Twitter se polidšťuje. Nahání uživatele kvůli burze

Twitter zavádí novinky, které ho přibližují více k Facebooku. Musí totiž nahnat co nejvíce uživatelů a před vstupem na burzu přesvědčit investory a inzerenty.

Twitter v posledních týdnech zavádí novinky, které ho více přibližují běžným uživatelům. Nedávno to bylo například řazení reakcí na „twíty“ do jedné konverzace a nyní je to i přímé zobrazování obrázků ve výpisu příspěvků. Tyto a další změny, které jistě v budoucnu přijdou, mají jednoho společného jmenovatele – chystaný vstup na burzu a potřebu získat nové uživatele.

Mikroblogovací síť se od svých počátků co do uživatelské přívětivosti a funkcí hodně rozvinula a postupně do sebe integrovala mnoho funkcí. I první čeští uživatelé si jistě pamatují, kdy „retwítování“ nebylo standardní funkcí a před takto sdílené příspěvky se psalo „RT“. Podobně nebylo možné přímo vkládat obrázky a Twitter tuto funkci integroval až po poměrně dlouhé době, kdy tuto možnost suplovaly jiné služby jako TwitPic.

Ani toto „polidšťování“ není dostatečné a Twitter pro mnohé nové uživatele působí zmatečně a nepřívětivě. Pořád se ukazuje, že nováček, který se na tuto sociální síť přihlásí, má ze začátku značný problém pochopit, k čemu slouží všechny ty znaky jako „@“, „#“, „cc“ a podobně, a má problémy se v přívalu nových zpráv a celé koncepci služby orientovat. Je to tak trochu paradox, Twitter byl totiž od počátků vymýšlen jako velice jednoduchá síť pro rychlé sdílení krátkých zpráv.

Zjednodušením k větší mase uživatelů

Tradiční uživatelé Twitteru ho za jednoduchý a efektivní považují, ostatní minimálně ze začátku příliš ne. Význam a sílu #hashtagů příliš nechápou, což je ostatně dobře vidět na Facebooku, který stejnou funkci nedávno zavedl a z různých měření vyplývá, že u příspěvků, jež hashtagy využívají, je mnohem menší aktivita a dopad.

Klepněte pro větší obrázek
Nedávno přibyly konverzace...

Twitter by mohl zůstat takový, jaký je, s plánovaným vstupem na burzu ale nemůže. Firma chce primární emisí akcií získat až miliardu dolarů a k tomu musí přesvědčit investory o tom, že dokáže vydělávat peníze. Investoři chtějí, aby služba navýšila počet uživatelů na více, než je současných aktivních zhruba 218 milionů. Díky tomu bude možné generovat více a více dat, více obrázků, více informací, více geolokačních údajů a podle toho cílit reklamu inzerentů. A kvůli tomu se Twitter musí z části vzdát sám sebe a stát se sociální sítí podobnou především Facebooku.

Rozjetý projekt od roku 2006 akumuloval ztrátu na 419 milionů dolarů a podle poslední zprávy pro americkou komisi pro cenné papíry se v každém pololetí propady zvyšují. Investice do společnosti navíc činí už 1,19 miliardy dolarů a investoři své vklady jistě budou chtít zhodnotit. Firma na druhou stranu dokáže navyšovat tržby a za druhé pololetí vygenerovala 254 milionů dolarů. Kolem 90 procent je z reklamy.

Pro vedení společnosti tak nyní bude důležité přesvědčit inzerenty a investory, že reklamní model Twitteru je životaschopný. V současné době se mu daří zejména na mobilních zařízeních, kde uživatelé poměrně aktivně klepají na sponzorované twíty mezi tradičními příspěvky. Podobný model se ostatně začíná vyplácet i Facebooku.

Klepněte pro větší obrázek
... a nyní i přímé zobrazování obrázků. Změn směrem k Facebooku bude ale evidentně ještě více.

Obrovský potenciál zejména ve Spojených státech populární sociální sítě je ale ve spojení s televizním vysíláním. Mnoho uživatelů už totiž při sledování televize používá takzvaný „second screen“, tedy druhou obrazovku. To je zpravidla chytrý telefon nebo tablet, do kterého diváci pořadů ťukají své postřehy a právě pomocí hashtagů hodně diskutují. Velká část televizních pořadů v USA má proto v některém z rohů uvedený oficiální hashtag, aby se konverzace dala sjednotit, monitorovat a měřit.

Twitter s televizemi pracuje na tom, aby bylo možné inzerentům nabízet silné inzertní „kombo“. Jakmile uživatelé budou sledovat například novou epizodu Big Bang Theory a na toto téma něco twítnou, inzerent, který má koupený spot při reklamní pauze, bude moci okamžitě na Twitteru zacílit i onoho twítujícího diváka. Jeho sdělení údernější a uživatele „dostane“ i na jeho druhé obrazovce.

Tyto a další modely jsou hlavním důvodem toho, proč Twitter v poslední době kupuje mladé reklamní startupy, ale také společnosti, které dělají průzkumy sociálních sítí, televizního vysílání a podobně. Twitter během svého působení koupil už 29 především malých firem za celkem 640 milionů dolarů.

Diskuze (6) Další článek: BeeLine Reader slibuje nejméně o 10 % rychlejší pročítání webů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,