebo hudbu, ale rovněž psát scénáře. Tyto uživatelské moduly pak budou propojeny v jednom online světě, kterým budou moci všichni hráči proplouvat.

Projekt Miner Wars má samozřejmě globální ambice. Keen Software House prozatím příliš neřeší asijské země, které mají přece jenom poněkud jiný vkus, než zbytek světa, ale silný zájem o hru přichází například ze sousedního Německa.

Najít dobrého programátora je snadné

V týmu Keen Software House v současné době pracuje 20 lidí. Zhruba 15 z nich sedí v Praze a s ostatními firma spolupracuje na dálku. Jedním z takových „dálkařů“ je například zvukař, který vytvářel hudbu a zvuky pro slavný Descent. O spolupráci se prý přihlásil sám, když na YouTube narazil na trailer Miner Wars a myslel si, že jde o pokračování osvědčené série.

Většinu pracovníků tvoří programátoři, kteří pracují například na plně zničitelném fyzikálním prostředí. Díky jejich kódům je možná realistická deformace okolních překážek a krajiny. Vizuální stránku hře dávají pouze tři grafici. Bylo jich víc, ale současný počet prý postačuje.

Klepněte pro větší obrázek
Programátor v Keen Software House by si měl umět poradit s matematikou, C#, XNA, DirectX 9 a případně i Unity 3D.

Najít dobré lidi do malé začínající firmy podle Rosy není problém. „Hodně lidí a firem si myslí, že je těžké najít dobrého programátora. Já si naopak myslím, že je to strašně lehké.“ Je to dáno například tím, že se Keen Software House i přes své začátky řadí k nejlépe placeným herním studiím u nás, ale také neformální atmosférou s minimálními stopami klasické velké korporace. „Úplně nejvíc se mi osvědčilo dát si placený inzerát na Jobs.cz,“ popisuje Rosa své náborové taktiky. „Jeden programátor nám odešel a do týdne jsme sehnali nového.

Skoro to vypadá, jako by se v Dejvicích spokojili s řadovým bastlířem zdrojových kódů, ale tak tomu není, spíše naopak. „Chci v týmu především talentované a zkušené lidi,“ prohlašuje programátor a podnikatel Rosa. Všichni zájemci o práci programátora jsou testováni přímo v běžném provozu. „Jeden den s námi sedí a programuje rovnou něco do Miner Wars a na konci dne potom vidíme, jestli je to jenom nějaký rýpal, nebo naopak výborný pracant.

I když to vypadá, že v takové mladé a neformální firmě panuje značný punkový přístup k práci, anarchie to v žádném případě není. „Náš programátor by neměl být takový ten střelec, který přijde a překope nám polovinu zdrojových kódů,“ upozorňuje Rosa. Firma je teď zrovna ve fázi, kdy dlouhé dny opravuje napáchané škody s vizemi, které nakonec nezapadly do celkového konceptu projektu. „Určitou svobodu našim lidem dáváme, ale všechny nápady musí držet určitou kostru a stanovené základy, jinak je to prostě anarchie.“ Jinými slovy je možné přijít s novými nápady a vylepšeními, ale nesmí to narušit stanovené jádro a osu. „Novým myšlenkám jsme otevření, ale vždy tam jde o nějakou rozumnou míru,“ dodal Rosa.

Tým pracující na Miner Wars je v současné době více méně stabilní, do budoucna ale může dojít k dalšímu rozšiřování. U pracovníků Keen Software House je kladen důraz na schopnost matematického uvažování, zodpovědnost a základním předpokladem je znalost C#, XNA, DirectX 9 a v případě iOS aplikací také Unity 3D.

Marek Rosa odstartoval ambiciózní projekt a jeho firma by během následujících měsíců mohla zapadnout mezi globálně proslavenou česko-slovenskou herní vývojářskou scénu. Kdo ví, třeba se Keen Software House zařadí mezi velevážené brandy jako 2K Czech (Illusion Softworks) a Bohemia Interactive.

Diskuze (36) Další článek: Intel Nikiski: ultrabook s průhledným touchpadem [CES 2012]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,