Od restaurací po památky. QR kódy a NFC obsazují Česko

Češi se opět projevují jako hračičkové a milovníci technologických novinek. QR kódy a technologie NFC si nacházejí cestu do mnoha oblastí. Od podnikání až po památky a muzea.

V Česku se postupně začíná etablovat nový způsob komunikace díky technologii NFC a QR kódům. Díky nim může o svém příběhu či historii promluvit monument na náměstí, domácí spotřebič nebo i běžná lahev vína od lokálního vinaře. K využívání NFC komunikace stačí chytrý mobilní telefon s podporou bezkontaktní technologie a připojení mobilu k internetu. Rostoucí popularita NFC ve světě umožnila, že se tato výbava v mobilech stává čím dál běžnější záležitostí – do tří let jí bude podle serveru NFCworld.com vybaven každý třetí chytrý telefon.

Podle kalkulací americké International Data Corporation dosáhl veškerý byznys související s internetem věcí, kam lze teoreticky NFC a QR kódy zařadit, jen letos objemu 4,8 bilionu dolarů, přičemž v roce 2020 by měl činit 8,9 bilionu dolarů. „Otagováno“ by v té době mělo být přibližně 210 miliard věcí.

Technologie NFC u nás není spojena už jen s bezkontaktní platbou mobilním telefonem. „Smyslem NFC je také využívání informačního potenciálu a zjednodušení běžných činností v životě člověka. Umožňuje obchodníkovi, aby své zákazníky obohacoval o nové zážitky a objevy a přitom sám díky tomu zefektivnil svůj prodej,“ uvádí Michal Kubáň, spoluzakladatel společnosti Inmedity. Právě jeho firma před půldruhým rokem v Česku otevřela první obchod s NFC příslušenstvím. Dnes se v Inmedity věnují především technologickým inovacím a hledání potenciálu mobilních bezkontaktních technologií pro podporu byznysu svých zákazníků. K tomu vyrábí moderní NFC řešení a systémy pro muzea, galerie či aplikace pro veletrhy, obchodníky, restaurace a další poskytovatele služeb.

Příklady ze světa dokazují, že aplikace těchto technologií v praxi je prakticky neomezená všude tam, kde dodatečné informace mohou podpořit zájem o zboží či službu.

Zboží, reklama a marketing

Díky označování zboží spotřebitel získává informace o výrobku. V případě potravin může NFC čip obsahovat údaje o složení a alergenech, v případě vína či zakázkové kytice to může být původ a informace o výrobci, u elektroniky pak třeba kontakt na nejbližší servis. NFC může využívat logistické oddělení firmy pro sledování pohybu zboží mezi svými sklady.

Klepněte pro větší obrázek
QR kód přesměruje majitele chytrého telefonu na kompletní nabídku dané značky.

V Česku takto NFC využívají ojediněle někteří inovativní vinaři. Objevil se i nápad jednoho květinářství, které chce pomocí NFC tagů označovat svou zakázkovou výrobu věnců, kytic a dalších náročnějších aranží.

Kódy a čipy se využívají také v marketingu a reklamě. Tato branže využívá takzvané chytré plakáty. Díky bezkontaktním technologiím odpadá dodatečné „googlování“ či návštěva webu výrobce, přenos a načtení takového plakátu je otázkou okamžiku. Může se přitom jednat o informace o výhodách a unikátnosti produktu, jeho pozici na cenových srovnávačích nebo případně link na nákup. Smyslem je využít momentální emoci zájemce, zjednodušit mu cestu k informacím a zkrátit cestu k nákupu. Běžně se s tím mohou setkat cestující na hlavních australských letištích.

Reklamní firma JCDecaux zase proměnila britské městečko Reading na interaktivní metropoli, kde mohou zákazníci pomocí NFC interakce s billboardy získávat videa a slevy nebo se zapojit do soutěží. Testovací provoz ukázal, že tamní míra nákupní aktivity vzrostla díky pohodlnému přístupu přes NFC téměř trojnásobně. V českém marketingu zatím nedošlo k tak ráznému postupu. Problémem je absence skutečně inteligentního obsahu, který by technologie mohly uživateli zprostředkovat. Smyslem internetu věcí v reklamě pomocí NFC nebo QR kódů není navést zákazníka na firemní web, importovat vizitku do kontaktů nebo mu zobrazit stejný obsah plakátu na displeji mobilu. „Klíčem k úspěchu je zajímavý, relevantní a promyšlený obsah. Může to být zábavná minihra, soutěž nebo jiná akce,“ komentuje Michal Kubáň.

Najíst se a napít díky NFC a QR

Posláním NFC v segmentu restaurací, kaváren a barů je zejména pobavit hosty a přinést v různých situacích užitečné informace oběma stranám – hostům i hostiteli. V restauraci a baru je tak možné pomocí chytrého telefonu objednat jídlo či pití, přečíst si informace o specialitách a denní nabídce, dozvědět se o původu steaku nebo zanechat kritiku, ať už negativní či pozitivní.

