Tim Cook: Chromebooky jsou levné „testovací stroje“ nevhodné pro výuku

V oblasti výuky se odehrává významný boj především mezi Apple a Googlem. Zatímco Apple se snaží prosazovat interaktivní tablety iPad, Google má úspěch s jednoduchými a levnými notebooky Chromebook. Tim Cook se ale v rozhovoru pro Buzzfeed ohradil proti používání Chromebooků pro učení ve školách.

Podle nejnovějších statistik se Googlu v USA velmi slušně daří dostávat Chromebooky do škol. V rámci všech prodaných zařízení do škol, které jsou určené do jednotlivých třídy a pro žáky, jsou polovinou těchto zařízení právě Chromebooky. Jde o velký a rychlý skok, protože v roce 2012 byl podíl Chromebooků ve školách USA pouze 1 % a nyní je to přes 50 %. Jedná se přitom o jeden druh zařízení ve stylu menšího notebooku s jednodušším operačním systémem Chrome OS, který je silně závislý na internetu a cloudových službách od Googlu.

Klepněte pro větší obrázek
Infografika o podílu systému Chrome OS ve školách (Zdroj FutureSource)

Jedním z hlavních důvodů nákupu Chromebooků je extrémně nízká cena, kdy školy volí raději větší počet pro pokrytí většího počtu žáků na úkor vyšší ceny s případným vyšším výkonem nebo pokročilejšími parametry. To je samozřejmě velký problém jak pro Apple, tak i pro Microsoft. Dle informací CNBC se během posledních tří let propadl podíl zařízení od Applu z 52 % na 24 a v případě zařízení s operačním systémem Windows pak došlo ke snížení podílu z 43 % na 24 %. Čísla ale nezahrnují desktopové počítače. Zatímco dříve si tak Apple a Microsoft rozděloval trh, nyní mají dohromady sotva půlku a druhou už si drží Google.

Klepněte pro větší obrázek

Googlu se tento rok podařilo podalo prodat 4,4 milionů Chromebooků z celkového balíku 8,9 milionů nakoupených zařízení do škol. S přepočtem to vychází průměrně 30 000 prodaných Chromebooků každý školní den. Více než 50 milionů studentů používá Google Apps for Education pro tvorbu, sdílení a spolupráci na dokumentech.

Tim Cook ale na otázku k úspěchu a rozšíření Chromebooků uvedl, že Apple se snaží pomáhat studentům s interaktivním učením a učitelům s výukou, ale nesoustředí se na testování. Označil Chromebooky za levné testovací stroje, které slouží pro podporu starých papírových testů v digitální formě. Výuka i testování tak s Chromebooky zůstává při starém, jen se to vše přesunulo do digitální podoby. A právě typicky fyzická klávesnice je podle něj nutností pro klasické testy, zatímco v interaktivní výuce už není potřeba a stačí ta virtuální na displeji tabletu.

Klepněte pro větší obrázek
Pokud jde o výukové interaktivní aplikace pro iPad, Apple nemá konkurenci

Apple se v oblasti hodně snaží právě v oblasti množství interaktivních aplikací a pokročilejší analytiky pro učitele, kteří tak mohou lépe sledovat postup a dovednosti jednotlivých studentů. Cena za iPady je ale samozřejmě výrazně vyšší než u Chromebooků.

Klepněte pro větší obrázek

Lze očekávat, že průměrná cena za zařízení kupované do škol bude přitom i nadále klesat a začnou se více prosazovat hybridní formy, tedy zařízení, která lze používat jako notebook i jako tablet.

Diskuze (49) Další článek: Raketový růst Apple TV: na App Store je více než 2,5 tisíce aplikací

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,