Uber: v roce 2021 budeme doručovat jídlo pomocí dronů

  • Uber má v plánu ještě více rozšířit systém rozvážky jídla
  • V roce 2021 chce spustit rozvoz jídla pomocí dronů
  • Nový systém doručování odstartuje na několika trzích zároveň

Drony jsou stále pokročilejší a dostupnější, s čímž souvisí i jejich možnosti použití v různých segmentech. Jedním z nejjednodušších příkladů je logistika, kdy dron přepraví určitý druh zboží z jednoho místa na druhé – rychle a levně. A Uber má v plánu se zaměřit na velmi speciální druh zboží – jídlo.

Uber minulý měsíc spustil v Praze službu UberEats pro doručování jídla pomocí automobilů, kol, koloběžek, motorek nebo třeba i pěšky. I když je pokrytí v Praze ještě relativně malé, UberEats získává velmi rychle nové restaurace, kterým poskytuje kompletní logistiku i prodej jejich zboží přímo v aplikaci.

Celosvětově přitom postupuje jako u klasického převážení lidí a UberEats je tak po třech letech fungování ve 290 městech a 120 zemích po celém světě. Jídlo je ale oproti člověku trochu něco jiného – je mnohem lehčí a je nutné ho dopravit obvykle co nejdříve, aby ještě zůstalo dobré. A proto Uber vidí drony jako jasnou cestu budoucnosti pro jeho efektivní rozvoz.

Létající burgery v roce 2021

Dle zveřejněných náborových inzerátů, na které upozornil The Wall Street Journal, se Uber chystá rozšiřovat tým zabývající se vývojem potřebného hardwaru. Podobně jako na tom pracuje například Amazon, i Uber se bude snažit vyvinout vlastní dron, který pak bude reálně používat v provozu.

Je jasné, že z pohledu hardwaru je řešení poměrně jednoduché, protože cesta už je značně prošlapaná známými výrobci jako je DJI a dalšími. Ti už mají vychytané konstrukce a Uber tak více méně zkopíruje zavedený design a jen si ho mírně upraví pro vlastní potřeby. Letecká část je tak jasná, Uber akorát bude muset vymyslet systém zachycení a uvolňování balíků, ve kterých bude teplé jídlo přímo z restaurace, stejně tak rychlou a snadnou výměnu baterek.

Ukázka řešení dronu pro logistiku od Amazonu:

Ani za tři roky totiž nelze předpokládat, že budeme mít na trhu zázračné baterie a tak nelze čekat, že zvládne dron létat několik hodin na jedno nabití. To s velkou pravděpodobností nepůjde ani v roce 2021 a bez výměny baterií několikrát za den to tak nepůjde. Bude se rovnou nabíjet v restauraci? Asi by to dávalo smysl jako efektivní řešení, kdy Uber pak bude zpětně proplácet část nákladů na elektřinu.

Šéf Uber se jasně vyjádřil, že jsou potřeba „létající burgery“, které bude možné doručit zákazníkovi od 5 do 30 minut. Obecných 30 minut má UberEats stanových i dnes, zatím ale spíše jako průměrný čas dodání jídla.

Problém je software a legislativa

Náročnějšími částmi, se kterými se potýká nejen Amazon, ale i další kteří se v této oblasti pokoušeli o vlastní řešení, je software a legislativa. V případě softwaru je náročnost celkem jasná – bez pokročilé umělé inteligence to nepůjde. Dron bude muset být schopen být zcela autonomní a bude muset umět doručit jídlo na přesně dané místo bez toho, aniž by do něčeho narazil, natož aby na něco spadl.

I když má Uber velké zkušenosti s vývojem mapových podkladů a efektivní navigace, protože mu už spousty let jezdí jeho řidiči po celém světě po všech možných cestách, ve vzduchu je to trochu jiné. Sice nehrozí tolik kolizí, ale o to více je důležité vše správně rozpoznat a nezmatkovat.

Uber tak bude muset hodně zapracovat na softwaru, který bude drony řídit a hlavně vyvinout i řadu zabezpečovacích prvků, mezi kterými by jistě nemělo chybět ani vzdálené manuální ovládání, pokud by nastala kritická situace. Tento přístup jsme mohli vidět například i u robotických autíček pro dovoz nákupu, která jsou vybavená LTE připojením a operátor tak může v případě potřeby kdykoli zasáhnout a ze streamovaného obrazu z kamer vidět, co se kolem děje.

Legislativa je něco, s čím se Uber dlouhou dobu vůbec nezabýval, respektive jeho růst byl tak masivní, že žaloby a zákazy v jednotlivých městech byly denní rutinou, stejně jako různé soudní tahanice, díky kterým dokázal úplný zákaz obvykle značně oddálit nebo nakonec zrušit.

Zatímco konkurenti jsou v tomto ohledu opatrní, obzvláště pokud jde o drony, v případě Uberu lze očekávat větší tah na branku a maximální tlak na to, aby drony už byly v komerčním nasazení a funkční.

Dle vyjádření by firma už příští rok chtěla mít funkční dron pro testování dovážky jídla, přičemž komerční nasazení do reálného provozu chce spustit v roce 2021, tedy dva roky od začátku testování.

Rozhodně ale nechce začínat v jednom městě a omezené oblasti, jako tomu bylo u prvních vozů v rámci taxi služby. Nyní má finance a možnosti na to, aby mohl služby pustit na více trzích zároveň a pokud bude mít funkční produkt, bránit mu bude pouze legislativa a její přísnost v daných oblastech.

Spousty peněz na rozmach

Uber příští rok konečně plánuje vstup na veřejnou burzu, přičemž se předpokládá, že ohodnocení se vyšplhá až na přibližně 120 miliard dolarů. Jen u samotné části UberEats se odhaduje, že má už dnes hodnotu kolem 20 miliard dolarů.

Uber by tak měl mít k dispozici obrovský balík peněz, které může investovat do vývoje a rozmachu nové platformy dronů pro dovážku jídla po celém světě. A to rozhodně neplatí pro jiné společnosti, které mu více méně nebudou moci nijak konkurovat, protože takové finanční ani „mozkové“ (inženýři, obchodníci) prostředky nebudou mít k dispozici.

Bezkonkurenční nabídka

Systém rozvozu jídla pomocí dronů, díky kterému vše dostanete do pár minut od objednání, bude znamenat neuvěřitelnou konkurenční výhodu jak z pohledu rychlosti, tak hlavně i ceny. To je asi důvod, proč v rámci interního názvu je projekt označován jako UberExpress.

Uber díky absenci lidí a levným dronům, které budou fungovat pouze na levnou elektřinu, bude moci výrazně snížit náklady na dovoz, díky čemuž může snížit ceny jak pro zákazníky, tak i zvýšit marži pro sebe. A tomu všemu se velké auto s člověkem nedokáže ani trochu přiblížit.

I když Uber chystá i vlastní platformu UberAir pro převoz lidí pomocí dronů, jde o zcela jinou úroveň náročnosti, která souvisí s vysokou hmotností a nebezpečím pádu několikatunové konstrukce na zem. Stejně tak zde přichází na řadu velký hluk. Malý dron je oproti tomu relativně jednoduchý projekt, který je do tří let rozhodně realizovatelný a Uber je jedna z mála společností, která je schopná to reálně použít v praxi.

Takže až za pár let uslyšíte mírné bzučení, budete vědět, že jídlo už dorazilo.

Diskuze (18) Další článek: Aplikace pro Android se moc neprodávají. Google teď přemýšlí nad hromadným předplatným

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,