Klepněte pro větší obrázek
NFC zabudované v jídelním lístku v pražské restauraci Dock House.

NFC využívá například restaurace Graham O’Sullivan v Dublinu, nizozemská Popolare v Nijmegenu a mnoho dalších menších podniků ve Francii, Itálii, ale i Polsku. Zajímavostí je také NFC stůl „Happy Table“ v McDonald’s, který je určen především pro zábavu dětí.

Zatím jedinou restaurací v Česku, která bezkontaktní technologii využívá, je steaková restaurace Dock House v pražské Michli. Svým hostům nabízí inteligentní jídelní lístky. „NFC je unikátním řešením, které není invazivní, a přitom poskytuje hostům možnosti různých interakcí s restaurací. Inteligentní NFC jídelní lístky jsou u nás hlavně moderním doplňkem, který našim hostům přinese možnost dozvědět se více o pokrmu a jeho původu,“ uvedla manažerka restaurace Veronika Talijánová.

NFC přináší zásadní inovaci formy, jakou muzea a galerie prezentují své exponáty. Tyto instituce potřebují zaujmout a přilákat mladé lidi. Interaktivní LCD obrazovky jsou však pro mnohé z nich značně nákladné, NFC proto nabízí interaktivní systém za zlomek ceny. Návštěvník přitom sám volí, který exponát ho zajímá, a řídí tak přísun informací.

Muzea a památky

Britské Museum of London, Pompidou Gallery v Paříži, belgické Muzeum Keramiky v Andenne nebo polské Národní muzeum v Krakově již svým návštěvníkům možnost dovzdělat se pomocí NFC poskytují.

V tuzemsku lze nalézt NFC čipy v Regionálním muzeu v Kopřivnici v jeho Technickém muzeu automobilky Tatra. V muzeu jsou desítky exponátů, které pomocí NFC promlouvají či ukazují dobové fotografie.

Klepněte pro větší obrázek
QR kódy jsou často k vidění i u českých památech a budov.

„Jsme technické muzeum, a proto chceme svým návštěvníkům přinášet inovace, které je budou bavit, poskytnou jim víc zábavy a informací, a tím i umocní zážitek z návštěvy našeho muzea. Doplněním internetu věcí jsme do chytrých telefonů dostali zejména zajímavé příběhy vybraných exponátů, které takto v rukou návštěvníků ožívají a mění se v reálné artefakty s vlastní historií a komunitou svých fanoušků,“ prohlásil ředitel muzea Lumír Kaválek. Návštěvník tak má k dispozici až pětkrát více informací oproti statickým informačním tabulím.

Venkovní prostory nabízejí vůbec nejširší využití NFC tagů, informací nebo funkcí. V případě označování budov je možné pomocí NFC číst energetické štítky, asistovat při odečtu měřičů spotřeby energií, umožnit dodavatelům služeb ověřit a rovněž autenticky doložit, že v místě službu skutečně vykonali. Vše navíc v reálném čase, majitel objektu tak může on-line sledovat, jestli objednaná služba probíhá tak, jak má a jak je posléze dodavatelem fakturována.

Mnohem prozaičtějším využitím je nasazení NFC tagů v místech památných budov, soch či jiných hodnotných a turisticky zajímavých objektů. Těm lze díky nenápadnému štítku vdechnout život a vlastní příběh, popsat jej daty, fakty a zajímavými událostmi. Pokud se navíc města a obce rozhodnou podpořit turismus integrovanou a volně dostupnou aplikací do mobilu, mohou takto jednoduše doplnit i cizojazyčný výklad nebo multimédia.

Klepněte pro větší obrázek
Slovany a Wikipedia. Plzeňský obvod Slovany rozmístí v příštích dnech 23 tabulek s QR kódy, po jejichž naskenování se majitelé chytrých telefonů a tabletů dostanou na stránky věnované danému místu na Wikipedii.

Místní akční skupiny, obce a města v Česku plánují pro příští turistickou sezonu označit stovky objektů NFC tagy a QR kódy. Využívají on-line portál společnosti Galileo Corporation, která v Česku poskytuje IT řešení pro města, obce a regiony a která pro tento účel před časem vyvinula i speciální mobilní turistickou aplikaci pro chytré telefony. NFC tagy pro venkovní použití dodává obchod NFCmall.com, který v Česku spolupracuje i s dalšími NFC projekty.

Využití NFC a QR je každopádně ještě větší. Mnozí domácí mazlíčci jsou již nyní čipováni a městská policie následně může kontrolovat, zda například majitel psa zaplatil poplatek v dané obci, případně zjistí majitele, pokud se pes zatoulá. U dražšího majetku je díky čipování možné i věci dohledávat a při jejich odcizení prokazovat původ. Internet věcí lze nalézt dokonce i na náhrobcích. S pomocí chytrého telefonu se tak dá dozvědět o nebožtíkovi více – třeba jeho oblíbené motto – nebo si prohlédnout jeho fotografii z nejlepších let.

Diskuze (5) Další článek: Firefox stabilně umírá. Rok 2014 by měl být rokem záchrany

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,