Trh s virtuální realitou prý v roce 2020 dosáhne až na 70 miliard dolarů

Od virtuální reality se čeká zcela nový segment, který může narušit i ty stávající. Podle odhadů analytické společnosti TrendForce může trh s virtuální realitou, který bude zahrnovat jak specializovaná hardware, tak i software, dosáhnout do roku 2020 až na 70 miliard dolarů.

Na trhu je aktuálně pouze jeden známější mobilní systém pro virtuální realitu – Samsung Gear VR, který kombinuje speciální box na hlavu, do kterého se zasouvá mobilní telefon Galaxy S6. Vzhledem k tomu, že je vše omezené na mobilní zařízení – jak z pohledu displeje, tak i výpočetního hardwaru, jde spíše o jednodušší variantu virtuální reality. Google ale v rámci papírového obalu s levnými čočkami představil i naprosto základní formu.

Klepněte pro větší obrázek
Sony PlayStation VR

Největší očekávání jsou ale od desktopové virtuální reality, která dorazí začátkem příštího roku od dvou hlavních hráčů – Oculus VR, který Facebook koupil za dvě miliardy dolarů a Vive VR, na kterém spolupracuje Valve a HTC.

Mark Zuckerberg se v minulosti vyjádřil, že vidí virtuální realitu jako ideální platformu pro sociální interakci na velké vzdálenosti a chce systém zabudovat do Facebooku. Přátelé spolu tak budou moci trávit čas ve virtuální realitě, kde bude možné například vzájemně sledovat film v jednom virtuálním kině, kde uvidíte jeden druhého i do té míry, jak hýbe hlavou, kam kouká a se speciálními ovladači i sledovat jeho ruce. Obrovským segmentem je kromě konzumace obsahu samozřejmě i hraní her.

Facebook už ukázal koncepty hraní jednoduchých her ve virtuální místnosti, kde lze nastavit různá fyzikální pravidla. Virtuální realita však může sloužit i jako ideální pracovní nástroj, kdy si třeba programátor nasadí pouze jedny brýle a ve virtuálním prostředí si bude moci nastavit kolik monitorů bude potřebovat a rozmístit je třeba dle aktuální aplikace a podobně.

Téměř 7 miliard dolarů už příští rok

Vlastní virtuální realitu chystá i Sony v rámci PlayStation VR, přičemž na trhu se objeví rovněž příští rok pro herní konzole PlayStation 4. Vzhledem k masivnímu nástupu a obrovskému úspěchu Oculus Rift i ve vývojářské edici, se očekává hodně. Podle TrendForce by se měl trh s virtuální realitou dostat už v příštím roce na hodnotu kolem 6,7 miliardy dolarů a během čtyř následujících letech vystoupat až na zmíněných 70 miliard dolarů.

Klepněte pro větší obrázek
Předpověď vývoje trhu s virtuální realitou dle TrendForce

Jak lze vidět na grafu, největší skok se očekává v období mezi roky 2019 a 2020, kdy by na trhu měla být už přibližně čtvrtá generace zařízení pro pokročilou virtuální realitu. Podobný průběh rozmachu měly třeba i iPhony a telefony s Androidem. Zatímco první verze chytrých telefonů měly úspěch u geeků, velmi rychle se zlepšovaly až do té míry, že je má dnes takřka každý člověk.

Obrovský trh, který ovlivní i ten skutečný

Trh s virtuální realitou přitom neznamená pouze hardware, který se nasazuje na hlavu nebo na ruce či jednotlivé softwarové aplikace a hry. Součástí toho jsou i různé systémy pro nahrávání a skenování reality pro pozdější přehrávání nebo dokonce streamování v reálném čase. GoPro a další společnosti už představily řešení na bázi velkého počtu kamer, které dokáže natáček 360stupňová videa a třeba i z dronu.

S virtuální realitou souvisí i nová forma obsahu, která znamená i nový formát podobně jako je film nebo hry na dvourozměrné obrazovce. Virtuální realita má ale trochu jiná pravidla.

S virtuální realitou může přijít ta nejdůležitější změna – menší poptávka po skutečném hardwaru a realitě- Může se to týkat jak zmíněných monitorů, které už nebude potřeba kupovat, protože si je každý zdarma vytvoří ve virtuální realitě s jednou helmou na hlavě, ale také třeba menší potřeba cestovat. S virtuální realitou se totiž bude stále zlepšovat simulace zážitku toho, jako byste na daném místě opravdu byli. Vše bude přitom mnohem levnější, jednodušší a dostupné kdykoli a odkudkoli. Virtuální realita tak může změnit principy současné ekonomiky a zvýšit poptávku po softwaru, který bude vše uměle vytvářit právě uvnitř virtuální reality.

Diskuze (5) Další článek: Epson PaperLab: zařízení na recyklaci papíru v kanceláři

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,